Gå til innhold

Han vil IKKE spise brød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han spiser kun scramble eggs og yougurt til frokost HVER dag.. At han ikke blir lei.. Har prøvd det meste.-- Brød nekter han å smake på.-- har prøvd havregrøt, men dette tok han bare en skje av og nektet dette også..

Han bør vel få i seg litt fiber.. HJELP hva gjør vi? Kan jo ikke bruke tvang når han skal ha i seg brød?! Hmm ikke lett..--

Skrevet

Har du sjekket om han har hovne mandler? Har hørt om barn som nekter å spise brød fordi det er vondt å svelge...

Skrevet

Fedon Lindberg ville elsket han (-:

Vår lille jente er ikke overbegeistret for brød hun heller, men knekkebrød er greit. Har du prøvd det? Eller hva med frokostblandinger som inneholder litt fiber?

Ellers så er det veldig mye fiber i grønnsaker og frukt, så hvis han spiser variert ellers så ville jeg ikke bekymret meg så veldig ennå.

Skrevet

Husker jeg leste her inne for en stund siden at det var noen som hadde liknende problem, de ble tipset om polarbrød.

Vet ikke om dette akkurat erstatter vanlig brød (tror det er "finere" en vanlig brød).

Lykke til uansett!!

Hilsen Brasilmamma som IKKE har erfaring med dette...

Gjest matmomsen
Skrevet

Har dere fått testet barnet for glutenintoleranse eller cøliaki? Min datter reagerte også slik på brød, kaker, vafler osv - og det viste seg at hun hadde glutenintoleranse. Legene sa hun ville vokse det av seg - og heldigvis er det blitt mye bedre. Men brød er hun fortsatt ikke særlig glad i.

Vi brukte mye muesli på yoghurten - særlig den som heter Crusli (sprø og god) - men alle slags frokostblandinger inneholder jo fiber (men også mye salt og sukker). Har du prøvet andre former for grøt, f.eks. risgrøt? (Vår datter liker heldigvis havregrøt - så hun spiste det hver eneste dag i årevis, til kveldsmat).

Hva med kjeks, knekkebrød, tortillas, lefser/lompe, grove vafler uten sukker, enkle bakverk av butterdeig, scones eller paier med ost- og eggefyll? Det er mange måter å "kamuflere" litt sammalt hvete! Har du prøvet dansk eller tysk rugbrød?

Tror du skal la være å mase - men bare i det stille servere ulike ting - og se om noe faller i smak. Hjelper det kanskje å invitere en venn hjem på mat - kanskje positiv påvirkning?

tobarnsmamma1365380422
Skrevet

Jeg forstår godt bekymringen din, nedtelling!!

Min lille fra Kina kom hjem november i fjor og var da 14 mnd gammel.

Hun skulle kun ha ris gitt med pinner(!) og melk.

Det var et sant slit, men sist fredag (10 mnd etter) tok hun skiva selv siden hun så de andre ungene i barnehagen spiste brød.

I mellomtiden har vi foret henne med velling (nestles) til frokost og kvelds for da visste vi hun fikk i seg fiber.

I tillegg har hun lært seg til å bli glad i pålegg. - Et hardkort egg, noen skinkebiter, litt gulost, litt kokt gulrot, m.m.

Totalt sett i løpet av dagen så vi jo at hun måtte få i seg nok både næring og fiber, så jeg ble litt mere avslappet etterhvert. Jenta har vokst 10 cm på like mange måneder og har lagt på seg nesten 3 kg, så den litt spesielle dietten har nok hjulpet.

Prøv velling, det ble vår "redning". Hun fikk den første gang om morgenen og siden hun var tørst og ikke fikk vann, gikk vellingen ned.

Hele kroppen grøsset, men hun drakk og etter dette, gikk det greit.

Jeg vet ikke hvor gammel gutten din er, men det er klart det er en overgang å lære seg å spise norsk mat.For vår del måtte det altså gå lang, lang tid, men de venner seg jo til hvordan vi har det!

Lykke til!!!!

Skrevet

Men jeg har villet sjekket med legen for evt å utelukket ting først.

Vår proppel spiste ikke brød eller noe som var hardt eller kjøtt, men jeg begynte med helt fin barnegrøt og fylte litt av dette oppi yougherten. Etterhvert øket jeg på med litt grovere og til slutt ble det brødskive.

Men hos oss så var det at han brakk seg hvis han fikk noe hardt i halsen. Tydelig vant med flaske og eller bløt mat.

Vi snakkes!

Klem fra

Skrevet

Jeg forstår godt bekymringen din, nedtelling!!

Min lille fra Kina kom hjem november i fjor og var da 14 mnd gammel.

Hun skulle kun ha ris gitt med pinner(!) og melk.

Det var et sant slit, men sist fredag (10 mnd etter) tok hun skiva selv siden hun så de andre ungene i barnehagen spiste brød.

I mellomtiden har vi foret henne med velling (nestles) til frokost og kvelds for da visste vi hun fikk i seg fiber.

I tillegg har hun lært seg til å bli glad i pålegg. - Et hardkort egg, noen skinkebiter, litt gulost, litt kokt gulrot, m.m.

Totalt sett i løpet av dagen så vi jo at hun måtte få i seg nok både næring og fiber, så jeg ble litt mere avslappet etterhvert. Jenta har vokst 10 cm på like mange måneder og har lagt på seg nesten 3 kg, så den litt spesielle dietten har nok hjulpet.

Prøv velling, det ble vår "redning". Hun fikk den første gang om morgenen og siden hun var tørst og ikke fikk vann, gikk vellingen ned.

Hele kroppen grøsset, men hun drakk og etter dette, gikk det greit.

Jeg vet ikke hvor gammel gutten din er, men det er klart det er en overgang å lære seg å spise norsk mat.For vår del måtte det altså gå lang, lang tid, men de venner seg jo til hvordan vi har det!

Lykke til!!!!

"Hun skulle kun ha ris gitt med pinner(!) og melk."

*hi hi* ;o)

Må le litt nå. Det er utrolig hvor langt vi strekker oss for at de små tassene skal ha det bra. Dette var den mest orginale. Glad det løste seg!

:o)

tobarnsmamma1365380422
Skrevet

"Hun skulle kun ha ris gitt med pinner(!) og melk."

*hi hi* ;o)

Må le litt nå. Det er utrolig hvor langt vi strekker oss for at de små tassene skal ha det bra. Dette var den mest orginale. Glad det løste seg!

:o)

Ja, du skulle sett bordet og området på gulvet rundt stolen hennes du!!!

Skrevet

Det er ikke uvanlig at små barn får slike "ideer". Vær tålmodig så går det seg nok til!

Ellers er det mye fiber i grønnsaker.

Skrevet

Hei, nedtelling!

Høres kjent ut, det der. Begge våre to ikke hatt noe sans for å spise vanlig brød omlag de første to årene. Lillesøster har helt til nå fått brekninger av vanlig kjøtt og fisk, så der har det gått mye på pølser, kjøttdeig og fiskeprodukter.

Vi har ellers prøvd oss frem med polarbrød (har falt veldig i smak hos lillesøster) som finnes i en gro og en fin type, potetlompe (storebrors favoritt) og ulike grøttyper, samt frokostblandinger. Etter fylte to år, var ingen av dem interessert i annen grøt enn risengryns - og havregrøt, forresten.

Frukt og grønnsaker kan sikkert oppveie noe for fiber - tapet uten grovbrød i kosten. Og så kan du trøste deg med at det sannsynligvis går over etterhvert.

Hilsener fra

Gjest Sommerstorm
Skrevet

Akkurat slik var med barnet vårt også når vi kom hjem - da var det 17 mnd. Er det egentlig noe rart da når man er fostret opp på søt yoghurt, kaker og fruktkompott - tror ikke vi ville ha spist grovbrød vi heller da.

Det jeg begynte med, var å mikse litt av forskjellige barnegrøter selv - til en blanding som jeg kunne ha klart å spise selv. Grøten var veldig tynn (men heller ikke vassen). Så tok jeg litt grøt på skjeen, men forrerst på skjeen tok jeg yoghurt. Etterhvert var grøt godt! (men ikke den tykke grøten som mormor lager når hun er på besøk... hi, hi. Skikkelig kresen).

Men se til at hun får rikelig med drikke - kanskje det setter seg litt i halsen i begynnelsen. Barnet vårt er glad i Meieriene sin eplejuce, men halvparten er vann, for ellers blir det for søtt.

Barnet liker fortsatt ikke kjøpebrød, men jeg begynte å bake selv. Tynne brødskiver med masse smør og brunost/skinkeost går fint ned nå. Ellers er Hatting sine "Håndtverker"-rundstykker også noe som går ned, og Wasa sine "Apetitt"-knekkebrød.

Ta noen avledningsmanøvrer mens dere spiser - lek med et lite leketøy eller se i en spennende bok - snakk akkurat i det du gir en liten bit. Det funker i alle fall for oss. Kaller det ikke lureri - bare litt hjelp til bedre appetitt!

Lykke til!

Skrevet

har idag kjøpt All Bran flakes og knekkebrød.. så da får vi se i morgen tidlig om han vil ha noe av dette.. Ellers så blir det jo egg og yougurt igjen da!

I Colombia så spiste han grøt på kvelden (vel,de siste 2 tre ukene så ville han ikke ha dette lenger)

På spm om hvor gammel han er så er han 2 år og 9 mnd

Skrevet

Ja, du skulle sett bordet og området på gulvet rundt stolen hennes du!!!

Joda, kan vel bare se det for meg, he he

Det er godt hun tok til fornuften etterhvert :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...