Gå til innhold

Finner ikke harddisk - skal installere XP

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sett i oppstartdiskett for Win 98, skriv FDISK og evt slett og opprett DOS-partisjon. Restart med disketten og skriv FORMAT C:

Så kan du prøve å installere XP igjen.

FDISK og FORMAT sletter alt.

Går det an å bruke en oppstarts diskett for win2000?

Har ikke pc med win98.. Hvis ikke det er noe man kan laste ned et sted på nett da?

Ulv I Faarikaal

Har ikke pc med win98.. Hvis ikke det er noe man kan laste ned et sted på nett da?

Da kan du la XP-cd'en stå i når du starter, og da kan det hende at den starter med hjelp av CDen. Du skal kunne kjøre FDISK eller diskpartisjojering fra den. Ikke alltid det virker dessverre.

Hvis maskinen ikke starter via CDen, må du inn i SETUP for å sette 1. boot device til CDROM.

Ulv I Faarikaal

I XP: velg A: stasjon, høyreklikk - Format - huk av på Create MSDOS startup disk. Putt i diskett og kjør.

Annonse

Da kan du la XP-cd'en stå i når du starter, og da kan det hende at den starter med hjelp av CDen. Du skal kunne kjøre FDISK eller diskpartisjojering fra den. Ikke alltid det virker dessverre.

Hvis maskinen ikke starter via CDen, må du inn i SETUP for å sette 1. boot device til CDROM.

Maskina starter fra XP cd'en men når installeringa har gått ei stund får jeg beskjed om at den ikke finner harddisk.

Ulv I Faarikaal

Etter å ha startet maskinen med diskett, prøv å skriv

C: og trykk enter.

Så får vi se.

Ulv I Faarikaal

Maskina starter fra XP cd'en men når installeringa har gått ei stund får jeg beskjed om at den ikke finner harddisk.

OK. Det var nytt.

Trekk ut stømkabel. Åpne kabinettet og dra ut flatkabelen som går fra harddisken til hovedkortet, sett på strøm, sjekk at motoren i harddisken går. Sett i flatkabelen igjen, prøv å starte med CD igjen, hvis ikke, trekk ut strøm, finn kontaktbro (jumper) for CMOS reset, sett den til reset, slå på strøm, trykk av/på knapp, slå av strøm, sett kontaktbro tilbake til normal, prøv å starte med CD igjen.

Så får vi se.

OK. Det var nytt.

Trekk ut stømkabel. Åpne kabinettet og dra ut flatkabelen som går fra harddisken til hovedkortet, sett på strøm, sjekk at motoren i harddisken går. Sett i flatkabelen igjen, prøv å starte med CD igjen, hvis ikke, trekk ut strøm, finn kontaktbro (jumper) for CMOS reset, sett den til reset, slå på strøm, trykk av/på knapp, slå av strøm, sett kontaktbro tilbake til normal, prøv å starte med CD igjen.

Så får vi se.

Da må jeg vente til jeg får assistanse.. Tør ikke tukle inni der. Det har jeg null greie på. :)

Takk for forklaringa. :D

Ulv I Faarikaal

Da må jeg vente til jeg får assistanse.. Tør ikke tukle inni der. Det har jeg null greie på. :)

Takk for forklaringa. :D

Var litt i tvil om dette egner seg for en forumgruppe, da feilkildene er så veldig mange, og de fleste befinner seg innenfor kabinettet, veldig mange befinner seg også i fingra, dvs kompetanse og kløneri (unnskyld meg) da jeg ikke ser deg og maskinen.

:)

Var litt i tvil om dette egner seg for en forumgruppe, da feilkildene er så veldig mange, og de fleste befinner seg innenfor kabinettet, veldig mange befinner seg også i fingra, dvs kompetanse og kløneri (unnskyld meg) da jeg ikke ser deg og maskinen.

:)

Ehm. Jeg har ikke spesielt peiling, men jeg tror pc'n er noe fucked up uavhengig av hva jeg har gjort med den.

Jeg har såpass respekt for elektronikken at jeg ikke peller inni toweret sjøl.

Hvis det ikke funker å kjøre en oppstartsdiskett og eventuelt om det går; formattere, så skal jeg overlate resten til noen andre.

Jeg har støtt på samme problem før. hvis du går inn i bios (den software greia som styrer alle komponentene i maskinen) vanligvis ved å holde nede "del" mens du starter maskinen(Kan variere fra hovedkort til hovedkort). når du er der inne, gå inn på menyen som heter "Standard CMOS Features". her vil du se en oversikt over hvilke IDE enheter maskinen har oppdaget (harddisker, cd rom osv). Hvis du ikke ser noen enheter som er funnet under de forskjellige kanalene så er det noe galt. jeg kan vise deg hvordan oppsettet på min maskin ser ut så du kjenner deg igjen:

------------------------------

Primary IDE Master: WD160bb (harddisken)

Secondary IDE Master: Maxtor GL-4890 DVD Burner(DVD Brenneren)

Primary IDE Slave: none

Secondary IDE Slave: none

------------------------------

Hvis det står "none" der harddisken skal stå, altså på Primary IDE Master så betyr det at maskinen ikke har funnet harddisken. In that case så kan strøm bruddet ha skaded harddisken eller hovedkortet i maskinen. Husk at delene inni maskinen er UTROLIG følsomme overfor elektriske sjokk osv.

Men hvis alt ser bra ut, dvs at det er en enhet den har funnet på primary IDE Master så er ihvertfall det grunnleggende iorden. Da ville jeg nok ha gått for en oppstarts diskett eller noe. Gi meg gjerne svar til [email protected] om hvordan det gikk så kan jeg sikkert hjelpe deg videre.

håper dette hjalp deg.

Annonse

Gjest Sunny sky

Ehm. Jeg har ikke spesielt peiling, men jeg tror pc'n er noe fucked up uavhengig av hva jeg har gjort med den.

Jeg har såpass respekt for elektronikken at jeg ikke peller inni toweret sjøl.

Hvis det ikke funker å kjøre en oppstartsdiskett og eventuelt om det går; formattere, så skal jeg overlate resten til noen andre.

Windows er no herk!! Prøv Linux!!!!:)

Windows er no herk!! Prøv Linux!!!!:)

Hehe.. som om ikke Linux er minst like buggy og fiklete å sette opp som Windows :)

Kjører linux selv, og er ikke noen linux-motstander.. men jeg har nok praktisk erfaring med OSet til å vite at det ikke er noe å la nybegynnere sette opp på egenhånd. Når alt først er satt opp riktig funker det like godt for nybegynner som ekspert.. men jeg tviler på at den jevne nybegynner uansett vil forstå eller ha noe interesse av å forstå forskjellen, så lenge han/hun får surfet og sjekket mailen sin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...