Gå til innhold

ammetåke


mamma19

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når man ammer så skjer det noe i kroppen som gjør at man ikke blir så veldig bevisst andre ting enn barnet - noen merker det nesten ikke, andre blir helt åndsfraværende og setter dopapiret i kjøleskapet f.eks... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge optikeren min er ammetåke ikke bare et "psykisk" fenomen med glemsel o.l., men man kan faktisk få synsforandringer, bl.a. tåkesyn. Jeg trodde han bare tullet når han spurte om jeg hadde vært plaget med ammetåke, men neida. Han skrev til og med ned i papirene mine at jeg ikke hadde vært plaget med ammetåke. (En smule forvirret og glemsk har jeg vært, men synet har jeg ikke merket noe på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære mamma19,

Ammetåka er et begrep som blir mye brukt. Det er sannsynligvis på grunn av ammehormonene som produseres under ammeperioden. De påvirker oss til å bli konsentrert på vår oppgave med å være mor og å beskytte vårt avkom, akkurat som i dyreverden. Det finnes bl.a. dyreforsøk der oxytocin (som er et av ammehormonene) blir injisert i mannlige rotter, det leder til at dem begynner å bygge bo og ta seg av rotteungene. Siden blir man nok litt tåkete av å være oppe mange ganger om natten uansett om man ammer eller ikke.

Det finnes også studier som viser at man skårer dårligere på intelligenstester i ammeperioden, men etterpå blir det bedre og høyere poenger!

Så, til deg som er rammet - det er en mening med det og ammetåka går over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...