Gå til innhold

Litt trist historie om "Brunost og O-boy"... (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er i sannhet litt trist det jeg nå har på hjertet.

Vår store stolthet, storebror på 7,5 , begynte på skolen ifjor høst og trivdes kjempegodt. Han hadde mange venner i alle regnbuens farger.

Så flyttet vi, og det var med tungt hjerte vi måtte la storebror bytte skole, særlig fordi der var unger fra alle verdens hjørner.

På den nye skolen er han visstnok alene som brun. Han har imidlertid fått gode venner i klassen sin og elsker skoleabeidet. Læreren (som forøvrig er mannlig) har ei høy stjerne hos ham, så alt skulle være såre vel.

MEN så får vi høre at der har vært noen episoder de siste par ukene der han har blitt kalt for "brunost", "stygging", "neger" og "O-boy" av andre elever (ikke i hans egen klasse). Mammas hjerte gråter... Og lille vennen merkes av disse opplevelsene innimellom, han også.

Men vi kan jo ikke sitte med hendene i fanget og håpe at det går over av seg selv. Storebror selv er tapper og modig og trygg på kameratene sine, som tydeligvis støtter ham i tykt og tynt. Heldigvis har han også gitt både oss foreldre og lærerne tilbakemelding med det samme. Mobbe - teamet ved skolen er koblet inn, og egentlig trodde vi at saken var ute av verden. Men tydeligvis er det en "bølge" som går nå.

Vi har jevnlig kontakt med læreren hans om saken og føler oss trygg på hans håndtering av det. Men hvorvidt det blir tatt skikkelig på alvor av resten av lærerkollegiet, er jeg usikker på.

Hva vil jeg med å skrive dette her inne, tro? Dele erfaringer med dere andre, håper å få gode råd/ andres erfaringer omkring slike opplevelser. Hva gjør man i forhold til klassen, skolen, foreldrene osv?

Lykken er jo at det skal holdes et møte om rasisme i regi av adopsjonsforeningene her oppe nå. Mor til avdøde Arve Beheim Karlsen kommer for å fortelle litt om deres opplevelser og tanker rundt det vonde som skjedde dem for fire år siden. Jeg HÅPER at noen av lærerne vil dukke opp på dette møtet, men det er kanskje fåfeng...

Jeg håper i alle fall at det lykkes skolen å ta tak problemet med rasistisk mobbing før det får utvikle seg til et skikkelig problem.

Hilsener fra ei litt bekymra, men kampvillig

Skrevet

Takk for at du deler,mamta. Alle mødre og fedre her inne kan nok sette seg inn i hvordan det smerter når din fantastiske sønn utsettes for noe sånt.

Masse varme tanker, og gode ønsker fra

Gjest kinamamsen
Skrevet

Jeg føler med deg ! Det er ikke lett å vite hva man skal gjøre og jeg har ingen god erfaring å dele. Ville bare sende deg en hilsen og ønske deg lykke til. Godt å høre at du er kampvillig !

Hva med å tipse foreldrene til barna som mobber om møtet med Arve Beheim Karlsens mor. Kanskje de kunne ha mer nytte av å delta der enn lærerne. Hva med å få henne til å holde et møte på skolen. Det er kanskje ikke så relevant hvis det ikke er mange barn av utenlandsk opprinnelse som plages av mobbing, men uansett så er ett mobbeoffer ett for mye så STÅ PÅ!

Medfølende hilsen fra

Skrevet

Dette var kjempe trist å lese "mamta". Mobbing er jo noe alle foreldre frykter, og det er så ille at det skal skje. Det er sårt og fortvilende når noe vondt skjer med det kjæreste vi har.

Håper inderlig dette er noe som blir tatt alvorlig, og at det er forbigående.

Jeg har ingen erfaring med mobbing, og kan ikke gi deg noen råd - vil bare gi deg min støtte

Godt at du er så sterk som jeg har inntrykk av at du er. Og sånn jeg forsto deg hadde du god dialog med skolen. Kanskje lett å føle seg maktesløs, man er så redd for å gjøre noe feil slik at ting blir verre.

Jeg håper inderlig dette ordner seg raskt!!!

Hilsen fra meg

Skrevet

Å Mamta, nå ble jeg skikkelig lei meg.

Jeg tenker på den festlige, blide, sjarmerende karen vi hadde på besøk for bare noen uker siden. En åpen og herlig gutt - spent og forventningsfull for ny skolestart. Og så skulle han få oppleve dette!

Det er ikke mye som kan trøste i en slik sak så lenge det fortsatt pågår, men gi deg ikke med hensyn til lærerne. Hold dialogen varm med rektor. Det er tross alt h*n som har ansvaret for at teamets målsetting virkelig trer i kraft. Har du invitert til rasismemøtet forresten? Går de ikke frivillig får du dra dem etter håret!

I saker som dette holder det ikke å tro. Vi må _vite_ at ungene og vi selv blir tatt alvorlig. Mobbing skal ha 0 toleranse!

Nå fikk jeg besøk gitt. Skal skrive en mail senere :)

Trøsteklem fra

Skrevet

Dette var virkelig trist og lese, Mamta! Godt gudegaven har slike "ståpå" foreldre, som vet og stille opp. Godt og høre at han deler sine triste opplevelse med dere og læreren, så han ikke bærer på dette alene.

Gudskjelov, så virker det jo også som at han har fått endel gode venner også på den nye skolen.

Dette du skriver er vel alles foreldres mareritt. Håper dette løser seg fort.

Mange varme tanker fra meg

peru1365380364
Skrevet

Kjære Mamta!!

Ja, det var fælt å høre om hva gutten din opplever!!!

Men så flott at dere står på og KREVER å bli tatt på alvor for å få en slutt på denne mobbingen!!

For mobbing skal det ikke være rom for!!!!!!!!

Håper inderlig at mange av lærerne og foreldrene kan dra på møte med Kari Beheim Karlsen, og at det kan komme på dagsorden for noen som kanskje, dessverre ikke har tenkt så mye over det med rasisme.

Lykke til i kampen for den nydelige gutten deres!!

Mange klemmer fra

Skrevet

Hei

Kanskje du kunne skrive et lite brev om foredraget med mor til Arve og invitere/oppfordre alle lærerne på skolen til å komme?

Gjør det personlig så kanskje det treffer flere i hjerte.

Iallefall lykke til videre!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Uff! Dette hørtes ikke noe hyggelig ut, og jeg som akkurat hadde skrevet om mine gode opplevelser.

På skolen der mine barn går er det barn i mange farger, så jeg tror ikke dette er noe problem der.

Stå på og krev at lærerne tar dette på alvor - det er faktisk en del av jobben deres. Det virker jo som dere har en god dialog med klasseforstanderen, men siden det ikke er i sønnen dins sin klasse problemet ligger så må nok resten av skolen ha et lite "oppdragelseskurs"

Tips rektor om foredraget med Beheim Karlsen. Kanskje skolen kan få noen ideer på hvordan de kan løse problemet på en måte som ikke setter din sønn i forlegenhet?

Håper dere får slutt på disse kommentarene, alle barn fortjener å ha det trygt og godt på skolen.

Lykke til!

Skrevet

kjære du!

Min første tanke når jeg leste inlegget ditt var at mobbing er vondt, uansett om temaet er rasisme eller andre former for ytre avvik som hårfarge, kropp, dialekt etc..

For meg blir det viktig å holde fast ved denne påstanden generelt om mobbing. På den måten blir mitt emosjonelle mammahjerte ikke handlingslammet når jeg ved tid og anledning møter problemstillinger som kan ha motiver av rasistisk karakter.

På min arbeidsplass har vi gjennomført Olweus prosjektet om "mobbing i skolen" med stort hell. Resultatene har vært oppsiktsvekkende. Vi har gått fra å være blandt "værstingene" (dvs 20% opplevere mobbing over en lengre periode) til å nå score høyt på ivaretagelse og omsorg. Trivselen har selvsagt økt parallelt med miljøskapende faktorer og visshet om at voksne ser og griper fatt i problemer.

Kan anbefale boken til Dan Olweus: "Mobbing i skolen. Hva vi vet og hva vi kan gjøre".

Og jeg anbefaler på det sterkeste Olweus prosjektet, om det viser seg at skolemiljøet hvor sønnen din er elev trenger en omfattende snuoperasjon.

De aller beste tanker og ønsker for deg og familien din fra

Skrevet

Hei

De få gangene noen har ertet min gutt med hans "rase" har jeg spurt ham hvem som "sa det" og deretter ringt rett til deres foreldre. Da har jeg på en hyggelig måte forklart hva barnet deres har sagt, og spurt pent om de kan snakke med barnet sitt om dette. De som jeg har kontaktet har ikke gjentatt noe erting,og jeg tror at det er årsaken til at dette ikke har spredd seg.

Skrevet

Takk for at du deler,mamta. Alle mødre og fedre her inne kan nok sette seg inn i hvordan det smerter når din fantastiske sønn utsettes for noe sånt.

Masse varme tanker, og gode ønsker fra

Kjære Mamta

Dette var trist å høre. Flott at dere tar det alvorlig og følger opp i forhold til skolen. Veldig fint at storebror har gode venner i klassen som stiller opp for ham. Håper skolen følger opp og setter fokus på mobbing.

Trøsteklem fra

Skrevet

Så trist å høre Mamta.

Men jeg leser også at storebror er sterk og trygg på sine venner, det er jo godt og at han har ståpå foreldre. Det beste er jo at han velger å fortelle dere dette.

Mitt høyeste ønske er at vår sønn i fremtiden vil forsette med å fortelle oss ALT og at det blir en naturlig del av ham. Men vi kan bare håpe.

Stor trøsteklem fra

tobarnsmamma1365380422
Skrevet

Kjære mamta - så kjempetrist å lese det du skriver!!

Det som er godt er at gutten deres har kampvillige, sterke og ressurssterke foreldre.

Det er tydelig utfra det du har skrevet tidligere at barna deres har fått med seg en grunnleggende trygghet og det kommer godt med nå som det butter litt imot.

Fortsett å oppmuntre han til å være ærlig og åpen ovenfor dere og andre rundt han.

Tror han vil komme seg helskinnet gjennom mange slag i livet hvis han fortsetter å sette rette navn på følelser.

Lykke til, mamta!!

Mange varme oppmuntringshilsener fra

Skrevet

Fryktelig leit at gutten din skal bli utsatt for dette. Ikke noe rart at hjertet ditt gråter. Jeg ville hatt det på samme måte om gullene mine ble utsatt for slikt.

Utfra hva du skriver er jeg likevel ganske sikker på at dette vil gå bra: fordi gutten din er åpen om det og har støtte hos sine venner, og fordi dere griper tak i det overfor skolen.

Lykke til og la dem ikke slippe unna med det!

Skrevet

Så trist å høre Mamta.

Men jeg leser også at storebror er sterk og trygg på sine venner, det er jo godt og at han har ståpå foreldre. Det beste er jo at han velger å fortelle dere dette.

Mitt høyeste ønske er at vår sønn i fremtiden vil forsette med å fortelle oss ALT og at det blir en naturlig del av ham. Men vi kan bare håpe.

Stor trøsteklem fra

Kjære Mamta!

Blir lei meg når jeg leser dette, føler med dere. Men vi må være der for våre små, det er i slike situasjoner de trenger oss ekstra. Men klart ditt hjerte blør, et stolt morshjerte har lov til det.

Jobber selv i skoleverket og det virker som om de tar det alvorlig og at dere får den støtten dere skal ha.

Stå på, Mamta og masse lykke til.

Klemmer fra

Gjest ChiengMai
Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal si som de andre ikke har sagt allerede. Jeg er ganske så trygg på at dere står på - og at dette ordner seg til slutt.

Skrevet

Kjære Mamta

Dette var trist å høre. Flott at dere tar det alvorlig og følger opp i forhold til skolen. Veldig fint at storebror har gode venner i klassen som stiller opp for ham. Håper skolen følger opp og setter fokus på mobbing.

Trøsteklem fra

Huff,Mamta.. dette var veldig trist å lese.. :(

det er fint at du står på som du gjør, de fleste skoler pleier å ta foreldrenes engasjement på alvor.

jeg fikk i alle fall litt mere hjelp da mine foreldre blanda meg inn den tiden jeg ble mobbet.

tror du gjør det eneste rette ; står på for sønnen din :o)

flott han har venner, så får vi håpe disse andre ungene kommer til fornuft snart.

rasistisk mobbing er *ikke* morsom.

Varm klem.

Skrevet

Jeg er rørt over omtanken dere viser, både her inne og på privat - mail.

Akkurat nå føler jeg meg mest av alt maktesløs. Kjemper mot å la denne følelsen ta overhånd. For her er ting som må gripes fatt i NÅ.

Jeg har sendt invitasjon til møtet om rasisme til skolen. Har planer om å muntlig minne dem på det imorgen.

Idèen om å få foreldre til å møte opp er meget god. Men det ble for kort varsel, fikk vite om møtet først igår kveld selv.

Til ny her: Takk for tipset om bok og prosjekt. Skolen "vår" hevder at de har en forbedret tiltaksplan mot mobbing. Men de har dessverre sviktet på minst ett punkt, nemlig forebyggende tiltak som skal forhindre mobbing...

Til Kylling: Takk for tips om å kontakte hjemmene. Dette er imidlertid èn av oppgavene til det såkalte mobbe - teamet på skolen, noe vi vet ble fulgt opp i første runde ihvertfall. Litt av problemet er imidlertid at verken vi eller sønnen vår kjenner skolemiljøet godt nok til å kunne navngi dem som til enhver tid slenger med leppa osv. Lærerne sier ihvertfall at de er klar over hvem dette gjelder.

Igjen, takk for varme og omtanke fra dere alle!

Hilsener fra

Skrevet

Kjære mamta,

Sånt er ikke kjekt! Jeg kan godt forstå at ditt morshjerte blør, og at du blir bekymret når sønnen din opplever slikt! Godt å høre at det blir tatt på alvor av skolen, og at det settes inn tiltak for å hindre at ting utvikler seg videre :-)

Håper virkelig at sønnen din slipper flere slike kommentarer!

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...