Gå til innhold

Oppskrift på tørkekjøtt?


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Jeg har en med soyasaus, hvitløk, løk, "liquid Smoke", salt, pepper og chilipepper.

Sukker eller for mye soyasaus var ikke no godt, men pepper må det være, og hvitløk.

Har du noen enkle oppskrifter?

Det fins mange på internett "beef jerky", men jeg leter etter noen som har smakt og prøvd.

Kjøttet brukes som lett proviant og snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Tørker du det selv? Med marinade på, eller? Har sett det i dyrebutikken, hvis du ikke gidder å lage selv ;-)

Tørker selv.

Flatbiff, elg, rein eller annet fettfritt kjøtt.

Frys det til det blir litt frossent så det blir lett å skjære rett, skjær i 8-10 mm jevntykke, veldig lange skiver. Tin dem og lag marinade til 1 kg kjøtt:

2 dl vann, 3 ss soyasaus, 1 ss salt. Pepper, chilipepper og hvitløkpulver etter smak. 1 ss "Liquid Smoke".

Putt kjøtt og marinade i en plastpose, sug ut lufta og knyt igjen. Ha en pose til utenpå hvis det kan lekke. Legg i kjøleskap og masser så ofte du gidder i 8-12 timer.

Legg strimlene på rist i ovnen på 75 grader eller kaldere, sett ei sleiv i døra så lufta kan unnslippe via en 5 cm sprekk. Tørken tar 3-6 timer, avhengig av hvor tørr du vil ha den. Jo tørrere, jo lenger holder det, men til slutt blir det temmelig seigt og du må ha hestetenner.

1 kg kjøtt blir til 2-300 g, og er mye lettere å bære. Kan kokes som kjøtt eller tygges på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørker selv.

Flatbiff, elg, rein eller annet fettfritt kjøtt.

Frys det til det blir litt frossent så det blir lett å skjære rett, skjær i 8-10 mm jevntykke, veldig lange skiver. Tin dem og lag marinade til 1 kg kjøtt:

2 dl vann, 3 ss soyasaus, 1 ss salt. Pepper, chilipepper og hvitløkpulver etter smak. 1 ss "Liquid Smoke".

Putt kjøtt og marinade i en plastpose, sug ut lufta og knyt igjen. Ha en pose til utenpå hvis det kan lekke. Legg i kjøleskap og masser så ofte du gidder i 8-12 timer.

Legg strimlene på rist i ovnen på 75 grader eller kaldere, sett ei sleiv i døra så lufta kan unnslippe via en 5 cm sprekk. Tørken tar 3-6 timer, avhengig av hvor tørr du vil ha den. Jo tørrere, jo lenger holder det, men til slutt blir det temmelig seigt og du må ha hestetenner.

1 kg kjøtt blir til 2-300 g, og er mye lettere å bære. Kan kokes som kjøtt eller tygges på veien.

Har skrevet ut oppskriften, og er fristet til å prøve å lage det. Ikke for at jeg lager mye mat i skogen, men jeg kan kanskje gi det bort...

Kan man spise det på samme måte som spekemat? Ser for meg øltørste venner som får snacks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Har skrevet ut oppskriften, og er fristet til å prøve å lage det. Ikke for at jeg lager mye mat i skogen, men jeg kan kanskje gi det bort...

Kan man spise det på samme måte som spekemat? Ser for meg øltørste venner som får snacks...

Bedre enn spekemat, da det ikke innholder fett.

Du må nok prøve deg litt fram med kryddersmaken og saltet. 1 ss salt kan være litt lite. Ikke bruk olje i marinaden, da tørker ikke kjøttet slikkelig, og det det holder seg ikke så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre enn spekemat, da det ikke innholder fett.

Du må nok prøve deg litt fram med kryddersmaken og saltet. 1 ss salt kan være litt lite. Ikke bruk olje i marinaden, da tørker ikke kjøttet slikkelig, og det det holder seg ikke så godt.

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...