Gå til innhold

Kaster opp morsmelk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 2 uker kaster av og til opp veldig mye morsmelk etter amming. Det er ikke snakk om gulping, for her fosser det ut. Det skjer ikke veldig ofte, men det har skjedd såpass mange ganger at jeg begynner å lure. Har tenkt at det kanskje er fordi han har fått for mye (når jeg har melkespreng så ønsker jeg jo at han skal lette på det), men jeg er neimen ikke sikker.

Noen som vet om det er normalt å kaste opp melken, eller kan det være et tegn på at noe er galt. Han virker helt i orden ellers, men jeg synes jo det er litt rart. Det var nemlig ikke slik med det første barnet mitt.

Fortsetter under...

Skrevet

Noen kan det jo være noe feil med selvsagt. Lukkemekanismen kan fungere litt dårlig. Jeg ville fulgt opp med å veie hver uke nå i begynnelsen for å være sikker på at vekten øker bra siden så mye kommer opp. Henvend deg til helsestasjonen og snakk med helsesøster om mengden morsmelk som kommer opp.

Skrevet

Vi har et barn som kastet opp så mye at han ble utredet og det ble påvist refluks. Forskjellen fra vanlig oppkast/gulp var følgende:

A: det skjedde ALLTID og uavhengig av måltid - dvs. omtrent konstant fra et måltid til det neste - ca 50-80 xx pr døgn på det verste - dag og natt.

B: det var HELT ufordøyd melk

C: han la ikke på seg

Jeg synes at dersom du er i tvil skal du ta kontakt med helsesøster og evt. veie han litt oftere nå i starten.

Skrevet

Vi har et barn som kastet opp så mye at han ble utredet og det ble påvist refluks. Forskjellen fra vanlig oppkast/gulp var følgende:

A: det skjedde ALLTID og uavhengig av måltid - dvs. omtrent konstant fra et måltid til det neste - ca 50-80 xx pr døgn på det verste - dag og natt.

B: det var HELT ufordøyd melk

C: han la ikke på seg

Jeg synes at dersom du er i tvil skal du ta kontakt med helsesøster og evt. veie han litt oftere nå i starten.

Takk for et klart svar.

Det skjer kun en gang innimellom, og langt fra hver dag. Nå har jeg ikke fått veid ham etter at vi kom hjem, og han var på full vei oppover da vi forlot sykehuset. Han har ikke rukket å bli Michelin-baby ennå, men er langt fra tynn, så jeg tror han legger fint på seg.

Skal til helsesøster om noen dager, så jeg skal spørre henne da.

Skrevet

Jeg hadde det også sånn, det skyldes at lukkemuskelen øverst i magen ikke er utviklet nok ennå. Det går seg til ganske raskt, men det er jo ekkelt når det står på, jeg ble så redd for at det skulle skje om natta, men det gjorde det ikke. Verst var det hvis vi flyttet mye rundt på henne rett etter et måltid. Hvis det skyldes at babyen svelger luft når han drikker så kan du rape han mellom hvert bryst, det hjelper for noen.

Hvis oppkastet ikke renner, men ståpr som en stråle, gjerne rett fram, så skal man gå til en lege, da kan det være en sykdom. Men arter det seg som vanlig oppkast med brekninger så er det ikke farlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...