Gå til innhold

Leddsmerter


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Hei

Jeg har iblant smerter og stivhet i leddene på fingre/håndledd.

Hvordan finner man ut om man har leddgigt? Tas det prøver?

Jeg har dessverre vært fæl til å "knekke" med leddene. Kan smertene komme av dette eller er det ufarlig?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å finne ut om man har leddgikt blir det tatt blodprøver. Det er ikke alltid at det er utslag på disse selv om man har leddgikt. I de fleste tilfellene blir det også tatt røntgenbilder for å se om det er forandringer inne i leddene.

I og med at du ofte "smeller" leddene i fingrene, "forstyrrer" du væskebalansen i leddene og de blir ikke godt nok smurt. Jeg gjorde det ofte selv, fordi andre syntes det var "artig" å høre de høye lydene, men jeg stoppet med det da legen fant ut at jeg hadde slitasjegikt. Den type gikt vises ikke på røntgenbildene...

Anbefaler deg å ta kontakt med legen din, men ikke vær bekymret, mange har ledd som er dårlig smurt...

Mange hilsener fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...