Gå til innhold

Når innfødte nordmenn blir en minoritet i eget land.

Anbefalte innlegg

Jeg tok ikke dette innlegget 'helt' på alvor, det må jeg nok innrømme... (sorry, Ulv...)

Men det er trist å se visse meninger og instillinger her...

Hei,

Sitatet ovenfor var fra Grip, ikke UiF, men hovedinnlegget er jo fra UiF.

Ja, det er nitrist - fordi slikt er med på å forhindre integrasjon, fordi folk (som min frisør) får ikke jobb pga navnet. Og uten jobb er jo veien til kriminalitet langt kortere.

*klem*

Fortsetter under...

• Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

32

• Ulv I Faarikaal

28

• laguna1365380434

17

• Grip

16

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg påpeker fakta på et område av stor betydning for utviklingen av de vestlige land de neste 100 år.

Jeg skjønner at du misliker fakta på dette området (og mange andre også), men jeg kjenner dine verbale revestreker for godt til å bli fasinert av dine nazi-beskyldninger.

Norge er et demokratisk i-land, Pakistan er der Norge var for 100 år siden.

Så med nok Pakistanere, og andre folkeslag med samme kultur/levesett/verdisyn, vil nok Norge (og mange andre i-land) snart bestå av mye slum og ghetto.

Det må da være en grunn til at så mange Pakistanere foretrekker å bo i Norge?

Det er ikke ett eneste land hvor majoriteten er muslimer, som også er et demokratisk i-land..

Farge spiller ingen rolle, kultur og levesett derimot, har en stor betydning.

På Gamlebyen skole har 26 barn (alle utenlandske) ikke dukket opp etter ferien. Hvorfor bryr ingen seg?

Annonse

Når utgangspunket for diskusjonen er løgn/forfalskning så er det trakassering.

På lik linje hvis noen hadde innledet en diskusjon om "hvorfor er alle i Frp voldtektsforbrytere?".

Premisset er åpenbart falskt, og "diskusjonen" blir deretter.

Alle i FRP er ikke voldtektsemenn, men mange er nok utstyrt med dårlig moral, og synes det er greit med litt snusk.

Eks. sex med mindreårige, kjøre for fort, smugle litt, jobbe svart osv.

Akkurat som mange muslimer slår kona si, tvangsgifter bort barna sine, ser ned på det norske samfunn, tvinger døtrene til å gå med skaut, holder barna borte fra skolen, ikke møter på forledremøter, og får sønner som er med i voldsgjenger.

Sånn er det, noen miljøer tiltrekker seg visse typer mennesker.

Alle i FRP er ikke voldtektsemenn, men mange er nok utstyrt med dårlig moral, og synes det er greit med litt snusk.

Akkurat som mange muslimer slår kona si, tvangsgifter bort barna sine, ser ned på det norske samfunn, tvinger døtrene til å gå med skaut, holder barna borte fra skolen, ikke møter på forledremøter, og får sønner som er med i voldsgjenger.

Og det er like idiotisk å anklage "innvandrere" generelt for slikt som å anklage nordmenn generelt for pedofili eller lignende.

Folk er individer, og en innvandrer er like lite ansvarlig for hva en annen innvandrer finner på som du og jeg er for hva andre nordmenn finner på.

Med vennlig hilsen

Mener du vi har to klasser nordmenn? Noen som du har fradømt rettigheten til å være innehavere av "norsk kultur"?

Det er helt riktig som du sier at det er norske statsborgere som til enhver tid er bærere av "norsk kultur".

Uten at jeg vil gi meg til å definere begrepet, er det klart at "norsk" for de fleste innehar en betydning. Vi deler en god del grunnverdier her i landet og er sosialisert inn i samme gryte, for å si det slik. Jeg tror du er enig i dette.

Innholdet i begrepet "norsk" er selvsagt i utvikling hele tiden. Dette skjer dels gjennom utviklingstrekk vi ikke kan kontrollere, og dels gjennom ønskede endringer.

Den fremmedkulturelle innvandringen skjer i meget stort omfang og meget raskt, sett i historisk perspektiv.

Denne innvandringen vil sterkt påvirke samfunnet vårt og "den norsk måten".

Fremmedkulturell innvandring i dagens omfang med påfølgende endringer i samfunnet vårt, er et politisk valg med meget store konsekvenser.

Jeg synes denne utviklingen bør diskuteres i langt større grad enn i dag. Da er fakta meget viktig å få fram, og det vil nok skje i stadig større grad.

Selv om sør raust deler ut nazi-stempel til sine motdebattanter.

"Eks. sex med mindreårige, kjøre for fort, smugle litt, jobbe svart osv."

Førstnevnte er dårlig moral, men de tre andre er ikke dårlig moral. Derimot er det ulovlig, og kan derfor argumenteres mot. Men man bør ikke forveksle moral med lov og rett.

"...................."

Førstnevnte er dårlig moral, men de tre andre er ikke dårlig moral. Derimot er det ulovlig, og kan derfor argumenteres mot. Men man bør ikke forveksle moral med lov og rett.

"...................."

"Men man bør ikke forveksle moral med lov og rett."

Det var en underlig påstand, Prozak.

Kan et samfunn over tid fungere dersom det ikke er rimelig samsvar mellom gjeldende lov og rett, og folks oppfatning av moral?

Det er helt riktig som du sier at det er norske statsborgere som til enhver tid er bærere av "norsk kultur".

Uten at jeg vil gi meg til å definere begrepet, er det klart at "norsk" for de fleste innehar en betydning. Vi deler en god del grunnverdier her i landet og er sosialisert inn i samme gryte, for å si det slik. Jeg tror du er enig i dette.

Innholdet i begrepet "norsk" er selvsagt i utvikling hele tiden. Dette skjer dels gjennom utviklingstrekk vi ikke kan kontrollere, og dels gjennom ønskede endringer.

Den fremmedkulturelle innvandringen skjer i meget stort omfang og meget raskt, sett i historisk perspektiv.

Denne innvandringen vil sterkt påvirke samfunnet vårt og "den norsk måten".

Fremmedkulturell innvandring i dagens omfang med påfølgende endringer i samfunnet vårt, er et politisk valg med meget store konsekvenser.

Jeg synes denne utviklingen bør diskuteres i langt større grad enn i dag. Da er fakta meget viktig å få fram, og det vil nok skje i stadig større grad.

Selv om sør raust deler ut nazi-stempel til sine motdebattanter.

Vi kan gjerne snakke om "eroderingen av demokratiske idealer", eller "velferdsstaten", "sosialdemokratiet" og andre ting som de fleste ser på som "norske".

Poenget er at du kobler hudfarge til nasjonalitet, og derved fratar du nasjonaliteten fra fargede nordmenn (de som er født og oppvokst her), fordi du sier de innehar ikke "norsk kultur".

Og akkurat slike idéer gjør at de isolerer seg, med alle komplikasjoner vi kjenner.

Og jeg har fremdeles ikke kallt deg nazist!

Med vennlig hilsen

Vi kan gjerne snakke om "eroderingen av demokratiske idealer", eller "velferdsstaten", "sosialdemokratiet" og andre ting som de fleste ser på som "norske".

Poenget er at du kobler hudfarge til nasjonalitet, og derved fratar du nasjonaliteten fra fargede nordmenn (de som er født og oppvokst her), fordi du sier de innehar ikke "norsk kultur".

Og akkurat slike idéer gjør at de isolerer seg, med alle komplikasjoner vi kjenner.

Og jeg har fremdeles ikke kallt deg nazist!

Med vennlig hilsen

Jeg kobler ikke til hudfarge, og jeg foreslår at du diskuterer dette uten hele tiden å se hen til folks pigmentering.

Annonse

"Men man bør ikke forveksle moral med lov og rett."

Det var en underlig påstand, Prozak.

Kan et samfunn over tid fungere dersom det ikke er rimelig samsvar mellom gjeldende lov og rett, og folks oppfatning av moral?

Nei, det kan det ikke. Men de to tingene er ikke identiske. Moralen er dynamisk, mens lov og rett er i større grad statisk, ihvertfall innenfor en gitt periode.

"..................."

laguna1365380434

"...................."

Jeg er ikke uenig med deg i at det er forskjeller(!) på moral og hva som er lov og ikke lov, men jeg er uenig i at ting ikke kan argumenteres mot om det er så at det ikke er lov.

Det finnes masse ting som jeg mener burde være lov eller evt være forbudt..Det må være greit å diskutere innholdet av lovene(på bakgrunn av hva vi synes er riktig og viktig)

Å bruke lovlighet som argument, blir litt som å si at grunnen til at det ikke er lov til å drikke øl i parken er at det er forbudt.

Det er ingen god grunn, det er fastslåing av fakta.

:o)

Jeg er ikke uenig med deg i at det er forskjeller(!) på moral og hva som er lov og ikke lov, men jeg er uenig i at ting ikke kan argumenteres mot om det er så at det ikke er lov.

Det finnes masse ting som jeg mener burde være lov eller evt være forbudt..Det må være greit å diskutere innholdet av lovene(på bakgrunn av hva vi synes er riktig og viktig)

Å bruke lovlighet som argument, blir litt som å si at grunnen til at det ikke er lov til å drikke øl i parken er at det er forbudt.

Det er ingen god grunn, det er fastslåing av fakta.

:o)

Det er forskjell mellom verdibasert moral og samfunnsbasert moral. Men dette blir alt for kompliser å begynne å diskutere her :-)

".................."

laguna1365380434

Det er forskjell mellom verdibasert moral og samfunnsbasert moral. Men dette blir alt for kompliser å begynne å diskutere her :-)

".................."

Sant nok. Og jeg ser forskjellene, jeg ville bare hviske noe om at det er individuell moral som skal legge fundamentet for samfunnsmoralen, ideellt sett:o)

Og at lover ikke nødvendigvis er overordnede moralske autoriteter uansett, sånn på prinsipp nivå.

Jeg kobler ikke til hudfarge, og jeg foreslår at du diskuterer dette uten hele tiden å se hen til folks pigmentering.

Det er *du* som nevnte at det ikke blir flere hvite igjen.

Det er du som snakker om "innvandrere" som om de var utlendinger, og ikke nordmenn.

Og ironisk nok er det du som snakker om "norske verdier", men som i andre innlegg angriper nettopp det som de fleste vil se på som "norske verdier" (sosialdemokrati, velferdsstat, osv.)

Med vennlig hilsen

Sant nok. Og jeg ser forskjellene, jeg ville bare hviske noe om at det er individuell moral som skal legge fundamentet for samfunnsmoralen, ideellt sett:o)

Og at lover ikke nødvendigvis er overordnede moralske autoriteter uansett, sånn på prinsipp nivå.

Enig med deg der :-)

".............."

Det er *du* som nevnte at det ikke blir flere hvite igjen.

Det er du som snakker om "innvandrere" som om de var utlendinger, og ikke nordmenn.

Og ironisk nok er det du som snakker om "norske verdier", men som i andre innlegg angriper nettopp det som de fleste vil se på som "norske verdier" (sosialdemokrati, velferdsstat, osv.)

Med vennlig hilsen

Jeg tror nok vi kan enes om det meste hva angår norske, "felles" verdier. Uenigheten mellom oss er krusninger i forhold til de oppfatninger man finner hos mange av våre nye landsmenn, spesielt muslimer.

Når det gjelder hudfarge, får jeg gjenta det da; Hudfarge er ikke interessant.

Det interessante er at vi har en fremmedkulturell innvandring som sterkt og hurtig vil påvirke det fremtidige Norge og de verdier vi anser som felles for oss.

Det sier seg egentlig selv. Flytter du hit et par millioner muslimer i morgen, er landet helt annerledes enn i går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...