Gå til innhold

Colombia - Norge og andre land

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg følger litt med på danske og svenske adopsjonssider mht formidling fra Colombia. Og jeg reagerer på den veldige forskjellen mht formidling fra prvate barnehjem og ICBF. Norge får _mange_ barn fra ICBF, og selv om ventetiden går opp, er den fremdeles veldig mye kortere enn i Sverige og Danmark. og dit kommer det knapt barn fra ICBF!

Dette stod på den danske adopsjonsformidleren AC sin hjemmeside:

"Det blev desværre ikke henover sommeren, der kom gang i formidlingerne fra ICBF. Ventetiden må således konstateres at være steget til i gennemsnit 1½ - 2 år. Vi har ikke andre forklaringer på stigningen, end at ICBF i år 2002 har haft en markant tilgang af nye adoptionsansøgninger. Også i første halvdel af år 2003 har ICBF haft et stort ansøgningspres, hvorfor vores forhåbninger om et fald i antallet af ansøgninger ikke er indfriet. Vi håber dog ikke, at ventetiden vil stige yderigere.

Vi har således kun bragt et enkelt barn fra ICBF i forslag i det sidste kvartal."

Det virker som om ICBF velger å adoptere bort flere barn til Norge! Skyldes det at vi er mer åpne til eldre barn og hudfarger enn det dansker og svensker er?

Det har også generelt sett kommet færre barn fra de private barnehjemmene til Norge, enn til Sverige og Danmark, men i år er det langt på vei jevnet ut - det er i alle fall ikke de store forskjellene som det har vært tidligere år. Generelt sett kommer det jo færre barn til de private barnehjemmene pga reglene som ICBF har innført. Men jeg har fryktet at de private barnehjemmene ville "straffe" Norge pga av den mistanken BUFA har kastet over dem med å stille spørsmål ved praksisen deres, og ved å innskrenke formidlingstillatelsen, men det ser heller ikke ut til å ha skjedd. For prosentvis kommer det ikke færre tildelinger til Norge nå enn før BUFA-stuntet.

Jeg håper den positive trenden med mange ICBF-tidelinger til Norge fortsetter, og så håper jeg at BUFA får det svaret de skal ha fra ICBF, slik at de kan gi fortsatt formidlingstillatelse for de private barnehjemmene :-) Eller i det minste at de tar en avgjørelse, slik at vi kan få vite hvor våre papirer skal henn....

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/118967-colombia-norge-og-andre-land/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei snø

Ble litt nysgjerrig, vet du om Sverige og Danmark stiller "krav" til giverlandet?

Er dere i tenkeboksen enda om hvor dere skal sende papirene?

Vennlig hilsen

Jeg vet ikke om adopsjonsforeningene stiller krav, men av det jeg kan se har danskene og svenskene ofte godkjenninger som gjør at de feks ikke kan få et barn eldre enn 12 eller 18 mnd. Og i tillegg er det mye vanligere at de har ønsker mht hudfarge. Bl.a står det på den svenske AC sin side om adopsjon via ICBF at man ikke kan ønske seg et barn under 1 år, om man man samtidig sier at man ikke vil ha et svart barn....

Hva vi har bestemt oss for... Vi har begynt papirinnsamlingen for ICBF, og håper at det innen vi er ferdig oversatt er tatt en avgjørelse mht formidlingstillatelsen. Vi ønsker primært å sende til FANA siden vi allerede har et barn derfra. Og om vi først får sende dit, vil det meget sannsynlig gå vesentlig kortere enn med ICBF...

Men ICBF er intet nederlag. Tanken på et barn på 1-2 år skremmer meg ikke - selv om jeg i dag har vært på kurs om tilknytningsforstyrrelser ;o))

Noe nytt for dere?

Beste hilsen fra

Jeg vet ikke om adopsjonsforeningene stiller krav, men av det jeg kan se har danskene og svenskene ofte godkjenninger som gjør at de feks ikke kan få et barn eldre enn 12 eller 18 mnd. Og i tillegg er det mye vanligere at de har ønsker mht hudfarge. Bl.a står det på den svenske AC sin side om adopsjon via ICBF at man ikke kan ønske seg et barn under 1 år, om man man samtidig sier at man ikke vil ha et svart barn....

Hva vi har bestemt oss for... Vi har begynt papirinnsamlingen for ICBF, og håper at det innen vi er ferdig oversatt er tatt en avgjørelse mht formidlingstillatelsen. Vi ønsker primært å sende til FANA siden vi allerede har et barn derfra. Og om vi først får sende dit, vil det meget sannsynlig gå vesentlig kortere enn med ICBF...

Men ICBF er intet nederlag. Tanken på et barn på 1-2 år skremmer meg ikke - selv om jeg i dag har vært på kurs om tilknytningsforstyrrelser ;o))

Noe nytt for dere?

Beste hilsen fra

Hei igjen

Jeg skjønner veldig godt at du ønsker barn fra samme sted som sist, vi ønsket det men vi et annet og det som overrasket meg var/er at det er helt greit (c:

Nå ble jeg igjen nysgjerrig angående kurset du har vært på. Hva er det de i grove trekk de sier tilknytningen?

Ellers har vi byttet ventekø, nå er det den store TELFONEN som vi venter på, vi fikk distriktet Medellin på lørdag med beskjed om å oppdatere papirene (c:

Vennlig hilsen

Hei igjen

Jeg skjønner veldig godt at du ønsker barn fra samme sted som sist, vi ønsket det men vi et annet og det som overrasket meg var/er at det er helt greit (c:

Nå ble jeg igjen nysgjerrig angående kurset du har vært på. Hva er det de i grove trekk de sier tilknytningen?

Ellers har vi byttet ventekø, nå er det den store TELFONEN som vi venter på, vi fikk distriktet Medellin på lørdag med beskjed om å oppdatere papirene (c:

Vennlig hilsen

Her er linken til det kurset jeg var på:

http://www.af-rogaland.no Her går du videre inn på nyheter, og så ligger det på 4. linje.

Kurset tok for seg hva tilknytningsforstyrrelser er, dignosering, årsaker, tiltak, terapi, behandling m.m. Kjempeinteressant.

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...