Gå til innhold

Om dette med tolkning av statistikk og tallenes tale

Anbefalte innlegg

De siste dagene har det blitt gitt eksempler på statistikk her inne for å "bevise" sine påstander om "utlendinger". Tilsvarende er det oppgitt statistikk for å "motbevise" de samme påstandene.

Men hva sier nå egentlig tallene? Hvis det nå ER sånn at 70% av familievolden (eller hva det nå var) blir begått av personer med innvandrerbakgrunn, hva forteller egentlig dette?

La meg ta et helt annet eksempel:

Statistikken forteller at mellom 25 og 50% av barna på barnevernsinstitusjoner er adoptivbarn. Woawh! Det MÅ jo bety at adoptivbarn har mye større problemer enn det barn som vokser opp hos sine biologiske foreldre har?!?!?!?! For det er jo prosentvis _mye_ færre adoptivbarn, enn det er barn som vokser opp hos sine biologiske foreldre. Konklusjonen må altså være at adoptivbarn sliter _mye__ mer enn det andre barn gjør.

Eller....?

Samtidig viser også forskning at adoptivbarn fungerer _bedre_ enn gjennomsnittsbarnet i Norge. På tross av denne overrepresentasjonen på barnevernsinstitusjoner, så kommer altså adoptivbarn bedre ut enn gjennomsnittsbarnet!

Det er selvfølgelig årsaker til det:

- ressurssterke foreldre

- de er dypt etterlengtede barn

- god oppfølging hjemmenfra

osv, osv.

Likevel er det ikke til å se bort fra at adoptivbarn tilhører en risikogruppe mht atferds- og psykiske problemer - som igjen gjenspeiler seg i tallene fra barnevernsinstitusjonene. Det er ikke til å se bort fra at det mange adoptivbarn har opplevd før de får sin permanente familie kan skade og i verste fall ødelegge et barnesinn.

Og man kan jo spørre seg om adoptivforeldre er dårligere foreldre, siden de tydeligvis må gi opp omsorgen oftere enn andre foreldre...

Men nei, forskning viser igjen at dette ikke er tilfelle.Men at adoptivforeldre prøver lengre selv og venter lengre enn andre med å kontakte hjelpeapparatet (dette skal de klare selv, å gi opp er et nederlag osv....), og derfor er situasjonene kommet så langt at man ofte ikke kan hjelpe i hjemmet. Foreldrene er helt utslitt, og man må gripe inn med "siste løsning" - omsorgsovertakelse.

Hva jeg ville med denne utredningen om adoptivbarn i barnevernsinstitusjoner? Vise til at selv om statistikken ser ut til å si en ting, så kan man, ved å se på andre faktorer vise at bildet likevel er annerledes enn det ser ut ved første øyekast. At adoptivbarna er overrepresentert i barnevernsinstitusjoner viser ikke at de _som gruppe_ har større problemer enn andre barn!!!

Hvis vi da ser på innvandrere - om en overvekt av av sånne og sånne forbrytelser blir begått av innvandrere, så kan ikke det brukes til inntekt for at _alle_ innvandrere er kriminelle! Og det er meget mulig at det ikke er det som menes av dem som slenger ut tallene - men det oppfattes lett slik av (mange av)leserne!!

Innvandrere står for 70% av familievolden som politiet etterforsker (eller noe i den duren, jeg har ikke orket å grave meg fram i innleggene og finne den eksakte formuleringen). Hjelpes! Dette viser at innvandrere tilhørerer en RISIKOGRUPPE på det området, og at det må settes inn tiltak. Ingen tvil om det!

Men det beviser IKKE at innvandrere generelt sett er mer voldelige enn andre mennesker! Og bak disse 70% kan det ligge en årsaksforklaring som ikke går fram av tallenes harde fakta!

Hvis man bare sier at opp mot 50% av ungene i barnevernsinstitusjoner er adopterte, så kan man tro at adopterte generelt sett klarer seg dårligere enn barn som vokser opp hos biologiske foreldre - som IKKE er sant. Forskning viser at det er tvert i mot!

Likvel er det ikke til å underslå at det ER noen som sliter, som virkelig sliter. Og det er et signal om at adopterte hører til en risikogruppe for psykiske- og atferdsproblemer. Noe som MÅ tas alvorlig og ikke føyses bort med at "det store flertallet klarer seg bra"....

Hva jeg ville med dette innlegget?

Jeg håper at man skal slutte å slenge ut statistikk i hytt og p-vær som "bevis" for sine meninger om det ene eller det andre. Tall er aldri bare tall, og kan misbrukes og forvrenges til å fortelle noe _helt_ annet enn det det gjør.

Det ER alvorlig at innvandrere er overrepresentert på enkelte kriminalstatistikker!! Det skal ikke skyves under en stol og bortforklares. Det MÅ følges opp! Det viser helt tydelig at innvandrere tilhører en risikogruppe!

Men det blir bare så veldig feil når enkelte bruker tallene som et bevis på at innvandrere flest er dårlige mennesker og potensielle kriminelle - er man muslim, da er man per def en potensiell krimnell eller voldelig person....Men det er ikke nødvendigvis det tallene sier!!!

Bare viser til at forskning i USA viser at svarte amerikanere der ikke er mer kriminelle enn det hvite amerikanere er. Selv om de er overrepresentert i fengslene.

De har bare en vanvittig mye større sjanse for å bli dømt for forbrytelser enn det hvite amerikanere har. I tillegg til en del andre faktorere som ikke akkurat gjør situasjonen bedre for dem. De er ikke mer kriminelle - de har bare ikke systemet på sin side...

Jeg er med på å diskutere tiltak for å få ned prosenttallene. Både mht adopterte på barnevernsinstitusjoner ;o)) og mht forbrytelser begått av innvandrere.

Men jeg gidder ikke å lese meg gjennom _enda_ en diskusjon der man ender opp med å diskutere hvorvidt innvandrere er mer kriminelle eller ei!

Dette ble himla langt, var det noen som fikk med seg det hele.... ;o)

Beste hilsen fra

Fortsetter under...

Vil gjerne hekte meg på her.Følgende treffende eksempel mht til statistikk: Barnet (mitt) var hentet i barnehagen, og sto og hang over forsetet i sølete regntøy. Så på meg i baksepeilet, bekymret. "Når skal du og pappa skilles?"

Det viste seg at en av ungene i barnehagen hadde snakket om sksilsmisser, og så hadde datteren min (5 år da)foretatt litt tenking på egenhånd, og kommet til at av de rundt tretti ungene i barnehagen, var det bare fire uten henne som ikke hadde enslige eller skilte foreldre.

Da måtte jeg fortelle henne om statistikk og utvalg! Det var kamp om de få barnehageplassene her på den tida, og nesten bare barn av enslige foreldre fikk plass. Vi fikk plass til henne fordi hun hadde en kronisk sykdom, men det visste hun jo ikke, at det var derfor hun kom inn.

Hun bedømte altså sin situasjon (trodde det gikk etter tur, eller noe, at vi MÅTTE bli skilt)utfra situasjonen i barnehagen og barna der.

Man kan gjøre ALT med statistikk.

"Innvandrere står for 70% av familievolden som politiet etterforsker (eller noe i den duren, jeg har ikke orket å grave meg fram i innleggene og finne den eksakte formuleringen). Hjelpes! Dette viser at innvandrere tilhørerer en RISIKOGRUPPE på det området, og at det må settes inn tiltak. Ingen tvil om det!"

Her er du jo inne på hele poenget, bare at tiltak mot innvandrere som gruppe oppfattes ofte som å skjære alle over en kam og dermed rasisme.

Annonse

Men tusen takk til dere som tok dere tid til å lese innlegget mitt :-)

Av senere tråder er det jo lett å se at det var til ingen nytte, men ;o))

Beste hilsen fra

Dine innlegg er alltid interessante og til nytte. Mange av oss leser dem, selv om man ikke svarer.

Det er særdeles viktig å sette ansikter på de som blir rammet av Frp politikk. Viktig at de ikke bare blir en ansiktsløs-masse.

*klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...