Gå til innhold

9 av 10 står i en butikk


Gjest bebba

Anbefalte innlegg

Når jeg spør butikkansatte hvor de jobber svarer de ofte at de står i en butikk. Tok dette opp med en businessrådgiver og han ble fyr og flamme og holdt et foredrag om service for meg. Han påsto at 9 av 10 står i en butikk, den resterende jobber der. Kundene er pest og en plage, og ønskes vekk fortest mulig. Jeg husker første måneden min i Norge for 18 år siden, jeg kom inn i en butikk og spurte et enkelt spørsmål. Svaret kom enkelt og greit med et enstavelsesord "NEI". Svaret var selvfølgelig nei, men så lite hyggelig det var og lite serviceinnstilt. Jeg gikk ut av butikken og har ikke satt min fot der siden. Jeg har bodd i flere land, og det virker som bondelandenes innbyggere oppfører seg som de fortsatt bor i hver sin dal med høye fjell imellom. Da trengte de ikke noe særlig sosial intelligens når de ikke trengte å omgås mennesker mere enn kanskje to ganger i året. Det har ikke nådd hit at det er faktisk kundene som er den viktigste ressursen når det gjelder business. Sørover i Europe i tillegg til mange andre verdensdeler bodde folk i landsbyer, da måtte de snakke sammen, handle med hverandre, og omgås hverandre. Tenk over forskjellene i kulturen. Tenk så hyggelig det er for en som reiser alene å møte serviceinnstilte og hyggelige servitører/butikkansatte. Tenk så hyggelig det er for de ensomme pensjonistene å bli godt mottatt i matvarebutikken. Tenk så hyggelig det er for oss alle sammen, som f.eks. bor alene, har en travel hverdag med småbarn, reiser mye i forb. med jobb osv. osv å bli mottatt med et smil og høflige fraser når vi går ute på gata, handler, tar bensin og gjør alle de andre nødvendige dagligdags utenforhjemmetgjøremålene. Kanskje det kunne redusert det store sykefraværet i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...