Gå til innhold

Ekstrajobb støttekontakt e.l

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har jobbet som støttekontakt, og min erfaring er at det hverken er særlig sosialt eller videre godt betalt.

Jeg følte meg veldig overlatt til meg selv i jobben, lite oppfølging fra et overarbeidet barnevern! I tilegg ble det mye kvelder og helger når man skal finne på noe sammen med en jente som går på skole ellers. Men det kommer jo selvfølgelig an på hva slags klient man får.

Du vil antagelig få gunstigere arbeidstidog bedre lønn om du tar ekstrajobb i en butikk...

Jeg har jobbet som støttekontakt, og min erfaring er at det hverken er særlig sosialt eller videre godt betalt.

Jeg følte meg veldig overlatt til meg selv i jobben, lite oppfølging fra et overarbeidet barnevern! I tilegg ble det mye kvelder og helger når man skal finne på noe sammen med en jente som går på skole ellers. Men det kommer jo selvfølgelig an på hva slags klient man får.

Du vil antagelig få gunstigere arbeidstidog bedre lønn om du tar ekstrajobb i en butikk...

Får man ikke kveldstillegg og slikt da kanskje?

Men man får dekt utgifter som kino og slikt da?

Kveldstillegg nei.. haha - støttekontakter er virkelig underbetalt! I Trondheim får man ikke feriepenger en gang - og bare rett over 90,- i timen. Men utgifter dekkes ja.

Det er en viktig og fin jobb, men ikke noe man gjør for pengene.

Jeg fikk dekket utgifter inntil 200 pr mnd. Det er jo ikke så veldig mange kino -og kafèbesøk akkurat....

Du får ikke kveldstillegg. Du får tildelt et visst antall timer du skal tilbringe med den du er støttekontakt, og så står du fritt etterpå til å fordele dem.

Annonse

Jeg jobbet som støttekontakt i flere år, for en funksjonshemmet jente. Det var sosialt kun på den måten at hun gjerne ville ut på kafe, kino og slike ting, dessuten på fritidsklubb for funksjonshemmede/utviklingshemmede. Sistnevnte var jo for såvidt sosialt, men det var jo helt og holdent på brukernes premisser da. Da var det kanskje mer sosialt når jeg og hun gjorde ting på tomannshånd, på kafe o.l.

Dårlig betalt var det jo også, lønnen var ikke noe å skryte av, og ingen tillegg, kun utgiftsdekning innen en viss sum (husker ikke hva som var "taket").

Var også med henne på en ukestur/leiropphold en gang, dette var betalt annerledes, men fortsatt underbetalt, i og med at jeg faktisk var på jobb 24 timer i døgnet (ok jeg sov, men om noe skjedde på natten var det meg som hadde mått stått opp). Fikk vel betalt noe sånt som 8-10 timer av døgnet... Men - i og med at jeg var single og kunne bruke en uke av ferien min på den måten uten at det gikk ut over noe annet enn min egen fritid, så var det en flott erfaring å ta med seg det også!

Kan anbefales om man har den rette innstillingen og man prøver å få en bruker som man kan trives i lag med.

Der jeg jobbet ble bruker/brukers foresatte og potensielle støttekontakter intervjuet hver for seg, slik at man hadde utgangspunkt for å matche folk som kunne passe sammen. Eksempelvis var det slik at man ønsket gutter/menn til unge gutter som oftest (det er vel en overvekt av jenter som søker slike jobber), og man prøvde å matche interesser for fx musikk, sport osv.

Det var forresten støttekontakt-møter et par ganger i halvåret eller så, slik at man noen ganger traff "kollegaer". Da gjerne med tema-møter og litt enkel bespisning.

Vil du tjene penger på en noe tilsvarende jobb, kan det være en ide å kontakte kommunen eller direkte leder i boliger for utviklingshemmede i området der du bor. Tar du en ekstrajobb et slikt sted får du skift-tillegg osv. Men det er jo et litt annet jobbinnhold, mindre "ut på tur". :-)

Men uansett ulemper ift jobbing alene og dårlig lønn - det var utrolig givende og koselig å være støttekontakt! Særlig fordi jeg fikk kjempegod kontakt og kjemi med hun jeg var støttekontakt for, slik at det ble noe mer enn "bare en ekstra-jobb". Fikk også god kontakt med andre omsorgspersoner i hennes nærmiljø (familie og andre), slik at jeg ikke var helt alene på den måten. Men viktigst og aller mest givende var vel å se hvor mye hun blomstret opp og vokste på de årene, fra ganske tafatt til full av ideer om egne aktiviteter, og vite at jeg antakeligvis har hatt en DEL av betydningen for det. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...