Gå til innhold

Helgefamilie eller godt voksen barnevakt?

Anbefalte innlegg

Hvor må man henvende seg for å finne en helgefamilie til tre søte små? Det hadde vært så godt å få ei hel helg helt for seg selv, slik at jeg kunne dratt på jobb uten å være avhengig av at noen av besteforeldrene stiller opp.

Er i beit allerede til helga når jeg skal jobbe både lørdag og søndag, og fant ut at nå må jeg prøve å finne noen "avlastere". Men hvor?

Kunne tenkt meg ei godt voksen barnevakt og, vil ikke ha noen tenåringsjente, for ungene mine trenger litt mer voksenkontakt enn det de har... er ikke bare å henge opp lapp i butikken, tror jeg...

Er det noen som har peiling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/119361-helgefamilie-eller-godt-voksen-barnevakt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du henger opp lapp i butikken eller setter inn en annonse i avisen spiller ingen rolle. Du må møte det mennesket uansett og kan be om referanser. Det er greit å forhøre seg blant familie, venner og kjente, men ikke sikkert at det fører frem. Jeg satte inn en annonse i lokalavisen (bodde på et lite sted da) for mange år siden, da ville jeg ha en voksen dame til å komme hjem noen timer hver dag og passe ungene til jeg kom hjem. Jeg var kjempeheldig, fikk en fantastisk bestemor til ungene. Siden jeg bodde på så lite sted var det lett å forhøre seg litt rundt før hun begynte, men jeg bestemte meg da hun kom på besøk og jeg så måten hun snakket til ungene på. Hun ble ansatt på flekken og jeg angret aldri et sekund.

Om du henger opp lapp i butikken eller setter inn en annonse i avisen spiller ingen rolle. Du må møte det mennesket uansett og kan be om referanser. Det er greit å forhøre seg blant familie, venner og kjente, men ikke sikkert at det fører frem. Jeg satte inn en annonse i lokalavisen (bodde på et lite sted da) for mange år siden, da ville jeg ha en voksen dame til å komme hjem noen timer hver dag og passe ungene til jeg kom hjem. Jeg var kjempeheldig, fikk en fantastisk bestemor til ungene. Siden jeg bodde på så lite sted var det lett å forhøre seg litt rundt før hun begynte, men jeg bestemte meg da hun kom på besøk og jeg så måten hun snakket til ungene på. Hun ble ansatt på flekken og jeg angret aldri et sekund.

Det er ikke en så stor plass dette heller, og jeg kjenner stort sett til de som har bodd her i mer enn 15 år, men... jeg synes det er litt ekkelt at "naboene" kan se at jeg søker etter noen.

Jeg skal ta en prat med styreren i barnehagen først, for hun sa i fjor en gang at hun gjerne hjalp meg å finne noen om jeg trengte det. Den gang var det nesten en nedverdigelse at hun spurte, for jeg skulle klare å ta meg av dem på egen hånd. Innser nå at jeg trenger noen timer egentid i uka og, i tillegg til jobben. Tror det vil være til det beste både for meg og de små, så vi ikke ryker i tottene på hverandre :) Og så hadde det vært godt å ha flere voksne rundt oss, siden de er litt fangbarn som ofte kommer med ei bok og vil bli lest for...

Godt å høre at det går an å være heldig, slik som du var!

Det er ikke en så stor plass dette heller, og jeg kjenner stort sett til de som har bodd her i mer enn 15 år, men... jeg synes det er litt ekkelt at "naboene" kan se at jeg søker etter noen.

Jeg skal ta en prat med styreren i barnehagen først, for hun sa i fjor en gang at hun gjerne hjalp meg å finne noen om jeg trengte det. Den gang var det nesten en nedverdigelse at hun spurte, for jeg skulle klare å ta meg av dem på egen hånd. Innser nå at jeg trenger noen timer egentid i uka og, i tillegg til jobben. Tror det vil være til det beste både for meg og de små, så vi ikke ryker i tottene på hverandre :) Og så hadde det vært godt å ha flere voksne rundt oss, siden de er litt fangbarn som ofte kommer med ei bok og vil bli lest for...

Godt å høre at det går an å være heldig, slik som du var!

Tror kanskje at du overdriver litt når du tenker på omgivelsene rundt. Jeg var gift den gangen med to barn og god økonomi. Dette var på Island og der fantes det bare halvdagsbarnehage og ingen form for SFO den gangen. Jeg jobbet fulltid og skaffet meg derfor en dame hjem for å ta imot skolejenta og hente minstejenta i barnehagen, gi dem lunsj og rydde litt osv. De fleste rundt meg jobbet bare halvdag og syntes jeg var spesiell som kom utenifra og ville absolutt jobbe fulltid. Det handlet ikke om at jeg ikke kunne klare meg selv, men å kjøre litt mot strømmen. Ingen festet seg ved dette, mange misunte meg spesielt når de så hvor fantastisk dette virket for hele familien.

Venninna mi er alene med to barn.Hun fikk tilbud om avlastningsfamilie(gratis)

Barna stortrives hos den "andre familien sin" to helger i mnd+to uker i sommerferien..Men så har disse en far som nesten aldri stiller opp da...

Men vet ikke hvem som ordnet med denne familien..det jeg vet er at det finnes lister med familier som ønsker å ha barn på avlastning(form for register..?)

Gjest ChiengMai

Vi var i sin tid besøksfamilie for en gutt på 7 år. Han var hos oss fra en til to helger pr. måned. Dette ble ordnet gjennom sosialkontor/barnevern. Så vidt jeg vet er ordningen gratis for foreldrene.

Vet ikke hva som kreves for å få dette. I vårt tilfelle gjaldt det en noe hyperaktiv gutt, og for at både han, søsken og foreldre skulle få et pusterom innimellom kom denne ordningen i gang. Dette var en familie uten slekt heromkring.

Vi fikk betalt for dette, men bare en symbolsk sum vil jeg si. Lurer på om det var 400-500 kroner pr helg.

Annonse

Venninna mi er alene med to barn.Hun fikk tilbud om avlastningsfamilie(gratis)

Barna stortrives hos den "andre familien sin" to helger i mnd+to uker i sommerferien..Men så har disse en far som nesten aldri stiller opp da...

Men vet ikke hvem som ordnet med denne familien..det jeg vet er at det finnes lister med familier som ønsker å ha barn på avlastning(form for register..?)

Skjønner. Faren har ungene når han kan, men siden han er i utlandet nå, ser han dem ikke på flere måneder. Når han kommer hjem igjen, blir han boende i en by lenger sør i landet, og kommer sikkert ikke hjem mer enn annenhver helg, tenker jeg.

Hadde vært greit med noen som kunne stilt opp på kort varsel og, egentlig. Jeg får prøve å forhøre meg litt rundt.

Takk for svar!

Vi var i sin tid besøksfamilie for en gutt på 7 år. Han var hos oss fra en til to helger pr. måned. Dette ble ordnet gjennom sosialkontor/barnevern. Så vidt jeg vet er ordningen gratis for foreldrene.

Vet ikke hva som kreves for å få dette. I vårt tilfelle gjaldt det en noe hyperaktiv gutt, og for at både han, søsken og foreldre skulle få et pusterom innimellom kom denne ordningen i gang. Dette var en familie uten slekt heromkring.

Vi fikk betalt for dette, men bare en symbolsk sum vil jeg si. Lurer på om det var 400-500 kroner pr helg.

Jeg har ikke andre kriterier enn at jeg er alene med dem, og at jeg ikke kan basere det på at mine foreldre kan passe ungene til enhver tid når jeg jobber på kvelden eller i helger. Føler egentlig at jeg skulle og burde klart meg uten, men så hadde det vært så innmari kjekt om de kunne fått litt mer voksenkontakt, og jeg kunne fått en kveld i måneden til å gjøre "mine" ting og slappe av sammen venner som jeg ser altfor sjelden :)

Gjest ChiengMai

Jeg har ikke andre kriterier enn at jeg er alene med dem, og at jeg ikke kan basere det på at mine foreldre kan passe ungene til enhver tid når jeg jobber på kvelden eller i helger. Føler egentlig at jeg skulle og burde klart meg uten, men så hadde det vært så innmari kjekt om de kunne fått litt mer voksenkontakt, og jeg kunne fått en kveld i måneden til å gjøre "mine" ting og slappe av sammen venner som jeg ser altfor sjelden :)

Phø, selvfølgelig har aleneforeldre bruk for avlasting og alenetid innimellom, da bør vel et besøkshjem være midt i blinken? Det skader i alle fall ikke å spørre hvis du føler at dette bedrer kvaliteten på den tida du skal ha sammen med ungenedine.

En venninne av min datter er aleneforsørger for en liten jente. Hun har barnet i et avlastningshjem ca en helg i måneden. Mener det er sosialkontoret som ordner det. Jeg trodde dette var en ordning som var vanlig blant alle aleneforeldre i dag (iallfall de som ikke har en barnefar som stiller opp). Det var ikke slik da jeg var alenemor...

En venninne av min datter er aleneforsørger for en liten jente. Hun har barnet i et avlastningshjem ca en helg i måneden. Mener det er sosialkontoret som ordner det. Jeg trodde dette var en ordning som var vanlig blant alle aleneforeldre i dag (iallfall de som ikke har en barnefar som stiller opp). Det var ikke slik da jeg var alenemor...

Aner ikke om det er vanlig eller ikke jeg. Kjenner ikke så mange aleneforeldre... men jeg har aldri hørt om det før styreren i barnehagen nevnte det for meg i fjor. Trodde det bare var de som ikke klarte å ta seg av barna selv som til nød kunne få en slik løsning.

:o)

Gjest flere skulle benyttet seg av tilbudet

Du innfrir nok alle "krav" som skal innfris for å få avlastning. Jeg ville absolutt latt barnevernet finne noen til deg, istedet for å ta skjeen i egen hånd. Da kan du nesten være sikker på at barna dine kommer til et trygt og godt hjem.

Henge opp lapp på butikken og sette inn annonse i avisa, det gjør man når man har kattunger å gi vekk....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...