Gå til innhold

vondt i brystet


Gjest katharina

Anbefalte innlegg

Gjest katharina

Siden idag morges har jeg vondt i det høyre brystet. Ikke i hele men et område litt til høyre under brystvorten og det stråler ut mot armen.

Er dette tette melkeganger ?

Jeg har hatt noe sånt en gang før og da masserte jeg det område mens jeg ammet. Det gikk over neste dag. Men nå er det et større område en forige gang(det er circa 4 uker siden)i og med at det stråler ut mot armen.

Hva kan jeg gjøre mer enn å massere? Kan jeg også massere nr jeg ikke ammer?

Hva kan være årsaken ? Jeg bruker ullinnlegg men jeg er ofte usikker på om brystet er tømt naår babyen er fornøyd, kanskje jeg har for mye melk?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære katharina.

Det høres ut som det også denne gangen er en tett melkegang. Bruker du bh med bøyler eller kan den stramme på dette området? Bruker du samme ammestilling hver gang? Prøv feks tvillingstilling hvor barnet holdes under armen. Da vil underkjeven som er den mest aktive delen av kjeven arbeide på det området du beskrev. Få eventuelt helsestasjonen til å vise deg denne stillingen om du ikke kjenner den. Ligger du alltid på samme side når du sover? Foretrekker barnet alltid høyre bryst slik at du har en høyere melkeproduksjon der? Det kan være mange årsaker, så ofte må man være detektiv. Det beste middelet når det oppstår er å amme/ pumpe ofte mens du masserer området. Håndmelk eventuelt mens du står i varm dusj.Massering er ikke nyttig om melken ikke renner. Det kan skape problemer. Nå som du har fått dette tette området bør du tømme dette brystet minst hver 2 time på dagtid og 3 t. på natten. Når du er blitt bra så trapper du gradvis nedover. Har du mye melk kan tette melkeganger hos enkelte bli et problem. Prøv å amme så jevnt som mulig. Går barnet fint opp i vekt og ikke trenger mat så ofte, men du har spreng , så bare lett litt på trykket ved litt håndmelking eller pumping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...