Gå til innhold

Noen nybegynner spørsmål.....


snøhvit

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en gutt som nå er 1 mnd gammel. Han har tatt puppen fint hele tiden og lagt på seg bra. Nå er han ikke villig til å ta den ene puppen. Den andre har vært "yndlingspuppen" hele tiden. Han vrir og skriker når jeg prøver å gi han, nekter å prøve. Jeg er lettmelka så det kommer med en gang. Jeg prøvde så å pumpe meg, dette ville han mer enn gjerne ha. Men jeg ønsker jo ikke at dette skal bli en vane at jeg må pumpe meg, men hva gjør man ikke.

Spørsmålet mitt er hvor mange ml skal han ha pr. måltid pr pupp???? I natt fikk jeg ut ca 100ml på den ene puppen, aner ikke om dette er bra eller ikke. Joachim veier ca 4,3 kg nå og har lagt på seg 1 kg etter fødselen. Og en annen ting, må jeg koke delene til pumpa etter hver gang??? Og hva med flaskene??

Vil legge til at han har vært veldig tett i nesa/ forkjøla i en 5 dagers tid nå, kan dette ha noe sammenheng??

Er veldig takknemlig for svar!!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at man ikke behøver å koke flaskene, det holder hvis man har de i oppvaskmaskinen. Selv har jeg ikke oppvaskmaskin, så jeg koker både pumpe og flasker når det behøves. Hvis flaskene ikke skal kokes er det viktig å skylle de med kaldt vann før de vaskes pga. bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det samme problemet med at babyen har et favorittbryst. På dette brystet kommer det veldig mye melk når utdrivningen er igang, han klarer ikke å svelge unna, slipper taket og blir irritert. Brystet blir også sårt av at han stadig slipper taket. Jeg har prøvd å pumpe ut litt/håndmelke på forhånd. Det hjelper litt. Ellers tar jeg han unna brystet når utdrivingen kommer og lar melken få komme uten at han får den i vrangstrupen. Dette går jo også bedre etterhvert som han blir større og klarer å svelge unna mer...

Ellers var 100ml til hvert måltid omtrent det som jeg pumpet ut omtrent det samme som jeg pumpet ut mens jeg pumpet det ene brystet i en periode.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære snøhvit.

Melkeproduksjonen din er det ihvertfall ikke noe i veien med. Å pumpe 100 ml fra et bryst er flott. Hvor mye barnet skal spise fra hvert bryst er umulig å si. Alle kvinner har forskjellig melkemengder i forskjellige bryst. Det er den totale mengden som avgjør. Dette vurderes i forhold til at barnet går fint opp i vekt. La barnet ditt styre dette selv. Det er ikke uvanlig å ha er favoritt bryst. Det er da viktig å ikke presse barnet til brystet så går det nok over. det kan ha en sammenheng som du selv sier med neseforkjølelsen.Drypp med saltvannsdråper som du kjøper på apoteket eller morsmelk, i nesen, før amming. Kanskje det hjelper. Når du ammer så start med favoritt brystet, når du skal bytte bryst så flytt bare barnet nadover eller videre til neste bryst uten å forandre stilling eller retning på barnet, slik at han tror at han ligger ved samme bryst. Vet ikke om dette er forståelig.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...