Gå til innhold

Blir deprimert av dette...trenger råd!


Gjest yvonne80

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått barn nr. to og opplever, akkurat som forrige gang, problemer med ammingen. Jeg har et bryst med flat brystvorte som barnet ikke vil ha, så det brystet må jeg pumpe samtidig som han suger av det andre brystet.(Pumper jeg ikke må jeg sitte med en kopp under, for det renner hele tiden fra det brystet som det ikke suges av.) Dette gir jeg så på flaske etterpå, men han ser ikke ut til å bli mett. Gir derfor morsmelkerstatning en gang iblant i tillegg. Men jeg vet ikke hvor mye jeg skal gi og føler at jeg ikke har noen kontroll på når han er mett og når han er sulten.

Er veldig stresset pga. dette. Tør omtr. ikke å gå ut av døra med ham. Tenk om han blir sulten og jeg ikke har nok å gi! Kan jo ikke akkurat sitte offentlig med pumpe eller kopper og sånnt styr. Nå vurderer jeg å slutte å amme. Det blir bare stress og ikke kos. Er det noen slags piller jeg kan ta for å stoppe melken fort? Eller må jeg bare trappe ned for så å slutte? Noen som har erfaring?

Med første barnet klarte jeg å amme i fire mnd. med brystskjold. Men da var jeg nesten alltid hjemme, hun hang nesten konstant i puppen for å få nok. Nå har jeg ikke mulighet til å være tilgjengelig til enhver tid, hverdagen er travel med to unger, med kjøring til barnehage osv. Noen som har vært i lignende situasjon? Hvilken løsning fant dere? Jeg er fortvilet og gråter hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dessverre ingen råd, men jeg synes du skal ringe en ammehjelper straks! Jeg har selv hatt utrolig mye problemer med ammingen og vet hvor frustrerende det er, har også vært igjennom daglig gråting og holdt på å gi opp. Kontaktet først en ammehjelper, var ikke fornøyd med svaret, så jeg kontaktet en til. Og hun reddet hele ammingen da datteren min var 2 mnd. Endte med at jeg fullammet til 6 mnd og ammer mye enda. Det er det eneste rådet jeg kan gi. Mye letter å snakke på tlf, ammehjelpere vet hvilke spørsmål til skal stille til de, de er flinke til å nøste opp i situasjonen.

www.ammehjelpen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnet virker som det får for lite (mindre enn 4-6 våte bleier per dag, ikke forventet vektøkning) ville jeg droppet puppen med den flate vorta. Trapp ned på den og bruk innlegg for å ta det som renner ut. Du kan få kjøpt "brystskjell" fra avent som samler opp mye, og kan ligge inni bh'en.

Dersom barnet ikke får nok med en pupp, forsøk hjelpebryst.

Medela har et system der du kan sette en tynn slange på puppen, og ha en flaske om halsen. Da suger barnet morsmelk og erstatning samtidig.

http://www.medela.com/NewFiles/specialtyfdg.html#sns

Ta kontakt med ammehjelpen for veiledning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sign

Hei! Har også en flat brystvorte. Med første barn var det problemer, men jeg ammet i 8 mnd. Brukte brystskjold (slik en plast-pupp..). Babyen foretrakk bare en side, og den andre hadde lite melk. Nå andre gangen går det bedre!! Babyen suger brystvorten ut, eller jeg klemmer den fram når babyen skal spise. Synes du skal amme lenger.. prøv:) Jeg ammet den siden med flat brystvorte hjemme før jeg skulle ut, og den gode siden ute. Og ammet jeg den gode siden to ganger på rad ute gikk det fint, og så fikk babyen fra den andre siden når jeg kom hjem. Ikke gi opp enda; det er stress med flasker også. Lykke til:) Skriv hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
mumrik1365380596

Hei

Jeg har også en flat brystvorte. Den andre er litt mer utstående. Førstemann ammet jeg i 3 uker før jeg ga opp, da var jeg så sår at brystvorten "hang og slang". Med nr. 2 begynte det også dårlig. Han hadde problemer med å få tak. Jeg måtte pumpe og gi flake en periode pga. såre bystvorter, og den stadige pumpingen fikk brystvortene til å stå mer ut. Da jeg begynte å amme etter 3 mnd fikk han fint tak. Da var han blitt eldre og sugde bedre tak selv. Når de er nyfødte har de liksom så små munner :-)

Nr. 3 er nå 5 mnd og ham har jeg ammet nesten helt uproblematisk, og det er SÅ deilig! Brystvortene er blitt mer utstående, men spesielt den ene må jeg rulle litt og dra i for at den skal stå mer ut.

Ikke gi opp! Ungen din blir ekspert på din brystvorte, og det er virkelig verdt strevet!

Jeg har det fortsatt slik at det ene brystet lekker mye melk. Jeg er nødt til å bruke Avent sin melkeoppsamler på det mens jeg ammer fra det andre. Før ga jeg ham denne melken, evt. samlet det på flaske i kjøleskapet og gav den om kvelden. Nå kaster jeg den bare. Kan bli noe søl, men jeg bruker bare koppen hjemme. Er jeg ute ammer jeg bare fra det (det andre lekker ikke), og evt. fra det andre etterpå. Det lekker ikke hvis det nettopp er tømt.

Vet ikke om dette hjalp deg noe særlig. Men jeg vil anbefale deg å ikke gi opp. Tror nok det blir bedre etterhvert. Og du er ikke alen om å grine hver dag! Hører nesten barseltiden til det....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...