Gå til innhold

Fargeløse leker som matcher interiøret


laban

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (7 timer siden):

Ja, man skulle kanskje tro at det var svært lenge siden ja. At barn dro med ting de fant ute inn i huset, men nei. Jeg leser slike utsagn fra mødre med tenåringsbarn. Og som vanlig, er det også veldig godt voksne på 50+ som ytrer seg. 

Jeg siktet ikke til noen i denne tråden. Dette er ikke bare blitt delt her på dette forumet. Jeg snakket om at rwaksjoner på dette ofte er mye mer latterlige enn selve saken. 

Jeg skjønte ikke hva du mente med fagpersonen, og relatert til hva? Jeg skrev at han som er professor i psykologi burde begrunnet hva som var så "forferdelig" med dette, og også informert om eventuelle skader og ulemper det påførte barna. 

Leker har nok samme funksjon om de er beige eller signalrøde 🙂 

 

Jeg har ikke all verdens evidens, men har den senere tid vært vitne til noen 7-11 måneder gamle og deres lekepreferanser. Det er ingen tvil om at de interagerer mest med leker med sterke farger - og gjerne de som det fungerer å trykke på slik at det blir både lys og lyd ut av det (jeg kan godt være foruten lyden for min egen del da). Jeg gir blaffen i om folk velger leker i duse eller sterke farger - så lenge fokuset er på hva deres barn ser ut til å ha glede av og bli stimulert av på en god måte. Dersom preferansene er betingeget av hva som tar seg best ut interiørmessig, så er jeg mer betenkt. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

frosken skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke all verdens evidens, men har den senere tid vært vitne til noen 7-11 måneder gamle og deres lekepreferanser. Det er ingen tvil om at de interagerer mest med leker med sterke farger - og gjerne de som det fungerer å trykke på slik at det blir både lys og lyd ut av det (jeg kan godt være foruten lyden for min egen del da). Jeg gir blaffen i om folk velger leker i duse eller sterke farger - så lenge fokuset er på hva ungene ser ut til å ha glede av og bli stimulert av. Dersom preferansene er betingeget av hva som tar seg best ut interiørmessig, så er jeg mer betenkt. 

Da må du ha observert at det lå en haug med leker i duse farger ett sted, og leker med farger et annet sted, og så hatt oversikt over et visst antall barn som "valgte side"

Men det er nok tyoisk mennesker uansett alder å legge best merke til farger. Først og fremst røde, gule og oransje. Så da kunne like godt et eksperiment gå ut på å ha leker i disse fargene ett sted i rommet, og fks blå og grønne ett annet sted. Og da skulle konklusjonen bli at barn bør ha røde, gule og oransje leker for å bli "stimulert" nok, siden det er naturlig å trekkes mot de mest synlige.

Det er bare tull i mitt syn. Nå har mange også sagt at barn må få leke med objekter i naturen som greiner, kongler og steiner. Det har også vært in med treleker uten både maling og lakk, og helt ut med plast i sterke farger. 

Det er bare trender. Men morsomt at du nevner lyd. Der vegrer de fleste foreldre seg, mens barn har stor glede av det 🙂 og det er vel stimulerende det også.

Og igjen- duse farger er beroligende. Etter å ha vært i barnehage 30 timer i uka mef både farger og støy, så tror jeg nesten at jeg plusser roligere atmosfære i hjemnet.

At det er for at det skal se penere ut er bare et rart påfunn. Med mindre foreldrene er høysensitive 🙃

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Da må du ha observert at det lå en haug med leker i duse farger ett sted, og leker med farger et annet sted, og så hatt oversikt over et visst antall barn som "valgte side"

Men det er nok tyoisk mennesker uansett alder å legge best merke til farger. Først og fremst røde, gule og oransje. Så da kunne like godt et eksperiment gå ut på å ha leker i disse fargene ett sted i rommet, og fks blå og grønne ett annet sted. Og da skulle konklusjonen bli at barn bør ha røde, gule og oransje leker for å bli "stimulert" nok, siden det er naturlig å trekkes mot de mest synlige.

Det er bare tull i mitt syn. Nå har mange også sagt at barn må få leke med objekter i naturen som greiner, kongler og steiner. Det har også vært in med treleker uten både maling og lakk, og helt ut med plast i sterke farger. 

Det er bare trender. Men morsomt at du nevner lyd. Der vegrer de fleste foreldre seg, mens barn har stor glede av det 🙂 og det er vel stimulerende det også.

Og igjen- duse farger er beroligende. Etter å ha vært i barnehage 30 timer i uka mef både farger og støy, så tror jeg nesten at jeg plusser roligere atmosfære i hjemnet.

At det er for at det skal se penere ut er bare et rart påfunn. Med mindre foreldrene er høysensitive 🙃

I de fleste hjem finnes jo ikke bare en type leker, og ja - jeg har sett flere barn og hvilke valg de har søkt mot. 

Jeg tenker at ulike barn, ulike aldre, ulike arenaer osv - har både ulike preferanser og ulike behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 minutter siden):

I de fleste hjem finnes jo ikke bare en type leker, og ja - jeg har sett flere barn og hvilke valg de har søkt mot. 

Jeg tenker at ulike barn, ulike aldre, ulike arenaer osv - har både ulike preferanser og ulike behov. 

Hm. Jeg skrev mer om hva som er det mest typiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 timer siden):

Sekvfølgelig var det et uttrykk for moral.

Nei på ingen måte er dette uttrykk for moral. Det gjelder hva som er det beste for barna. Tror nok jeg hører mer på professoren. Han vet nok hva han snakker om i motsetning til folk som er kontrær av prinsipp.

Anonymkode: 54962...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/14/2023 at 8:44 PM, laban said:

Når det har vært snakk om bloggere (nå har de vel flyttet seg til Instagram, og der er ikke jeg), har jeg hatt "...barn i antrekk som matcher pynteputene i sofaen" som fast uttrykk. Da har jeg siktet til sånne familiebilder der f.eks. alle er i kritthvitt, selv om ungene er i en alder da posering og spasering ikke burde være hovedaktiviteten. 

Det har vært mest på tull, men virkeligheten er visst verre:

https://www.nrk.no/rogaland/fargerike-barneleker-og-klaer-byttes-ut-med-noytrale-farger-for-a-passe-interioret-1.16582080

Altså - kle på ungen din det du vil, så lenge det er du som bestemmer, men la nå lekene være synlige...

 

Jeg tenker at visse folk ikke burde hatt barn.

Anonymkode: 3b8c4...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei på ingen måte er dette uttrykk for moral. Det gjelder hva som er det beste for barna. Tror nok jeg hører mer på professoren. Han vet nok hva han snakker om i motsetning til folk som er kontrær av prinsipp.

Anonymkode: 54962...f48

Kontrær av prinsipp? ? 

Og du må båssette de som har en annen mening enn deg, og som jeg til og med har begrunnet godt, mens du ikke gjør? 

Du får velge å høre på en professor. Det er nok mulig å finne ti professorer som er uenige 🙂 og som også kan fortelle at leker i duse farger ikke er så skummelt for barn, og at foreldre som har påfunn om å ha leker i stil med interiøret nok ikke er noen dårligere foreldre enn andre. 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (14 timer siden):

Naboens svarte katt (med litt hvitt på brystet) måtte på sin siste reis til dyrlegen i går, pga. kreft i magen 😢 Hun har ofte "forlangt" et par minutters kos om morgenen når jeg drar på jobb. Vi deler inngangstrapp med naboen, så hun har sittet klar der..

Sikkert en lite fotogen katt, men med mye personlighet. Hun ble nesten 12 år før hun ble syk. 

Så trist å høre om pusen. Men veldig hyggelig at du har vært fast «koseperson» om morgenene. Her i huset har katten blitt 15 – gruer meg for hva vi har i vente, men nyter kattepusen så lenge vi kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
AnonymBruker

Jeg har et fint hus, og er opptatt av interiør og stil. Men barna har alltid fått gått i de klærne de har villet og hatt de lekene de liker. 
 

Anonymkode: 803a0...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (På 15.10.2023 den 11.32):

Det er...interessant, men jeg får mer mot mødre ( ofte "godt voksne ) som kritiserer dette på en selvgod måte, som : huff og huff. De unge mødrene som har slike leker, skulle hatt barn som mine, som lekte med greiner, frosker og padder, og som tok de med inn mens de også malte kongler i alle regnbuens farger. Sånn var heelt vanlig hjemme hos oss, men "disse mødrene" lar nok ikke barna utfolde seg slik nei". 

Og : Ja, jeg vet om et par av disse mødrene som kler babyene i duse nøytrale farger, hvor alt går i stil ! Jeg må jo fliiire litt for meg selv.

 

Sånne utsagn fra godt voksne mødre er verre. De setter seg selv høyere og er nedlatende og pretensiøse. At det var vanlig å røyke inne og at de gjorde mye som var direkte skadelig for barn- det har de "glemt"

Og da er vi inne på noe helt vesentlig- hvor skadelig er farger og klær i nøytrale farger for barn?  ER det skadelig? Jeg er opptatt av hvordan farger påvirker oss, og skal jeg overdrive litt, eller være litt vanskelig, så tror jeg tvert i mot at duse farger virker mer beroligende enn skadelig. 

Det sagt, så tror jeg også at nøytrale farger kan dempe kreativiteten litt, og det er jo synd. Sterke farger virker nok mer attraktive, slik at de frister mer?

Så å holde seg saklig her er nok en god ide. Ikke bruke enhver anledning til å latterligjøre og å heve seg over andre. Det er ikke så grovt- det er ikke det jeg mener. Vi tåler å bli ironisert ovet alle sammen.  Eller bør tåle det. Vi skulle hatt et par timer med roasting som terapi en dag i uka 🙃 men det er bare måten det uttrykkes på av alle "Karenene" som blir flau. 

Hvorfor er du alltid så kontrær?

Anonymkode: 15a4c...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...