Gå til innhold

Fargeløse leker som matcher interiøret


laban

Anbefalte innlegg

Når det har vært snakk om bloggere (nå har de vel flyttet seg til Instagram, og der er ikke jeg), har jeg hatt "...barn i antrekk som matcher pynteputene i sofaen" som fast uttrykk. Da har jeg siktet til sånne familiebilder der f.eks. alle er i kritthvitt, selv om ungene er i en alder da posering og spasering ikke burde være hovedaktiviteten. 

Det har vært mest på tull, men virkeligheten er visst verre:

https://www.nrk.no/rogaland/fargerike-barneleker-og-klaer-byttes-ut-med-noytrale-farger-for-a-passe-interioret-1.16582080

Altså - kle på ungen din det du vil, så lenge det er du som bestemmer, men la nå lekene være synlige...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, ja, jeg leste denne saken tidligere i dag, og tenkte at nå har de omsider klart å toppe ideen med å snu bøkene med ryggen innover i bokhylla. Trist at de tenker at fargerike leker er «stygge» og at de duse lekene ikke trengs ryddes bort om de får besøk. 
 

Husker jeg fleipet om noen jeg kjenner at de ikke kunne hatt en bok liggende framme om coveret ikke matchet interiøret. Det blir jo ingenting mot dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (10 timer siden):

Trist at de tenker at fargerike leker er «stygge» og at de duse lekene ikke trengs ryddes bort om de får besøk. 

Ja, tenk som det var synlig at det bor en ettåring i husstanden - veldig lite Insta-vennlig 😒

Kanskje den TV-reklamen om at "livet ikke er en IKEA-katalog" har verdi som folkeopplysning, ikke bare som en ironisk vri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (17 minutter siden):

Ja, tenk som det var synlig at det bor en ettåring i husstanden - veldig lite Insta-vennlig 😒

Trist! Og som professoren i artikkelen sa: et eksperiment med barns utvikling! Den ene moren bekreftet også at barna hennes lekte mer med de fargerike lekene de fikk fra andre. 
 

Apropos Insta-vennlig: Jeg leste at svarte katter er de som er vanskeligst å omplassere, fordi de ikke gjør seg like godt på bilder som andre katter. Jeg har svart katt selv, og jeg vet jo det er vanskelig å ta gode bilder av den – det blir ofte en svart kladeis på bildet. Men tenk at folk lar sine valg bli så mye styrt av foto-/insta-vennlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (36 minutter siden):

Jeg har svart katt selv, og jeg vet jo det er vanskelig å ta gode bilder av den – det blir ofte en svart kladeis på bildet. Men tenk at folk lar sine valg bli så mye styrt av foto-/insta-vennlighet!

Naboens svarte katt (med litt hvitt på brystet) måtte på sin siste reis til dyrlegen i går, pga. kreft i magen 😢 Hun har ofte "forlangt" et par minutters kos om morgenen når jeg drar på jobb. Vi deler inngangstrapp med naboen, så hun har sittet klar der..

Sikkert en lite fotogen katt, men med mye personlighet. Hun ble nesten 12 år før hun ble syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er...interessant, men jeg får mer mot mødre ( ofte "godt voksne ) som kritiserer dette på en selvgod måte, som : huff og huff. De unge mødrene som har slike leker, skulle hatt barn som mine, som lekte med greiner, frosker og padder, og som tok de med inn mens de også malte kongler i alle regnbuens farger. Sånn var heelt vanlig hjemme hos oss, men "disse mødrene" lar nok ikke barna utfolde seg slik nei". 

Og : Ja, jeg vet om et par av disse mødrene som kler babyene i duse nøytrale farger, hvor alt går i stil ! Jeg må jo fliiire litt for meg selv.

 

Sånne utsagn fra godt voksne mødre er verre. De setter seg selv høyere og er nedlatende og pretensiøse. At det var vanlig å røyke inne og at de gjorde mye som var direkte skadelig for barn- det har de "glemt"

Og da er vi inne på noe helt vesentlig- hvor skadelig er farger og klær i nøytrale farger for barn?  ER det skadelig? Jeg er opptatt av hvordan farger påvirker oss, og skal jeg overdrive litt, eller være litt vanskelig, så tror jeg tvert i mot at duse farger virker mer beroligende enn skadelig. 

Det sagt, så tror jeg også at nøytrale farger kan dempe kreativiteten litt, og det er jo synd. Sterke farger virker nok mer attraktive, slik at de frister mer?

Så å holde seg saklig her er nok en god ide. Ikke bruke enhver anledning til å latterligjøre og å heve seg over andre. Det er ikke så grovt- det er ikke det jeg mener. Vi tåler å bli ironisert ovet alle sammen.  Eller bør tåle det. Vi skulle hatt et par timer med roasting som terapi en dag i uka 🙃 men det er bare måten det uttrykkes på av alle "Karenene" som blir flau. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (1 time siden):

Det er...interessant, men jeg får mer mot mødre ( ofte "godt voksne ) som kritiserer dette på en selvgod måte, som : huff og huff. De unge mødrene som har slike leker, skulle hatt barn som mine, som lekte med greiner, frosker og padder, og som tok de med inn mens de også malte kongler i alle regnbuens farger. Sånn var heelt vanlig hjemme hos oss, men "disse mødrene" lar nok ikke barna utfolde seg slik nei". 

Og : Ja, jeg vet om et par av disse mødrene som kler babyene i duse nøytrale farger, hvor alt går i stil ! Jeg må jo fliiire litt for meg selv.

 

Sånne utsagn fra godt voksne mødre er verre. De setter seg selv høyere og er nedlatende og pretensiøse. At det var vanlig å røyke inne og at de gjorde mye som var direkte skadelig for barn- det har de "glemt"

Og da er vi inne på noe helt vesentlig- hvor skadelig er farger og klær i nøytrale farger for barn?  ER det skadelig? Jeg er opptatt av hvordan farger påvirker oss, og skal jeg overdrive litt, eller være litt vanskelig, så tror jeg tvert i mot at duse farger virker mer beroligende enn skadelig. 

Det sagt, så tror jeg også at nøytrale farger kan dempe kreativiteten litt, og det er jo synd. Sterke farger virker nok mer attraktive, slik at de frister mer?

Så å holde seg saklig her er nok en god ide. Ikke bruke enhver anledning til å latterligjøre og å heve seg over andre. Det er ikke så grovt- det er ikke det jeg mener. Vi tåler å bli ironisert ovet alle sammen.  Eller bør tåle det. Vi skulle hatt et par timer med roasting som terapi en dag i uka 🙃 men det er bare måten det uttrykkes på av alle "Karenene" som blir flau. 

Det er bare latterlig at folk er så forfengelige at de skal ha fargeløse leker og harmoniske klær til barna.

Anonymkode: 54962...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er bare latterlig at folk er så forfengelige at de skal ha fargeløse leker og harmoniske klær til barna.

Anonymkode: 54962...f48

Det er jo helt okay å mene at et fenomen er latterlig. Det blir noe annet enn å snakke om mennesker som latterlige, og reaksjonene som jeg nevnte blir jo mer latterlige i mine øyne. Pretensiøse mennesker mangler ofte selvinnsikt, og å fremstå som "bedre" og overbærende på en nedlatende måte er lite sjarmerende. 

En professor i psykologi burde vel også  si litt mer om hvilke ulemper og eventuelle skader det påfører barn å ha duse farger på lekeri et hjem med jordtoner?  Det hadde jo vært interessant med en forklaring her. 

Dette er bare nok en trend som i mitt hode er helt uskyldig, og at noen syns det er latterlig er helt greit. Mange trender fremstår sånn for flere av oss, og spesielt i ettertid. Men å si at det er "helt forferdelig" uten mer begrunnelse blir også komisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 timer siden):

Det er...interessant, men jeg får mer mot mødre ( ofte "godt voksne ) som kritiserer dette på en selvgod måte, som : huff og huff. De unge mødrene som har slike leker, skulle hatt barn som mine, som lekte med greiner, frosker og padder, og som tok de med inn mens de også malte kongler i alle regnbuens farger. Sånn var heelt vanlig hjemme hos oss, men "disse mødrene" lar nok ikke barna utfolde seg slik nei". 

Sånne utsagn fra godt voksne mødre er verre. De setter seg selv høyere og er nedlatende og pretensiøse. At det var vanlig å røyke inne og at de gjorde mye som var direkte skadelig for barn- det har de "glemt"

Vi må vel ganske langt tilbake for å finne mødre (og fedre) som røykte innendørs og hadde barn som lekte bare med det de fant i naturen. De må være svært godt voksne. 

Kashmir skrev (2 timer siden):

Og : Ja, jeg vet om et par av disse mødrene som kler babyene i duse nøytrale farger, hvor alt går i stil ! Jeg må jo fliiire litt for meg selv.

Det er vel ingen i denne tråden som har gjort noe annet enn å flire og kanskje riste litt på hodet?

Kashmir skrev (23 minutter siden):

Men å si at det er "helt forferdelig" uten mer begrunnelse blir også komisk.

Den mannlige fagperson som sa det, syntes sikkert det var vanskelig nok å kle på ungene klær som han ikke fikk høre passet dårlig sammen fargemessig og frykter at det nå skal spre seg til leker og sportsutstyr 😄

Kashmir skrev (2 timer siden):

Og da er vi inne på noe helt vesentlig- hvor skadelig er farger og klær i nøytrale farger for barn?  ER det skadelig? Jeg er opptatt av hvordan farger påvirker oss, og skal jeg overdrive litt, eller være litt vanskelig, så tror jeg tvert i mot at duse farger virker mer beroligende enn skadelig. 

Jeg mener ikke at det er viktig at leker har skrikende farger. Poenget mitt er at lekenes funksjon er viktigere enn at de passer til interiøret, og at småbarn og "tilbehøret" deres ikke matcher noe som helst. Tvert imot, de er svært forstyrrende, og det synes jeg er helt greit og naturlig. 

En positiv side ved denne trenden kan være at kjønnsforskjellene tones ned litt, noe jeg har sans for. Det rosa babytøyet datteren min brukte, hadde vi fått i gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (11 minutter siden):

Vi må vel ganske langt tilbake for å finne mødre (og fedre) som røykte innendørs og hadde barn som lekte bare med det de fant i naturen. De må være svært godt voksne. 

Det er vel ingen i denne tråden som har gjort noe annet enn å flire og kanskje riste litt på hodet?

Den mannlige fagperson som sa det, syntes sikkert det var vanskelig nok å kle på ungene klær som han ikke fikk høre passet dårlig sammen fargemessig og frykter at det nå skal spre seg til leker og sportsutstyr 😄

Jeg mener ikke at det er viktig at leker har skrikende farger. Poenget mitt er at lekenes funksjon er viktigere enn at de passer til interiøret, og at småbarn og "tilbehøret" deres ikke matcher noe som helst. Tvert imot, de er svært forstyrrende, og det synes jeg er helt greit og naturlig. 

En positiv side ved denne trenden kan være at kjønnsforskjellene tones ned litt, noe jeg har sans for. Det rosa babytøyet datteren min brukte, hadde vi fått i gave. 

Ja, man skulle kanskje tro at det var svært lenge siden ja. At barn dro med ting de fant ute inn i huset, men nei. Jeg leser slike utsagn fra mødre med tenåringsbarn. Og som vanlig, er det også veldig godt voksne på 50+ som ytrer seg. 

Jeg siktet ikke til noen i denne tråden. Dette er ikke bare blitt delt her på dette forumet. Jeg snakket om at rwaksjoner på dette ofte er mye mer latterlige enn selve saken. 

Jeg skjønte ikke hva du mente med fagpersonen, og relatert til hva? Jeg skrev at han som er professor i psykologi burde begrunnet hva som var så "forferdelig" med dette, og også informert om eventuelle skader og ulemper det påførte barna. 

Leker har nok samme funksjon om de er beige eller signalrøde 🙂 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønte ikke hva du mente med fagpersonen, og relatert til hva? Jeg skrev at han som er professor i psykologi burde begrunnet hva som var så "forferdelig" med dette, og også informert om skader og ulemper det påførte barna. 

Ja, jeg forsto det. Poenget mitt var bare at ingen av mødrene i denne tråden har kalt dette helt forferdelig, det var det psykologen som påsto, 

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Leker har nok samme funksjon om de er beige eller signalrøde 🙂 

Ja, og det er poenget - de trenger ikke matche noe som helst. Men for de minste kan det være greit at det er litt friske farger, fargesynet kommer gradvis. 

Til min eldste hadde jeg tenkt å kjøpe ensfarget sprinkelbeskytter til babysenga, tenkte det var litt dillete og en unødvendig utgift å ha dekor på den. Men så endte jeg med å kjøpe dynetrekk og beskytter med samme mønster, det var noen enkle figurtegninger. Og etter bare noen måneder lå hun og pirket på figurene foran sprinklene og "pratet" med dem når hun våknet om morgenen (i en kort stund før hun hylte etter pupp og kontakt). Det var jeg overrasket over - og glad jeg ikke hadde kjøpt den hvite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Det er jo helt okay å mene at et fenomen er latterlig. Det blir noe annet enn å snakke om mennesker som latterlige, og reaksjonene som jeg nevnte blir jo mer latterlige i mine øyne. Pretensiøse mennesker mangler ofte selvinnsikt, og å fremstå som "bedre" og overbærende på en nedlatende måte er lite sjarmerende. 

En professor i psykologi burde vel også  si litt mer om hvilke ulemper og eventuelle skader det påfører barn å ha duse farger på lekeri et hjem med jordtoner?  Det hadde jo vært interessant med en forklaring her. 

Dette er bare nok en trend som i mitt hode er helt uskyldig, og at noen syns det er latterlig er helt greit. Mange trender fremstår sånn for flere av oss, og spesielt i ettertid. Men å si at det er "helt forferdelig" uten mer begrunnelse blir også komisk.

Men at små barn foretrekker fargerike leker bryr ikke du deg om.

Anonymkode: 54962...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg forsto det. Poenget mitt var bare at ingen av mødrene i denne tråden har kalt dette helt forferdelig, det var det psykologen som påsto, 

Ja, og det er poenget - de trenger ikke matche noe som helst. Men for de minste kan det være greit at det er litt friske farger, fargesynet kommer gradvis. 

Til min eldste hadde jeg tenkt å kjøpe ensfarget sprinkelbeskytter til babysenga, tenkte det var litt dillete og en unødvendig utgift å ha dekor på den. Men så endte jeg med å kjøpe dynetrekk og beskytter med samme mønster, det var noen enkle figurtegninger. Og etter bare noen måneder lå hun og pirket på figurene foran sprinklene og "pratet" med dem når hun våknet om morgenen (i en kort stund før hun hylte etter pupp og kontakt). Det var jeg overrasket over - og glad jeg ikke hadde kjøpt den hvite. 

Nei, de "trenger" ikke. Men det skader heller ingen at de gjør det 😀 

Og hele saken blir bare rar og uten særlig poeng. Ihvertfall når de kontakter en professor i psykoligi som vil uttale seg og kun ytrer at "det er helt forferdelig" 

Veldig rart syns jeg, og hva er da inrensjonen med artukkelen i det hele tatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men at små barn foretrekker fargerike leker bryr ikke du deg om.

Anonymkode: 54962...f48

Noen barn firetrekker det. Helt sikkert. 

Alle barn foretrekker nok iskrem foran brokkoli også. 

Poenget er at leker uten farger er helt uskadelige. Og også tenker jeg at fordel med duse farger er at de mest sannsynlig er  beroligende. Det har nok en del barn godt av? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (18 timer siden):

Når det har vært snakk om bloggere (nå har de vel flyttet seg til Instagram, og der er ikke jeg), har jeg hatt "...barn i antrekk som matcher pynteputene i sofaen" som fast uttrykk. Da har jeg siktet til sånne familiebilder der f.eks. alle er i kritthvitt, selv om ungene er i en alder da posering og spasering ikke burde være hovedaktiviteten. 

Det har vært mest på tull, men virkeligheten er visst verre:

https://www.nrk.no/rogaland/fargerike-barneleker-og-klaer-byttes-ut-med-noytrale-farger-for-a-passe-interioret-1.16582080

Altså - kle på ungen din det du vil, så lenge det er du som bestemmer, men la nå lekene være synlige...

 

Dette er så dumt at jeg knapt har ord. Ikke bare designer disse folkene kjedelige og sjelløse hjem og omgivelser, de designer og kjedelige og understimulert barn.

Jeg har en sånn nabo og tenker «stakkar» hver gang jeg ser 6-åringen i hagen, oppdallet ton-i-ton med kjøpekrøller og småsko med litt hæl, med instamamma (på 42!) hakk i hæl med iPhonen, dokumenterende. Pappaen står forresten som regel bak og snekrer mammas siste bestillingsverk. For en gjeng! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (17 timer siden):

Huff, ja, jeg leste denne saken tidligere i dag, og tenkte at nå har de omsider klart å toppe ideen med å snu bøkene med ryggen innover i bokhylla. Trist at de tenker at fargerike leker er «stygge» og at de duse lekene ikke trengs ryddes bort om de får besøk. 
 

Husker jeg fleipet om noen jeg kjenner at de ikke kunne hatt en bok liggende framme om coveret ikke matchet interiøret. Det blir jo ingenting mot dette. 

Haha ja det var også en greie ja - igjen: for en gjeng 😂🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 timer siden):

Noen barn firetrekker det. Helt sikkert. 
 

Flertallet gjør nok det.

Kashmir skrev (4 timer siden):

Alle barn foretrekker nok iskrem foran brokkoli også. 

En bedre sammenligning er om barna ville ha brokkoli mens foreldrene tvangsforet de med iskrem.

Som professoren i psykologi ved Universitetet i Stavanger sier:

– Det er jo helt forferdelig. Et barn er ikke en ting som skal passe inn i interiøret. Jeg mener at man må vente med barn hvis man har den holdningen. 

Brønnick sier at det er veldig bra for barn å få variert stimuli i oppveksten. Han mener det er all grunn til å tenke at det gjelder farger også.

Anonymkode: 54962...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Flertallet gjør nok det.

En bedre sammenligning er om barna ville ha brokkoli mens foreldrene tvangsforet de med iskrem.

Som professoren i psykologi ved Universitetet i Stavanger sier:

– Det er jo helt forferdelig. Et barn er ikke en ting som skal passe inn i interiøret. Jeg mener at man må vente med barn hvis man har den holdningen. 

Brønnick sier at det er veldig bra for barn å få variert stimuli i oppveksten. Han mener det er all grunn til å tenke at det gjelder farger også.

Anonymkode: 54962...f48

Ja, det sa professoren. En mer moralsk og dermed fordømmende uttalelse uten en eneste forklaring på hvilke ulemper eller skader som eventuelt blir påført barna. Jeg syns som sagt dette er en merkelig sak jeg ikke ser noen viktig intensjonen med. En slags fun fact om trender- som ikke er skadelig for noen.

Bare rart. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (47 minutter siden):

Ja, det sa professoren. En mer moralsk og dermed fordømmende uttalelse uten en eneste forklaring på hvilke ulemper eller skader som eventuelt blir påført barna. 

Moralsk og fordømmende. Så har man hørt det også.

Hva blir det neste; det blir vanlig med testing så man er sikret å få en barn med harmonisk hår- og hudfarge og et harmonisk gemytt? 

Anonymkode: 54962...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Moralsk og fordømmende. Så har man hørt det også.

Hva blir det neste; det blir vanlig med testing så man er sikret å få en barn med harmonisk hår- og hudfarge og et harmonisk gemytt? 

Anonymkode: 54962...f48

Sekvfølgelig var det et uttrykk for moral. Vi trenger ikke proffesorer i psykologi til å moralisere for oss 🙂

Vi trenger dem mer for å snakke fag og fornidle kunnskap de måtte sitte på i slike tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...