Gå til innhold

rett\galt ang dhea hormon


Gjest zane

Anbefalte innlegg

Hei!

Ble bedt om å videresende dette innlegget til idrettsmedisin.(Fra allmennmedisin)

Mitt spørsmål er:

Kan noen med sikkerhet fastslå at det steoride hormonet(Det er vel det?)DHEA har en egen oppgave i hjernen og organismen?

Har forøvrig veldig høye verdier selv,men legen sier at dette ikke er så viktig fordi det er testosteronnivået som er viktig her!Hvorfor skal man forøvrig opperere med normalverdier på dette hormonet når store avik som jeg har ikke betyr noe?(NV=ca mellom 5,2-8,5)Min ligger på ca 19,4 også på utvidet prøve

Har lest at Ken Purvis uttaler at hormonet har en egen funksjon i kroppen og hjernen...

Takk for et evn riktig og sikkert(Dokumentert)svar!

Sliter forøvrig med en Generaliset angstlidelse.

Mvh zane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to autoimmune sykdommer + at jeg her fjernet begge eggstokkene. Jeg fikk for lave verdier av DHEA og går nå på hormontablettene. Jeg tar blodprøver ved Aker labr. og normalverdiene der er fra 7 til 30. Jeg lå på 5 og er nå på 13. Jeg føler at jeg klarer mere, blir ikke så lett sliten og deprimert lenger. Hvilket laboratorie sjekker dine prøver siden du oppererer med andre normalverdier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to autoimmune sykdommer + at jeg her fjernet begge eggstokkene. Jeg fikk for lave verdier av DHEA og går nå på hormontablettene. Jeg tar blodprøver ved Aker labr. og normalverdiene der er fra 7 til 30. Jeg lå på 5 og er nå på 13. Jeg føler at jeg klarer mere, blir ikke så lett sliten og deprimert lenger. Hvilket laboratorie sjekker dine prøver siden du oppererer med andre normalverdier?

Hei og takk for svar maiii!

Dette var merkelig.Prøvene blir kontr på aker sykeh.Ser her på svarene at de har krysset ut for høy.Normalverdiene står ikke i disse papirene.De har jeg fra min lege(Spes psykiatri)og sikkert fra felleskatalogen?

Kan vi få en eksperts uttalelse på dette??

Dette er viktig for både deg og meg!

Mvh zane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar maiii!

Dette var merkelig.Prøvene blir kontr på aker sykeh.Ser her på svarene at de har krysset ut for høy.Normalverdiene står ikke i disse papirene.De har jeg fra min lege(Spes psykiatri)og sikkert fra felleskatalogen?

Kan vi få en eksperts uttalelse på dette??

Dette er viktig for både deg og meg!

Mvh zane

Kan du vær så snill å svare på dette om DHEA-hormon..?

Det er veldig viktig for meg!

Mvh zane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to autoimmune sykdommer + at jeg her fjernet begge eggstokkene. Jeg fikk for lave verdier av DHEA og går nå på hormontablettene. Jeg tar blodprøver ved Aker labr. og normalverdiene der er fra 7 til 30. Jeg lå på 5 og er nå på 13. Jeg føler at jeg klarer mere, blir ikke så lett sliten og deprimert lenger. Hvilket laboratorie sjekker dine prøver siden du oppererer med andre normalverdier?

Jeg har prøvd meg på flere forum med spørsmål om DHEA, men har aldri fått svar. jeg tror det er få leger som kan noe om dette. Det sier den legen som har satt meg og på det. Jeg vet og at det er to forskjellige prøver som blir tatt på aker. På mine prøver står det S-DHEA og der er normalområdet 6,3 - 30. Hormonet har iallfall hjulpet meg med å takle stress bedre og jeg klarer mere og blir ikke så lett deprimert. Jeg har imidlertid ikke hørt om noen som har for mye. Det må jo være en årsak til dette. Håper du får svar fra legen her for her har jeg ikke prøvd meg. Legen som satte meg på dette er og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

zane.

Beklager at vi ikke har gitt noe svar. Det skylles rett og slett at dette måtte vi drøfte flere av oss. Dog er ingen såkalte endokrinologer (spes. i hormonelle sykd.)

DHEA eller dehydroepiandrosteron undersøkelser gjøres blandt ved situasjoner når kjønnsbestemmelse er vanskelig og når pubertet uteblir. I hvilke problemstillinger det ellers vurderes kan jo variere, f. eks. etter operative inngrep på hormonproduserende organer.

Vi kommer faktisk ikke nærmere her, beklager nok en gang. Endokrinologer på sykehusene er vel de eneste som kan hjelpe deg videre, bortsett fra idrettslegen Oftebro som også er "hormondokter"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...