Gå til innhold

Skulket dere mye på videregående?

Anbefalte innlegg

Gjest 3.klassing

Går første halvdel på siste året nå..er så utrolig drittlei skolen at du aner ikke.

Selv om den på en måte akkurat har begynt går skoledagene tregt som faen. Før hadde jeg i det minste noe motivasjon i begynnelsen av året.

Pga dette blir den noe skulking. Tells dette til senere i livet? Er det ikke bare fraværsresultatene fra siste halvår i 3. som havner på vitnemålet? Har skulking nå noe å si på en eller annen måte?

Hvis ikke tar jeg livet med ro og sover ut imorgen. Er B menneske så det holder, så å stå opp kl.7.00 hver dag for å dra til noe jeg ikke er like glad i, frister ikke alltid.

Kan noen svare før jeg går å legger meg hadde det vært fint, takk :)

Fortsetter under...

Fravær blir nok ikke særlig vektlagt, tror jeg. Hvertfall ikke hvis du fortsette med annen utdanning etter vdg, da ser de nesten ikke på vdg vitnemålet.

Om du derimot skal søke jobb på grunnlag av vdg vitnemål, og det viser masse fravær, da er ikke det spesielt positivt.

Er du lei - hopp av og jobb, og ta almenfaglig påbygning eller hva det nå heter, senere. Vdg på ett år, altså.

Fraværet teller...

...så hvis du ikke står opp i morgen og skaffer deg den utdannelsen du vil ha, vil du måtte stå opp kl. 0700 hver dag i resten av ditt liv for å gå til en jobb du absolutt ikke vil ha. Så gå å legg deg, sov, og kom deg på skolen....

..hvis ikke du drømmer om et liv som sosial klient da???

Fraværet teller...

...så hvis du ikke står opp i morgen og skaffer deg den utdannelsen du vil ha, vil du måtte stå opp kl. 0700 hver dag i resten av ditt liv for å gå til en jobb du absolutt ikke vil ha. Så gå å legg deg, sov, og kom deg på skolen....

..hvis ikke du drømmer om et liv som sosial klient da???

Ja, jeg skulket mye. Jobbet altfor mye i tillegg til skolen, og angrer egentlig som en hund nå. Jeg lå på grensa til å miste karakter i mange fag, men det var vel også mye trivselen det gikk på.

Om jeg hadde vært litt smartere da enn etterpå, ville jeg uten tvil tatt et friår og reist utenlands. Tredje på videregående gjorde at de fleste karakterene gikk ned, både fordi jeg var for sliten, altfor lei, og i det hele tatt.

Og vitnemålet... fraværet der ser ikke pent ut, for å si det sånn. Enda var læreren min veldig grei og gjorde om enkelttimer til hele dager, men...

Rådet mitt til deg er å skjerpe deg, eller kutte ut skolen frem til neste høst.

Jeg hadde det som deg, skulka som faen og fikk vitnemål med et nødskrik.

Hvis du ikke har tenkt å studere, men går rett i jobb vil arbeidsgiver sikkert se på antall timer fravær. Hvis du derimot har tenkt å studere er det bare å fi faen, etter et par år på universitetet sender du inn karakterutskrifter derfra, ikke vitnemålet fra videregående.

Annonse

Det ble litt mer fravær enn godt var... Jeg vet ikke hvordan det er i dag, men jeg var russ -87 og vi fikk påført fravær for hvert år. Men men, kan ikke si at det har skapt noen problemer for meg senere i livet :-) Cluet er kanskje å ha så gode karakterer at ingen ser på det?

Gjest 3.klassing

Wow, det kom kjapt.

Har ikke vært såå mye borte hittil, noen timer bare, men ville bare vite hvor landet ligger ang.fravær.

Har gode karakterer, ligger på 5 i alle fag, men er driitlei fordet, derav fraværet.

Etter skolen skal jeg ut og studere etter en utenlandsperiode, der jeg skal lære meg noen språk jeg har har passe gode kunnskaper i allerede. Blir herlig med en forandring i hverdagen etter alle disse årene med skole!

Nå legger jeg meg og driter i skolen imorgen for en gangs skyld, men skal ikke la det bli en vane :)

Wow, det kom kjapt.

Har ikke vært såå mye borte hittil, noen timer bare, men ville bare vite hvor landet ligger ang.fravær.

Har gode karakterer, ligger på 5 i alle fag, men er driitlei fordet, derav fraværet.

Etter skolen skal jeg ut og studere etter en utenlandsperiode, der jeg skal lære meg noen språk jeg har har passe gode kunnskaper i allerede. Blir herlig med en forandring i hverdagen etter alle disse årene med skole!

Nå legger jeg meg og driter i skolen imorgen for en gangs skyld, men skal ikke la det bli en vane :)

Jeg har 1 år med masse fravær, og det har de hengt seg opp i hver jævla gang jeg har vært på intervju. Stjernekarakterer, men etter 10 sekunder så kommer spørsmålet om dette fraværet. Hvis du kan unngå, så...

Jeg skulket veldig mye, så mye jeg kunne, og har aldri opplevd at noen har stilt spørsmålstegn ved det. Jeg har alltid fått de jobbene jeg har ønsket meg, videregående-vitnemålet teller ikke noe særlig senere i livet er min erfaring (ihvertfall ikke om man har høyere utdanneing).

Men likevel vil jeg si at det lønner seg ikke å skulke, fordi resultatene man får på skolen kan bety hele fremtiden din. Det er veldig surt om du ikke kommer inn på det du vil fordi du ikke har bra nok karakterer fordi du skulket. Men hvis du får 5'ere og 6'ere selv om du skulker, så skulk i vei :-)

Men pass på så du ikke skulker så mye at du ikke får karakterer..

Gjest papirtiger

Hvis du tar høyere utdanning, så teller ikke vgs-karakterer eller fravær spesielt mye.

Men! Er du borte mye, vil du antagelig få dårlige karakterer. Greit å innse at karakterene på vgs har en god del trynefaktor i seg. Og lærere er ikke så glad i skulkere.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...