Gå til innhold

Lokaldemokratiet for fall


jacob

Anbefalte innlegg

Jeg tror du er inne på en effekt av det vi nå ser rundt om i kommunene.

Mange irriterer seg over at det parti man stemte på, hopper til sengs med partier man føler seg meget fjernt fra. Det politiske bildet består tross alt ikke av FrP mot resten, slik man kan få inntrykk av. For å dyrke denne forestillingen, må mange partier drive politisk horeri av verste sort.

Jeg er redd poltikerne fra andre partier nå jager velgere over til FrP, noe Goliath her er et eksempel på.

Stortingsvalget om to år kan bli reneste ekstremsporten.

"Stortingsvalget om to år kan bli reneste ekstremsporten".

Ja - og i mellomtiden må alle partier mellom Frp og Sv føre en inkonsekvent slalompolitikk - for nå er Carl sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    26

  • flisa

    20

  • Grip

    15

  • jacob

    11

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror du er inne på en effekt av det vi nå ser rundt om i kommunene.

Mange irriterer seg over at det parti man stemte på, hopper til sengs med partier man føler seg meget fjernt fra. Det politiske bildet består tross alt ikke av FrP mot resten, slik man kan få inntrykk av. For å dyrke denne forestillingen, må mange partier drive politisk horeri av verste sort.

Jeg er redd poltikerne fra andre partier nå jager velgere over til FrP, noe Goliath her er et eksempel på.

Stortingsvalget om to år kan bli reneste ekstremsporten.

Hva annet kan man gjøre? Svært mange av mine venner og bekjente er politisk interessert, og ingen av dem tilhører fløypartiene.

Vi har diskutert dette både før og etter valget, og det er bred enighet om at det som nå skjer er uakseptabelt i et demokrati.

Og siden den eneste måten å gjøre "opprør" mot dette på, er å benytte den stemmen man har - så har allerede de fleste av disse også bestemt seg for å benytte sin stemme neste gang til å vise politikerene at deres oppførsel og brudd på de demokratiske prinsipper er uakseptabelt.

De vil derfor også stemme Frp ved neste Stortingsvalg for på den måten å presse igjennom en endring i måten det norske demokratiet etterleves.

Flere av disse stemte blankt eller unnlot å stemme ved siste valg - i protest. Nå ser de at stemmen heller bør benyttes på en måte som gir resultater.

Så heldigvis kan det komme noe godt ut av den idiotien og den undergravingen av demokratiet som en del av politikerene nå er skyld i.

Bare synd vi må vente to år på at det vil skje, men jeg tror at disse to årene også vil bli benyttet på en slik måte at denne "bevegelsen" ytterligere vil bli styrket frem mot valget.

Det er i hvert fall et sterkt kort på hånden for Frp - og noe jeg er sikker på at de vil huske å minne velgerne på ved neste valg. Kankje det også kan bidra til høyere valgdeltakelse - da det er en forholdsvis enkel sak å ta stilling til.

Det er vel noe av det som har manglet ved de siste valg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet kan man gjøre? Svært mange av mine venner og bekjente er politisk interessert, og ingen av dem tilhører fløypartiene.

Vi har diskutert dette både før og etter valget, og det er bred enighet om at det som nå skjer er uakseptabelt i et demokrati.

Og siden den eneste måten å gjøre "opprør" mot dette på, er å benytte den stemmen man har - så har allerede de fleste av disse også bestemt seg for å benytte sin stemme neste gang til å vise politikerene at deres oppførsel og brudd på de demokratiske prinsipper er uakseptabelt.

De vil derfor også stemme Frp ved neste Stortingsvalg for på den måten å presse igjennom en endring i måten det norske demokratiet etterleves.

Flere av disse stemte blankt eller unnlot å stemme ved siste valg - i protest. Nå ser de at stemmen heller bør benyttes på en måte som gir resultater.

Så heldigvis kan det komme noe godt ut av den idiotien og den undergravingen av demokratiet som en del av politikerene nå er skyld i.

Bare synd vi må vente to år på at det vil skje, men jeg tror at disse to årene også vil bli benyttet på en slik måte at denne "bevegelsen" ytterligere vil bli styrket frem mot valget.

Det er i hvert fall et sterkt kort på hånden for Frp - og noe jeg er sikker på at de vil huske å minne velgerne på ved neste valg. Kankje det også kan bidra til høyere valgdeltakelse - da det er en forholdsvis enkel sak å ta stilling til.

Det er vel noe av det som har manglet ved de siste valg....

Jeg støtter dine konklusjoner og dine mottiltak.

Du kan imidlertid ikke regne inn meg i stormen som kommer om to år.

Høirefolk stemmer med få unntak Høyre. Det blir nærmest en reflekshandling, noe man ikke skjenker så mange tanker ved hvert valg. Skulle man vurdere partivalget og komme til andre konklusjoner, stemmer man likevel Høyre. Vi har alle hatt våre opprør, og stemt SV (og det som verre er), men ender alltid opp i Pariet.

Slik er det, og jeg får derfor håpe at andre velgere tar seg av grovarbeidet i kommende stortingsvalg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stortingsvalget om to år kan bli reneste ekstremsporten".

Ja - og i mellomtiden må alle partier mellom Frp og Sv føre en inkonsekvent slalompolitikk - for nå er Carl sur.

Ja, det er mange sure. Bonden og S-Haugland er dessuten rådville og frustrerte.

Mitt tips er at CIH nå benytter frustrasjonen i KrF, kombinerer denne med egen rettferdig harme, og får løst opp den nåværende regjeringen i løpet av et års tid, eller kortere.

Han oppnår da å statuere et eksempel på vegen av FrP. Hverken Høyre, KrF eller V vil vel bli særlig ulykkelige over å få kommet seg ut av regjeringskvartalet.

AP, SV og bøndene må da inn og ta ansvar, med KrF som haleheng.

Vi vet jo hva det betyr i dagens Norge å ha regjeringsansvar. Det blir en helvetes slitasje både på SV og AP frem mot stortingsvalget. Det passer jo CIH utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter dine konklusjoner og dine mottiltak.

Du kan imidlertid ikke regne inn meg i stormen som kommer om to år.

Høirefolk stemmer med få unntak Høyre. Det blir nærmest en reflekshandling, noe man ikke skjenker så mange tanker ved hvert valg. Skulle man vurdere partivalget og komme til andre konklusjoner, stemmer man likevel Høyre. Vi har alle hatt våre opprør, og stemt SV (og det som verre er), men ender alltid opp i Pariet.

Slik er det, og jeg får derfor håpe at andre velgere tar seg av grovarbeidet i kommende stortingsvalg.

Lykke til.

Takk for det Grip - jeg forstår godt hva du mener.

For meg blir det egentlig ikke et "parti valg" neste gang, men mer et ønske om å bidra til et mer rettferdig demokrati.

Og da finnes det i realiteten ikke noe annet parti å stemme på enn Frp - som jo også er det partiet som har stillt kritiske røster mot småpartienes store makt tidligere.

En slik endring må tvinges frem, og så får velgerne i ettertid avgjøre om de ønsker at Frp skal få delta blandt de færre partiene på Stortinget - eller om de bør tilhøre småpartiene som bør skyves ut i "det store intet" når det gjelder politisk makt i en stortingsperiode.

Gjør regjeringspartiene og stortingsrepresentantene en dårlig jobb, så vil småpartiene ha gode argumenter ved neste valg. Gjør de derimot en god jobb, så vil de sansynligvis få lov til å fortsette med det - i motsetning til hva vi ser nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange sure. Bonden og S-Haugland er dessuten rådville og frustrerte.

Mitt tips er at CIH nå benytter frustrasjonen i KrF, kombinerer denne med egen rettferdig harme, og får løst opp den nåværende regjeringen i løpet av et års tid, eller kortere.

Han oppnår da å statuere et eksempel på vegen av FrP. Hverken Høyre, KrF eller V vil vel bli særlig ulykkelige over å få kommet seg ut av regjeringskvartalet.

AP, SV og bøndene må da inn og ta ansvar, med KrF som haleheng.

Vi vet jo hva det betyr i dagens Norge å ha regjeringsansvar. Det blir en helvetes slitasje både på SV og AP frem mot stortingsvalget. Det passer jo CIH utmerket.

Gitt at din tro på hva som vil skje er riktig, så vil det passe meg utmerket også.

Da vil vi raskt se hva disse partiene i regjeringsposisjon vil få til av løsninger/vedtak - som nok neppe vil ha noen bred oppslutning blant velgerne.

Hadde man vært "kamelmegler", så kunne man muligens gjort gode penger....? Burde jo bli en stor omsetning der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noe vås, Grip. Jeg antar at partiene representerer sine egne velgere, og at velgerene derfor er med på samarbeidene som finner sted.

Det kalles demokrati.

Med vennlig hilsen

enig med Sør!

Og ikke tror jeg at Frp står noe særlig nær Høyre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er enig? Prinsipielt eller fordi det er... meg ;-)

Som du ser, har jeg febrilsk strevd med å finne et prinsipielt, konsistent og saklig fundament for det nye samarbeidet mellom SV og H. Som du også ser, er det ikke så lett.

Etter å ha gransket mine motiver, må jeg konkludere med at mine resonnementer er falske og upålitelige, og at de kun framkommer fordi du har initiert dem.

Jeg konstaterer beskjemmet at jeg konstruerer en argumentasjon for å tekkes favn, og at mine resonnementer selvsagt farges av dette.

Det er pinlig, selvsagt, for mitt intellekt, at det ikke skal mer til for å frembringe bias i min argumentasjon.

Pinlig, men dog morsomt, og ikke minst en anerkjennelse til favns evner til å bringe voksne karer ut av fatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med Sør!

Og ikke tror jeg at Frp står noe særlig nær Høyre heller.

eh...enig med sør? Døh...vil du jeg skal klage til gubben eller?

Men ærlig talt, flisa; er det ikke enig i noe av det jeg skriver. Synes nemlig det var et bra innlegg, skjønner du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er enig? Prinsipielt eller fordi det er... meg ;-)

Enig med dere- og skal jeg fortelle dere hvilket parti som allerede er startet i så måte? - VENSTRE! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå på akkord med sine egne prinsipper kan tolereres under forutsetning av at politikere anstrenger seg til det ytterste for å realisere folkeviljen - slik er politikkens vesen. Å gå på akkord med sitt eget partiprogram for å trenere folkeviljen er lite edelt; det vil føre til politikerforrakt og lav velgeroppslutning ved neste valg. Velgerne kommer i den finurlige situasjonen der ingenting nytter innenfor anstendighetens rammer. Kravet om noenlunde tilsvarende representasjon er nødvendig for sikre både den demokratiske- og politiske dynamikken.

Man skal da vel for søren ikke se på "folkeviljen" som at FOLKET er Frp'ere!

Skulle alle de andre partiene kaste alle sine fordommer som OGSÅ deres velgere har overfor Frp på båten? - DET er i alle fall ikke demokrati.

Jeg fatter ikke at dere kan tenke sånn, fordi at Frp har vunnet i et protestvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere- og skal jeg fortelle dere hvilket parti som allerede er startet i så måte? - VENSTRE! )

Ok, flisa...

Under Venstres styre;

Hvilke endringer i forhold til i dag, vil jeg stort sett merke?

(Ikke legg ut linker, nå da). Formuler deg på noen få avsnitt.

Jeg er spent :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noe tull!

Det du sier er jo som å høre en hver ekstremist.

"Hvis du ikke er for meg - så er du automatisk mot meg. Det finnes ingen mellomting".

Så dum nekter jeg for at du kan være Sør. Og det er en svært forvridd logikk du legger til grunn her.

Har du mistet helt grepet på virkeligheten??

Kjære vene, man velger da ikke bittelitt SV, en dash Høyre heller?!?!?!?!?!

Politikerne SKYLDER oss velgere å viderføre den ideologien vi valgte dem for. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser, har jeg febrilsk strevd med å finne et prinsipielt, konsistent og saklig fundament for det nye samarbeidet mellom SV og H. Som du også ser, er det ikke så lett.

Etter å ha gransket mine motiver, må jeg konkludere med at mine resonnementer er falske og upålitelige, og at de kun framkommer fordi du har initiert dem.

Jeg konstaterer beskjemmet at jeg konstruerer en argumentasjon for å tekkes favn, og at mine resonnementer selvsagt farges av dette.

Det er pinlig, selvsagt, for mitt intellekt, at det ikke skal mer til for å frembringe bias i min argumentasjon.

Pinlig, men dog morsomt, og ikke minst en anerkjennelse til favns evner til å bringe voksne karer ut av fatning.

Å, vi skal vel klare å finne felles intellektuelt ståsted også. I tillegg til alt det andre.

Utover det, må det innrømmes at sideeffekten av undertegnedes velplasserte innspill ønskes velkommen.

Grip vil så allikevel ikke mistenkes for slapp opportunisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, flisa...

Under Venstres styre;

Hvilke endringer i forhold til i dag, vil jeg stort sett merke?

(Ikke legg ut linker, nå da). Formuler deg på noen få avsnitt.

Jeg er spent :-)

Ok, veldig kort - for jeg har egentlig ikek tid til å DOL'e i dag:)

Venstre er FOR småbedrifter, og næring ellers, - for et enklere byråkrati,- for at det skal være enkelt å starte næring og skaffe seg et levebrød. mer frihet for individet OG bedrifter - - - så lenge de miljømessige hensyn er tatt selvsagt. Med slik frihet for individet følger det også med et ansvar for de individer som faller utenfor systemene..

Sånn populistisk: Høyre: For de som tjener mest

SV: Del andres goder - og bli like fattig

Venstre; greit at noen har mer enn meg, -men snu deg og gjør noe med de som har for lite

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hawkwind,

Foreløpig selger de jo bare kommunens eiendommer - da er det jo lett å ha nok penger.

Med vennlig hilsen

De er ikke eneste kommunen i landet som bedriver slikt - og hvilket parti folk velger avhenger vel av mer enn en god kommuneøkonomi også.

Hva skjer i Os som gjør at FrP etter 4 år der oppe stadig er minst like populære?

Med tanke på at det ikke er utenkelig at FrP kommer i regjeringsposisjon om 2 år, så er det et aldri så lite "problem".

For hvis FrP skulle få makta om 2 år, er det ikke utenkelig at de med en viss suksess i styringen av landet kan komme til å danne et nytt dynasti i norsk politikk vet du - jeg ser definitivt paraleller til APs tidligere tider i det som nå skjer med FrP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh...enig med sør? Døh...vil du jeg skal klage til gubben eller?

Men ærlig talt, flisa; er det ikke enig i noe av det jeg skriver. Synes nemlig det var et bra innlegg, skjønner du :-)

Nei - ikke enig i det helel tatt. Men godt skrevet var det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, veldig kort - for jeg har egentlig ikek tid til å DOL'e i dag:)

Venstre er FOR småbedrifter, og næring ellers, - for et enklere byråkrati,- for at det skal være enkelt å starte næring og skaffe seg et levebrød. mer frihet for individet OG bedrifter - - - så lenge de miljømessige hensyn er tatt selvsagt. Med slik frihet for individet følger det også med et ansvar for de individer som faller utenfor systemene..

Sånn populistisk: Høyre: For de som tjener mest

SV: Del andres goder - og bli like fattig

Venstre; greit at noen har mer enn meg, -men snu deg og gjør noe med de som har for lite

:-)

Det høyrest bra ut. Korleis er det med skattetrykket for oss, då? Skal du late futen få grafse enda meir i lomma mi?

(og du; kva vil en BMW 520i koste i Venstreland? I dag ligg han på 450.000, snipp og snau).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, vi skal vel klare å finne felles intellektuelt ståsted også. I tillegg til alt det andre.

Utover det, må det innrømmes at sideeffekten av undertegnedes velplasserte innspill ønskes velkommen.

Grip vil så allikevel ikke mistenkes for slapp opportunisme.

Det intellektuelle ståstedet går helt sikkert greit. Når vi nå har gjennomgått den vanskelige valgkampen, kan alt overvinnes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...