Gå til innhold

Lokaldemokratiet for fall


jacob

Anbefalte innlegg

Man skal da vel for søren ikke se på "folkeviljen" som at FOLKET er Frp'ere!

Skulle alle de andre partiene kaste alle sine fordommer som OGSÅ deres velgere har overfor Frp på båten? - DET er i alle fall ikke demokrati.

Jeg fatter ikke at dere kan tenke sånn, fordi at Frp har vunnet i et protestvalg.

Hvordan tror du det vil gå hvis Frp bruker den makten folket har gitt dem, og stemmer ene og alene på sak (og legger bort alle hensyn til kontinuitet og hva som er borgerlig eller sosialistisk politikk) ved hvert enkelt tilfelle?

Nå har de bidratt til å holde en borgerlig regjering ved roret, og til å få i land et statsbudsjett - og gått med på det ene kompromiet etter det andre, uten at de har fått være med i noen regjering.

Her har de vist ansvar, og fulgt de prinsipper som bør ligge til grunn for et fungerende demokrati.

Når nå de andre partiene rotter seg sammen for hindre at Frp i kommune og fylkesvalget får den maktposisjonen de skal ha etter demokratiske prinsipper, så håper jeg virkelig at de "tar igjen" på samme måte - og virkelig lager et sant surr ut av den politiske situasjon i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Goliath

    26

  • flisa

    20

  • Grip

    15

  • jacob

    11

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Det er normalt å ikke være enig med Frp om man er et annet parti. Det er ikke vanskeligere enn det. Men de skal selvsagt ha det de har krav på når det gjelder antall plasser etc, som for alle andre. Men noen POLITISK plattform sammen med andre partier skal godt gjøres - om det er det du kaller "sammensvergelser", ja så vet ikke jeg...

Det er poenget. Man er ikke interessert i å skape stabile politiske plattformer for stabil politisk styring. Både på venstresiden og høyresiden finnes det grobunner for slike plattformer, men når venstresiden og høyresiden samarbeider seg i mellom for å eliminere Frp forsvinner dette fundamentet. Resultatet er at Frp vil kneble alle politiske prosesser og beslutninger som gjenytelse. Rammevilkårene for stabil styring vil ikke være tilstede. Det kan ikke Frp klandres for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres unektelig interessant ut, dette. Spesielt likte jeg den med flat skatt, som jo er det eneste logiske og samfunnsøkonomisk mest lønnsomme.

Vi får holde kontakten frem mot stortingsvalget :-)

Meeen...som nevnt tidligere, må det tas skikkelig i for å få røsket meg ut av de nåværende preferanser. Hvis det fristes med billigere rullende materiell, lavere skatter og bedre veger, er jeg lutter øre.

Døh...en liten ting til; V sitter jo i regjering med Høyre, og det går greit nok. Sponheim ser ut til å trives, i alle fall bedre enn Bonden.

Jeg har imidlertid at venstrefolk i varierende grad uttrykker avsky overfor FrP.

Jeg ser at V og FrP ikke er så ulike i skattepolitikk og næringspolitikk, ei heller innenfor samferdsel.

Kan du kort redegjøre for hvorfor dette forholdet er så anstrengt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, - men som den delen som det faktisk er litt fornuft og HOLD i - ta deg tid til å lese Venstres prisnipp-program - muligens kan du ennå reddes! :)

Det finnes så myke likt i Venstres og Frps partiprogram at det er latterlig at de ikke kan inngå sammarbeid om de sakene de faktisk er enige i - og danne felles kommunestyrer eller fylkesting der det er en mulighet.

Så hvorfor stikke kjepper i de demokratiske hjulene og deres spilleregler ved å oppføre seg som de nå gjør - sammen med et Krf som for lengst har vist at dette vil gå kun en vei, og det er lukt til helvete - som er den rette plassen for dem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacob sier: "Poenget er at partiene har en kontrakt med sine velgere karakterisert ved et partiprogram og realisering av dette partiprogrammet"

Ja, nettopp!?!?!?!?!?! - skal det bare gjelde Frp?

Hva mener du?

Det er fordommene som ikke står nedfelt i noe partiprogram som de nå legger til grunn for deres udemokratiske oppførsel.

Ser du på partiprogrammet - som de faktisk gikk til valg på, og som vi stemte etter - så ser du svært mange likhetstrekk mellom de tradisjonelt sett borgerlige partiene inkl. Frp.

Men ser du etter likhetstrekk blant de alliansene som nå rotter seg sammen mot Frp - så finnes det ikke på langt nær så mange likhetstrekk der.

Så hva er det egentlig du prater om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så myke likt i Venstres og Frps partiprogram at det er latterlig at de ikke kan inngå sammarbeid om de sakene de faktisk er enige i - og danne felles kommunestyrer eller fylkesting der det er en mulighet.

Så hvorfor stikke kjepper i de demokratiske hjulene og deres spilleregler ved å oppføre seg som de nå gjør - sammen med et Krf som for lengst har vist at dette vil gå kun en vei, og det er lukt til helvete - som er den rette plassen for dem:-)

Det er MYE likt - og de som stiller for Frp i VÅR kommune er kjekke folk alle sammen. Det de mangler er en grunnideologi - jeg tror de er venstre-folk - de bare vet det ikke enda.:-)

I vår kommune var det bare Frp og Venstre som tok opp problemene vår kommune har med transittmotakene f.eks - det turte ingen av de andre - - -

men så lenge ingen ville stemme oss inn så - må vi bare bøye oss for det - og heller jobb i kulissen i de neste 4 årene.

Venstre, det glemte partiet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du?

Det er fordommene som ikke står nedfelt i noe partiprogram som de nå legger til grunn for deres udemokratiske oppførsel.

Ser du på partiprogrammet - som de faktisk gikk til valg på, og som vi stemte etter - så ser du svært mange likhetstrekk mellom de tradisjonelt sett borgerlige partiene inkl. Frp.

Men ser du etter likhetstrekk blant de alliansene som nå rotter seg sammen mot Frp - så finnes det ikke på langt nær så mange likhetstrekk der.

Så hva er det egentlig du prater om?

Sorry, nå må jeg jobbe - - - -jeg lover å være med "Med" neste gang - har skummet for mye her nå.

:-)

Snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - det er ikke slik det er i dag *himler enda mer med øynene enn deg*

Påstår du at det finnes en regjering i Norge med rent flertall - og som ikke er avhengig fra sak til sak av støtte fra partier som ikke sitter i regjeringen...??

nei - det er Stortinget som til syvende og sist avgjør. Men for å få laget forslagene bør man så klart samarbeide med de som man tror man klarer å samarbeide med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hvilken rett kan man "rotte" seg sammen i et kommunstyre da? - fortell meg det.

Man "rotter seg sammen" etter den politikk man har gått til valg på og det valgprogrammet og den politikk man ønsker å føre.

Og det er IKKE det som nå skjer.

Her brukes fordommer og uargumenterte føringer fra partiledelsen (av typen "vi ønsker ikke at kommune- og fylkespolitikerene skal inngå et sammarbeid med Frp - punktum) for å hindre et politisk sammarbeid basert på de politiske saker man faktisk har gått til valg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei - det er Stortinget som til syvende og sist avgjør. Men for å få laget forslagene bør man så klart samarbeide med de som man tror man klarer å samarbeide med.

Og ergo burde terskelen for å få et mandat på stortinget blitt hevet vesentlig, samt at såkalte "utjevningsmandater" burde blitt fjernet.

Det betyr fremdeles ikke at noen partier skal "slutte å eksistere"......men de skal miste den usansynlig store makten de har i forhold til de få stemmer de har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt å ikke være enig med Frp om man er et annet parti. Det er ikke vanskeligere enn det. Men de skal selvsagt ha det de har krav på når det gjelder antall plasser etc, som for alle andre. Men noen POLITISK plattform sammen med andre partier skal godt gjøres - om det er det du kaller "sammensvergelser", ja så vet ikke jeg...

Enig med deg i noe av det du skriver her. Det er blitt "normalt" å ikke være enig med Frp, selv om man faktisk deler de samme politiske meningene i svært mange saker.

Og da er det blitt "normalt" å la være å følge de demokratiske prinsipper.

Og når det er blitt "normalt", så er det på tide med noen større endringer i det politiske systemet i Norge - slik at vi får et normalt demokrati igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døh...en liten ting til; V sitter jo i regjering med Høyre, og det går greit nok. Sponheim ser ut til å trives, i alle fall bedre enn Bonden.

Jeg har imidlertid at venstrefolk i varierende grad uttrykker avsky overfor FrP.

Jeg ser at V og FrP ikke er så ulike i skattepolitikk og næringspolitikk, ei heller innenfor samferdsel.

Kan du kort redegjøre for hvorfor dette forholdet er så anstrengt?

Jeg vet ikke - i smug så liker jeg det lokale Frp-laget i min kommune - men jeg liker ikke HEDSTRØM, eller Hagen, eller Schanke

-----akkurat som noen ikke klarer han Sponheim, men liker Dørum.

Det er no "gæærnt" med Frp, -og jeg vil ikke si det her *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkar, nå er det ute med deg også - trodde du var mer fornuftig enn som så :-) BARNSLIG!

*dukker*

:-) Hvis du synes det jeg skriver her er barnslig i forhold til den måten mange av våre politikere nå oppfører seg på - så lurer jeg litt på hva din "referanse" er flisa....

Har du en politisk ideologi og et valgprogram som du gikk til valg eller stemte på - eller er du bare full av fordommer? *dukker enda lavere*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke - i smug så liker jeg det lokale Frp-laget i min kommune - men jeg liker ikke HEDSTRØM, eller Hagen, eller Schanke

-----akkurat som noen ikke klarer han Sponheim, men liker Dørum.

Det er no "gæærnt" med Frp, -og jeg vil ikke si det her *s*

Dette høres ut som en del personlige fordommer - og ikke politiske argumenter med referanse til noe partiprogram, som vi faktisk gikk til valg og stemte etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Hvis du synes det jeg skriver her er barnslig i forhold til den måten mange av våre politikere nå oppfører seg på - så lurer jeg litt på hva din "referanse" er flisa....

Har du en politisk ideologi og et valgprogram som du gikk til valg eller stemte på - eller er du bare full av fordommer? *dukker enda lavere*

Jeg satt som 2.kandidat for Venstre med et meget GODT program - men det er det jo ingen som kan ha lest (surna helt her) - på grunn av at rikspolitikerne har oppført seg som de har - de skulle ha holdt en MEGET lav profil!

I vår nabokommune nektet Venstre å få besøk av rikspolitikerne - og det holdt vi med dem i. - men resultatet viser vel at vi burde ha gjort det?!?!?!? Kjekt å hatt Dørum'en på butikken hjemme - muligens....

Om du mailer meg på [email protected] - skal du få link til vårt lokale program ;:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en del personlige fordommer - og ikke politiske argumenter med referanse til noe partiprogram, som vi faktisk gikk til valg og stemte etter.

Nei - helelr det at de som står på Frp's liste "hjemme" ikke har skjønt at de er Venstre-folk *s*

(har pause - venter en tlf - om du lurte - hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - helelr det at de som står på Frp's liste "hjemme" ikke har skjønt at de er Venstre-folk *s*

(har pause - venter en tlf - om du lurte - hehe)

he-he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt som 2.kandidat for Venstre med et meget GODT program - men det er det jo ingen som kan ha lest (surna helt her) - på grunn av at rikspolitikerne har oppført seg som de har - de skulle ha holdt en MEGET lav profil!

I vår nabokommune nektet Venstre å få besøk av rikspolitikerne - og det holdt vi med dem i. - men resultatet viser vel at vi burde ha gjort det?!?!?!? Kjekt å hatt Dørum'en på butikken hjemme - muligens....

Om du mailer meg på [email protected] - skal du få link til vårt lokale program ;:)

Nå som valget er over har jeg partiprogrammer langt opp i vrangstrupen - for det er jo nesten ingen som legger det til grunn for hvem de ønsker å sammarbeide med likevel...

Men jeg er sikker på at det står mye bra i det lokale valgprogrammet deres, og jeg har aldri hatt noe problem med at Venstre, Høyre og Frp sammarbeider.

Litt mer problemer har jeg med Sp og Krf - men det er først og fremst for deres "antidemokratiske" oppførsel, og ikke valgprogrammet som helhet - selv om det finnes enkeltsaker der som jeg er dypt uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...