Gå til innhold

topimax

Gjest cerruti 1881

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg bruker Topimax mot bipolar lidelse sammen med Litium. Er veldig fornøyd med virkningen. Har aldri vært så bra som etter at jeg begynte på de medisinene.

Har vel egentlig en følelse av at det er Litium som gjor "hovedarbeidet" men at Topimax støtter opp om den på en måte. Begge medisinene virker stemningsstabiliserende og skal forebygge nye episoder av både depresjon og mani.

Det jeg tror Topimax faktisk hjelper meg mest med er å unngå å legge på meg mer av Litium, og å også komme ned i min normalvekt igjen etterhvert.

Jeg var veldig overvektig grunnet medisinbruk. Merket også at jeg begynte å legge på meg av Litium inntil jeg begynte på Topimax. Siden da har jeg gått ned 18 kg. Det med redusert matlyst og vektnedgang er kjente bivirkninger av medisinen.

Men om den har så mye effekt mot alvorlig deperesjon sånn direkte, det aner jeg ikke.

Hvis du aldri har vært manisk eller hypoman, så er det kanskje bedre med antidepressiva først?

Uansett så finnes det flere stemninsstabiliserende medisiner med bedre dokumentert effekt på depresjon (f.eks Lamictal) enn Topimax.

Det er vel noe av grunnen til at Topimax som oftest brukes ved siden av en annen medisin (selv om jeg kjenner en med bipolar I som kun går på denne medisinen, og fungerer veldig fint på den).

Ja, ja, det ble visst langt likevel dette.. Håper du fikk noe ut av det.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120119-topimax/#findComment-727676
Del på andre sider

Gjest cerruti 1881

Topimax (topiramat) brukes som tilleggsbehandling til andre medikamenter ved maniske tilstander.

Jeg er ikke kjent med at det er dokumentert effektivt ved depresjoner.

Hei!

Takk for svar. Da blir det nok aurorix på meg. Allerede brukt fontex uten virkning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120119-topimax/#findComment-728058
Del på andre sider

Jeg bruker topimax i tillegg til lav dose antipsykotisk. Har borderlinediagnose (som jeg håper blir fjernet innen ett år). Byttet til topimax pga stor vektøkning med andre medisiner og merker det samme som Jente1976 at matlysten er mindre og jeg går ned i vekt. Topimax virker stemningsstabiliserende, eneste minuset med medisinen er at den kun fås på hvit resept, så det er ikke en billig affære å bruke den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120119-topimax/#findComment-728076
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...