Gjest redelig og rådvill Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Jeg er kjent med at en person har svindlet et forsikringsselskap i stor skala. Er det simpel tysting å kontakte forsikringsselskapet (anonymt eller med navn) og opplyse dem om dette eller er det en samfunnsplikt? 0 Siter
soleil Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Jeg vet ikke om du har juridisk plikt til å si fra, men hadde jeg vært i dine sko tror jeg at jeg hadde holdt kjeft. 0 Siter
terningkast6 Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Jeg vet ikke om du har juridisk plikt til å si fra, men hadde jeg vært i dine sko tror jeg at jeg hadde holdt kjeft. Det er pga svindel premiene er så skyhøye.... Skal vi fortsatt holde kjeft? 0 Siter
Gjest martamor Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Jeg ville sagt fra, uten tvil. Forsikringssvindel er noe forb** herk! Jeg oppfordrer deg til å gjøre det! (egentlig burde det vært en selvfølge at alle sa fra om sånt, så hadde vi sluppet et så stort problem) 0 Siter
Solsikke Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Du burde ha mer enn en mistanke før du gjør noe slikt. Jeg ville aldri ha gjort det uten håndfaste bevis. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Hva hadde du gjort om det hadde vært snakk om mishandling i stedet for svindel? Begge deler er alvorlige forbrytelser ;-) 0 Siter
Gjest redelig og rådvill Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Jeg vet ikke om du har juridisk plikt til å si fra, men hadde jeg vært i dine sko tror jeg at jeg hadde holdt kjeft. Juridisk plikt, hm, man kan vel neppe straffes for ikke å melde fra? Jeg tenkte mer på om dette er en plikt eller om det er ren og skjær tysting. 0 Siter
Gjest redelig og rådvill Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Det er pga svindel premiene er så skyhøye.... Skal vi fortsatt holde kjeft? Godt poeng. Det er altså til alles beste å si fra. 0 Siter
Gjest redelig og rådvill Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Jeg ville sagt fra, uten tvil. Forsikringssvindel er noe forb** herk! Jeg oppfordrer deg til å gjøre det! (egentlig burde det vært en selvfølge at alle sa fra om sånt, så hadde vi sluppet et så stort problem) Ok, takk. 0 Siter
soleil Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Godt poeng. Det er altså til alles beste å si fra. Har personen barn? Kan hende h*n får fengselsstraff. 0 Siter
Gjest redelig og rådvill Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Du burde ha mer enn en mistanke før du gjør noe slikt. Jeg ville aldri ha gjort det uten håndfaste bevis. Tja, vedkommende har selv sagt det, lett skrytende. Direkte håndfaste *bevis* er nok ikke mulig å skaffe. 0 Siter
Gjest redelig og rådvill Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Hva hadde du gjort om det hadde vært snakk om mishandling i stedet for svindel? Begge deler er alvorlige forbrytelser ;-) Du må gjerne svare med et helt annet spørsmål, men det ble jeg ikke nødvendigvis noe klokere av. Eller mener du å si at det er en plikt å melde fra om alle forbrytelser? Er det en forbrytelse å svindle et forsikringsselskap? Jeg vet ikke. 0 Siter
Gjest redelig og rådvill Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Har personen barn? Kan hende h*n får fengselsstraff. Ja. Og alkoholiker med hang til å ta med barnet på fest - hvis det har betydning, men det har det jo ikke, så stryk den meldingen. 0 Siter
soleil Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Ja. Og alkoholiker med hang til å ta med barnet på fest - hvis det har betydning, men det har det jo ikke, så stryk den meldingen. Jeg syns faktisk det har litt å si at du risikerer å være den som sender en forelder i fengsel. Hva med å sende et anonymt brev til vedkommende der du skriver hva du vet og at vedkommende bør kontakte forsikringselskapet innen en uke ellers gjør du det? (Litt mafia-aktig, men) 0 Siter
Hawkwind Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Du må gjerne svare med et helt annet spørsmål, men det ble jeg ikke nødvendigvis noe klokere av. Eller mener du å si at det er en plikt å melde fra om alle forbrytelser? Er det en forbrytelse å svindle et forsikringsselskap? Jeg vet ikke. Om man svindler et forsikringsselskap eller gamle fru Olsen på 90 er samme sak. Spørsmålet blir vel heller om det å svindle noen er en forbrytelse eller ikke. Jeg mener at det er en forbrytelse. 0 Siter
soleil Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Du må gjerne svare med et helt annet spørsmål, men det ble jeg ikke nødvendigvis noe klokere av. Eller mener du å si at det er en plikt å melde fra om alle forbrytelser? Er det en forbrytelse å svindle et forsikringsselskap? Jeg vet ikke. Serlvsagt er svindel kriminelt og staffbart. 0 Siter
Reg@l Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Du kan jo tenke på hvor mye dyrere forsikringen blir for oss andre på grunn av slike svindelsvin 0 Siter
molli Skrevet 18. september 2003 Skrevet 18. september 2003 Jeg aner ikke hvilket beløp det er snakk om i dette tilfellet, men det bør være rimelig stort før jeg hadde vurdert seriøst å tyste. 0 Siter
nhd Skrevet 19. september 2003 Skrevet 19. september 2003 Nei, det må være fornuftig å tyste om slikt. Det er jo egentlig ikke forsikringsselskapet han svindler, de vil uansett sørge for overskudd. Det er de andre forsikringstakerne som betaler for hans svindel. 0 Siter
Gjest redelig og rådvill Skrevet 19. september 2003 Skrevet 19. september 2003 Nei, det må være fornuftig å tyste om slikt. Det er jo egentlig ikke forsikringsselskapet han svindler, de vil uansett sørge for overskudd. Det er de andre forsikringstakerne som betaler for hans svindel. Det er en hun. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.