Gå til innhold

Forsikringssvindel

Gjest redelig og rådvill

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• soleil

20

• Goliath

5

• Hawkwind

2

• punkyB

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg er selvsagt i mot svindel og økonomisk kriminalitet. Hvem er vel ikke det?

Og klart det er idiotisk å sette seg i en situasjon hvor en kan bures inne når en har barn!

Men vi vet ikke årsaken til svindelen. Kan hende det er en familie som har hatt store økonomiske problemer som i en gitt situasjon fikk muligheten til å endre på det ved å lyve om en forsikringsskade. (Ups, nå var jeg vel dum og naiv igjen)

Spørsmålet mitt er om verdien "sannheten skal fram" eller "forbrytere skal straffes" er viktigere enn hensynet til barnet som mister enn forelder.

Når en melder fra om denne forsikringssvindelen så må man leve med konsekvensene av det man har gjort. Derfor må en vurdere slike hensyn også. Hvis man bryr seg om barn, da.

Stor forskjell på hva man gjør, når man står oppe i situasjonen, og ikke bare kan sitte og kommentere hva andre skal gjøre.

Synes du var ærlig, som sier du ville nølt...

Stor forskjell på hva man gjør, når man står oppe i situasjonen, og ikke bare kan sitte og kommentere hva andre skal gjøre.

Synes du var ærlig, som sier du ville nølt...

Jeg tror generelt folk er redd for å angi andre.

Bare se på tilfeller med omsorgssvikt hvor ingen griper inn. Helst skal det stå om livet før folk kontakter barnevernet. Må si slikt engasjerer meg mer enn om jeg vet om noen som brenner hjembrent til eget forbruk, ikke betaler tv-lisens, snylter på forsikringa eller ikke betaler veiavgift.

Jeg er ikke så opptatt av penger, men selvsagt syns jeg det er harmelig at slik svindel blir betalt av de ærlige forbrukerne.

Jeg er selvsagt i mot svindel og økonomisk kriminalitet. Hvem er vel ikke det?

Og klart det er idiotisk å sette seg i en situasjon hvor en kan bures inne når en har barn!

Men vi vet ikke årsaken til svindelen. Kan hende det er en familie som har hatt store økonomiske problemer som i en gitt situasjon fikk muligheten til å endre på det ved å lyve om en forsikringsskade. (Ups, nå var jeg vel dum og naiv igjen)

Spørsmålet mitt er om verdien "sannheten skal fram" eller "forbrytere skal straffes" er viktigere enn hensynet til barnet som mister enn forelder.

Når en melder fra om denne forsikringssvindelen så må man leve med konsekvensene av det man har gjort. Derfor må en vurdere slike hensyn også. Hvis man bryr seg om barn, da.

Jeg har inen sympari for det vedkommende har gjort.

Rimelig umodent å legge dette samvittighetsansvaret over på andre. Burde i det minste være smart nok til å holde kjeft om svindelen og ikke skryte av det.

Ang. evnt. dårlig økonomi - ved at de svindler så øker jo forsikringsprisene på alle andre - som igjen går utover andre med dårlig økonomi. Er det rettferdig da ?

Nå er det jo ikke snakk om at de mister en forelder da. Er vedkommende eneste foreldre i live ? Nå vet jeg ikke strafferammene men blir vel mest sannsynlig økonomiske sanksjoner ?

Det er ren samfunnsplikt, og har intet med tysting å gjøre.

Det er du og jeg som må betale for denne svindelen - og da kan du jo spørre deg selv om du synes det er rett og riktig?

En gjennomsnittsfamilie betaler mange tusen ekstra vært år nettopp pga slikt.

Du gir tydeligvis beng i at du kan sende en mor i fengsel?

Det finnes ingen grunn som er god nok til å unnskylde en gjentagende og bevisst kriminell handling.

Har du tenkt på hvor mange alenemødre som sliter med regningene sine, nettopp fordi slike som denne personen her medfører at de må ut med mange tusen kroner ekstra hvert år?

Annonse

Du mangler tydeligvis gode argumenter siden du tyr til personangrep.

Jeg syns ikke det er så naivt å tenke over konsekvensene av sine egne handlinger.

Har du da tenkt over konsekvensen det medfører at alle (også de med svært dårlig råd og mange barn) må betale mange tusen kroner ekstra hvert år pga slik forsikringssvindel?

Det finnes ingen grunn som er god nok til å unnskylde en gjentagende og bevisst kriminell handling.

Har du tenkt på hvor mange alenemødre som sliter med regningene sine, nettopp fordi slike som denne personen her medfører at de må ut med mange tusen kroner ekstra hvert år?

Gjentagende handling? Var det ikke engangssvindel?

Jeg har inen sympari for det vedkommende har gjort.

Rimelig umodent å legge dette samvittighetsansvaret over på andre. Burde i det minste være smart nok til å holde kjeft om svindelen og ikke skryte av det.

Ang. evnt. dårlig økonomi - ved at de svindler så øker jo forsikringsprisene på alle andre - som igjen går utover andre med dårlig økonomi. Er det rettferdig da ?

Nå er det jo ikke snakk om at de mister en forelder da. Er vedkommende eneste foreldre i live ? Nå vet jeg ikke strafferammene men blir vel mest sannsynlig økonomiske sanksjoner ?

Strafferammen for grov svindel er 6 års ubetinget fengsel.

Har du da tenkt over konsekvensen det medfører at alle (også de med svært dårlig råd og mange barn) må betale mange tusen kroner ekstra hvert år pga slik forsikringssvindel?

Ja, jeg skjønner argumentasjonen til de som vil melde fra. Kan også driste meg til å være enig, men i en praktisk situasjon må man leve med de avgjørelsene man tar. Å melde fra kan som sagt få store konsekvenser.

Vet om mange som ikke betaler tv-lisens, men jeg ringer ikke NRK for det. Er det annerledes?

Gjentagende handling? Var det ikke engangssvindel?

"har svindlet et forsikringsselskap i stor skala."

Mulig det bare var en gang, men når omfanget er stort belaster det alle andre som er nødt til å betale for det.

Bl.annet ville bilforsikringen være tilnærmet halvert hvis ingen svindlet, og det samme gjelder pris for innbo og løsøre forsikring.

Tenk deg selv hva disse regningene medfører av forsakelser og problemer for alenemødre og fattige barnefamilier.

Ja - det er riktig at man skal tenke seg om når det gjelder konsekvenser av egne handlinger.

Ikke minst de sider av en slik sak som jeg nevner nå....

Ja, jeg skjønner argumentasjonen til de som vil melde fra. Kan også driste meg til å være enig, men i en praktisk situasjon må man leve med de avgjørelsene man tar. Å melde fra kan som sagt få store konsekvenser.

Vet om mange som ikke betaler tv-lisens, men jeg ringer ikke NRK for det. Er det annerledes?

Sansynligvis ville TV-lisensen vært like stor/liten uansett, men jeg er enig med deg i at det bør gjøres en vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Her var det snakk om svindel i stor skala, og det mener jeg bør rapporteres.

I dette tilfellet virker det jo som om barnet ikke har det bra slik situasjonen allerede er, men det er litt ved siden av det vi diskuterer.

Det er opp til retten å ta de hensyn som skal tas ved en eventuell rettssak - og ikke opp til den enkelte av oss som ikke kjenner situasjonen like godt som de i så fall vil gjøre.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...