Gå til innhold

NHD: spm om topimax-godkjenning

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg byttet for noen mnd siden fra orfiril til topimax pga stor vektøkning. Topimax og orfiril er i samme gruppe, men den første er ikke godkjent som stemningsstabiliserende og fås derfor ikke på blå resept. Har du noen peiling når, eller evnt hvor lang tid det vil ta før en sånn godkjenning vil foreligge?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120203-nhd-spm-om-topimax-godkjenning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ditt spørsmål kan jeg ikke gi noe svar på.

Det er en lang og dyr vei å få godkjent indikasjon og refusjon for et legemiddel i Norge. Så lang at firmaet må vurdere om det er verdt kostnadene når markedet er svært lite.

Jeg forskriver dette på pkt 7 "organisk hjernelidelse" som en godt kan forsvare å kalle bipolar lidelse.

firebird1365380441

Ditt spørsmål kan jeg ikke gi noe svar på.

Det er en lang og dyr vei å få godkjent indikasjon og refusjon for et legemiddel i Norge. Så lang at firmaet må vurdere om det er verdt kostnadene når markedet er svært lite.

Jeg forskriver dette på pkt 7 "organisk hjernelidelse" som en godt kan forsvare å kalle bipolar lidelse.

Hva om en ikke har bipolar lidelse da, men BPF????

Hei

Jeg får topimax på blå resept, det kommer alt an på hvilken § psyken skriver de ut på. Mange psyker tar en vri og bruker en annen § enn de egentlig skal og det går helt fint det :-)

...det er jo ikke helt lov det da....eller kanskje mine behandlere er litt for lovlydige....

...det er jo ikke helt lov det da....eller kanskje mine behandlere er litt for lovlydige....

Hvis man gjør som NHD så burde det ikke være noe problem.

"Jeg forskriver dette på pkt 7 "organisk hjernelidelse" som en godt kan forsvare å kalle bipolar lidelse."

Annonse

Hvis man gjør som NHD så burde det ikke være noe problem.

"Jeg forskriver dette på pkt 7 "organisk hjernelidelse" som en godt kan forsvare å kalle bipolar lidelse."

Jeg har vært til EEG for å finne grunnlag til å kunne skrive topimax under organisk hjernelidelse, men siden de ikke fant noe på den testen, så vil ikke legen min skrive den ut under det punktet heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...