Gå til innhold

Dagens gledelige bibelsitat: "et hjem for pinnsvin"

Anbefalte innlegg

"Avkommet etter ugjerningsmenn skal aldri nevnes mer. Gjør slaktebenken klar til sønnene for misgjerningene deres fedre har gjort! Og jeg vil gjøre det til et hjem for pinnsvin og fylle det med vannpytter, og jeg vil feie det bort med ødeleggelsens feiekost, sier Herren, hærskarenes Gud. Herren, hærskarenes Gud, har svoret og sagt: Sannelig, som jeg har tenkt, så skal det skje, og det jeg har besluttet, det skal stå fast."

Jes. 14:21-24

Kilde: www.herregud.com

Fred være med dere.

Amen.

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• Mr Kahn

7

• Goliath

4

• SierDuDet

1

Mest aktive i denne tråden

Et flott eksempel på en viss gammelhebraisk uttrykksmåte. Du burde lese det i MT-versjonen ('originalteksten').

Og et glimrende eksempel på at manglende kunnskaper om (gammel-) hebraisk idiomer vil føre til en naiv "bokstavelig" tolkning.

Lignende fine sitater finner du i Den Hellige Qur'an-en. Begge bøkene vitner om en svært rik litterær tradisjon.

Har du et like flott sitat fra Qur'an-en? (Jeg har dessverre originalen foran meg, og jeg er ikke flink til å oversette fra klassisk arabisk til norsk.)

Det er det jeg sier. Disse som følger denne boka er faen ikke mye gode i hue.

Men: Er du sikker på at dette verset stemmer? Jeg mener... Hehe, kilden din er vel ikke kjent for å inneholde spesielt mye sannhet :)

Her er samme på engelsk:

21Kill the children of this sinner! Do not let them rise and conquer the land or rebuild the cities of the world."

22This is what the LORD Almighty says: "I, myself, have risen against him! I will destroy his children and his children's children, so they will never sit on his throne. 23I will make Babylon into a desolate land, a place of porcupines, filled with swamps and marshes. I will sweep the land with the broom of destruction. I, the LORD Almighty, have spoken!"

porcupines = type pinnsvin.

Dette er fra "New Living Translation".

Med vennlig hilsen

Et flott eksempel på en viss gammelhebraisk uttrykksmåte. Du burde lese det i MT-versjonen ('originalteksten').

Og et glimrende eksempel på at manglende kunnskaper om (gammel-) hebraisk idiomer vil føre til en naiv "bokstavelig" tolkning.

Lignende fine sitater finner du i Den Hellige Qur'an-en. Begge bøkene vitner om en svært rik litterær tradisjon.

Har du et like flott sitat fra Qur'an-en? (Jeg har dessverre originalen foran meg, og jeg er ikke flink til å oversette fra klassisk arabisk til norsk.)

Hei,

Det er helt sikkert ikke vanskelig å finne lignende sitater i koranen. Både bibelen og koranen er ganske barbariske.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei,

Det er helt sikkert ikke vanskelig å finne lignende sitater i koranen. Både bibelen og koranen er ganske barbariske.

Med vennlig hilsen

Sitater er en ting, å leve ut disse sinnsjukdommen er noe helt annet. Snakk med dine venner i Hamas om dette, Sør.

Vær litt mindre opptatt av Bibelen, Sør, for den representerer ingen jordisk trussel for deg. Skal du kritisere en skrift, så la det bli skriften i PLOs grunnlov; 33 artikkeler med reinhekla jødehat.

Da er loven hvor Israel gir seg selv "rett" til å torturere mennesker minst like alvorlig.

Med vennlig hilsen

Sitater er en ting, å leve ut disse sinnsjukdommen er noe helt annet. Snakk med dine venner i Hamas om dette, Sør.

Du bør vel heller snakke med dine kollegaer. Det er de som forhandler med Hisbollah i øyeblikket.

Med vennlig hilsen

Det er det jeg sier. Disse som følger denne boka er faen ikke mye gode i hue.

Men: Er du sikker på at dette verset stemmer? Jeg mener... Hehe, kilden din er vel ikke kjent for å inneholde spesielt mye sannhet :)

Man er ikke sikker på at noen av bibeloversettelsene stemmer. Og ikke er det mulig å bli sikker på det heller, iom. at det ikke eksisterer et menneske som kan tyde gammelhebraisk godt nok.

"......................"

Gjest Unnskyld at jeg spør

Hei,

Med vennlig hilsen

Det spørs vel om det ikke er din tolkning av nevnte tekst som er barbarisk. Iallfall er den primitiv og naiv; med en klar demonstrasjon av liten eller ingen kunnskaper om (gammel-) hebraisk diskurs.

Det spørs vel om det ikke er din tolkning av nevnte tekst som er barbarisk. Iallfall er den primitiv og naiv; med en klar demonstrasjon av liten eller ingen kunnskaper om (gammel-) hebraisk diskurs.

Du kan selvsagt påstå at hele bibelen er feil - det er dog irrelevant fordi folk i samfunnet lever sine liv som om den var sann.

Da er loven hvor Israel gir seg selv "rett" til å torturere mennesker minst like alvorlig.

Med vennlig hilsen

Tja, undres på hvor de lærte det? For min del kan de gjerne banke disse utenomparlamentariske voldsapene sønder og sammen hvis de kan få noe ut av dem som kan redde ett eneste barn fra å bli sprengt i filler.

Din bekvemmelighetsempati er kledelig, Sør.

Annonse

Du kan selvsagt påstå at hele bibelen er feil - det er dog irrelevant fordi folk i samfunnet lever sine liv som om den var sann.

Sør,

som du vel vet har jeg aldri hevdet at (hele) Bibelen er feilaktig. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Det eneste jeg har påpeket, er at din tolkning vitner om liten eller ingen kunnskap om den teksten du uttaler deg om.

Istendenfor at du fortsetter med å avsløre din inkompetanse, foreslår jeg at du uttaler deg om det lille du muligvis har en viss kunnskap om.

Tja, undres på hvor de lærte det? For min del kan de gjerne banke disse utenomparlamentariske voldsapene sønder og sammen hvis de kan få noe ut av dem som kan redde ett eneste barn fra å bli sprengt i filler.

Sør er veldig opptatt av å si noe negativt om Bibelen. Det er sjelden at han/hun starter en tråd med det han/hun oppfatter som negative aspekter i f.eks. Qu'ran-en.

I virkeligheten oppnår Sør bare to mål: (1) å avsløre sin egen uvitenhet, og (2) spre negativ omtale om det mange anser som hellige skrifter.

Tja - det er selvsagt mulig at de lærte det av nazistene. Ikke akkurat noe forbilde å gå videre med.

Med vennlig hilsen

Sør er veldig opptatt av å si noe negativt om Bibelen. Det er sjelden at han/hun starter en tråd med det han/hun oppfatter som negative aspekter i f.eks. Qu'ran-en.

I virkeligheten oppnår Sør bare to mål: (1) å avsløre sin egen uvitenhet, og (2) spre negativ omtale om det mange anser som hellige skrifter.

Det er nok av andre som sprer negative aspekter om koranen.

Videre, det er nok av folk her som kan "forsvare" bibelen om så var. Det er knapt noen muslimer her.

Sør,

som du vel vet har jeg aldri hevdet at (hele) Bibelen er feilaktig. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Det eneste jeg har påpeket, er at din tolkning vitner om liten eller ingen kunnskap om den teksten du uttaler deg om.

Istendenfor at du fortsetter med å avsløre din inkompetanse, foreslår jeg at du uttaler deg om det lille du muligvis har en viss kunnskap om.

Det er ikke mine tolkninger som det er noe i veien med, men kanskje folkene som lever etter denne boken?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...