Gå til innhold

Sære veggiser?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Dette skjer hele tiden, og jeg luerer litt på hvordan jeg skal gripe det an..

Jeg er vegetarianer, dvs ikke for så lenge denne gangen, jeg hadde et par år hvor jeg åt kjøtt og så sluttet jeg med det igjen i sommer..

Dette er blir mange jeg kjenner som faktisk kjempe støtt av.. Blir dritsure når jeg ikke vil ha middag og sånn, selv om de på forhånd var klar over veggiskonseptet..

Dessuten må jeg forsvare det hele tiden, sånn type : DU! du spiser jo ikke kjøtt så da synes du vel synd på..(fill in whatever..) Også da! HA! ikke det nei! Hykler!!;)

Hvorfor det?

Jeg legger meg ikke opp i at folk eter kjøtt, og det er helt sant. Jeg lager kjøttmiddager til typen, jeg vil bare ikke ha/kjøpe kjøtt selv.

Men det som verre er, er at bestemoren min blir seriøst lei seg, hun skjønner bare ikke problemstillingen i det hele tatt og tror bare at jeg misliker kokekunsten hennes. Blir skikkelig sår. Det gjør det ikke bedre at bror er veganer, han vil ikke ha egg engang..:-o

Hva er egentlig dårligst karma her? Bryte egne prinsipper å spise dyr(som jeg tross alt gjorde for noen måneder siden uansett) på besøk (og da særlig hos bestemor) eller å såre sine venner og sin gamle&elskelige bestemor?

Jeg har ikke lyst til at folk skal gå rundt å være sure på meg, samtidig som det er min fulle overbevisning at det er galt av meg å spise kjøtt..

Det er ikke basert på annet, ingen slanking eller religion eller slikt, synes bare ikke om kjøttindustrien..

Hva hadde dere gjort? Kan man være deltidsvegetarianer?;)

Hvorfor er det så provoserende for enkelte at noen ikke vil ha kjøttmat?

For ordens skyld vil jeg legge til at jeg sånn i prinsippet ikke hadde hatt noe i mot å spise f.eks håndskutt elg;)

• Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

54

• pip

8

• tigertrollet

7

• shandy

6

Skrevet

Spiser du fisk, da? Du sier bare at du ikke spiser kjøtt.

Skrevet

Jeg syns at folk må få spise hva de vil. Problemet er den dagen jeg inviterer deg på middag. Jeg er nemlig den typen husmor som bare klarer å lage så kompliserte greier som lapskaus på boks og spaghetti med kjøttdeig osv. Hvis du da sier: jeg kan ta med noe selv, så hører du ikke et kvidder fra meg. Muligens kan jeg driste meg til å be deg fortelle ideologien bak valget ditt. Men jeg håper du respekterer at jeg dytter innpå med gamle lik? :o)

Skrevet

Synes man bør velge hva man synes er rett for en selv jeg og drite i hva andere måtte mene...

En god venninne av meg er veggis, men når vi er ute og spiser går vi ikke til beggisrestauranter - selv om hun ymter! ; ) jeg vil ha kjøtt, hun ikke.. Da går vi et sted hvor begge får det vi vil ha. Ingen maser på hverandre av den grunn..

Synes man bør respektere andres valg.

laguna1365380434
Skrevet

Spiser du fisk, da? Du sier bare at du ikke spiser kjøtt.

Jepp, spiser fisk, egg, melk..Bare ikke kjøtt.:o)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg syns at folk må få spise hva de vil. Problemet er den dagen jeg inviterer deg på middag. Jeg er nemlig den typen husmor som bare klarer å lage så kompliserte greier som lapskaus på boks og spaghetti med kjøttdeig osv. Hvis du da sier: jeg kan ta med noe selv, så hører du ikke et kvidder fra meg. Muligens kan jeg driste meg til å be deg fortelle ideologien bak valget ditt. Men jeg håper du respekterer at jeg dytter innpå med gamle lik? :o)

:o)

Klart folk kan spise så mye kjøtt de vil for meg, jeg lager også kjøttmat til andre, jeg vil bare ikke ha selv. Og hyggelig meningsutveksling er kjempekjekt!

Men det virker som om folk blir alvorlig støtt for at jeg ikke vil ha det de spiser. Det hadde jeg i og for seg skjønt og, om de hadde kokt og brast for meg på forhånd og jeg ikke hadde sagt i fra at jeg ikke spiser kjøtt..Men jeg sier altså fra, men folk blir fortsatt litt sure..Og jeg blir forundret, og kan ikke annet enn å lure på om folk finner vegetarianisme støtende i seg selv..Og det synes jeg er litt snålt..

laguna1365380434
Skrevet

Synes man bør velge hva man synes er rett for en selv jeg og drite i hva andere måtte mene...

En god venninne av meg er veggis, men når vi er ute og spiser går vi ikke til beggisrestauranter - selv om hun ymter! ; ) jeg vil ha kjøtt, hun ikke.. Da går vi et sted hvor begge får det vi vil ha. Ingen maser på hverandre av den grunn..

Synes man bør respektere andres valg.

Det synes jeg også, men folk tar det der litt ille opp. Og det synes jeg er pussig, og jeg lurer på hvorfor..

Jeg insisterer ikke på veggisrestauranter, men går hvorsom helst. Jeg misjonerer ikke. Dog allikevel, sure miner. Det forbauser meg svært..

Skrevet

skjønner godt at du er vegetarianer, det burde vi alle være i grunn. jeg spiser nesten ikke kjøtt, men blir man bedt bort på middag er det jo oftest kjøtt på menyen.

det blir kanskje kjipt for de som ber deg og lage noe ekstra til deg. de føler vel gjerne at det må være noe godt og vanlige kjøttspisere har dårlig fantasi når det gjelder veggis-mat.

du kan jo når du er hos bestemora di spise for å glede henne, men jeg synes at hvis det byr deg imot både med smak og prinsipper,så skal du la det være.

du kan si du faktisk blir dårlig av kjøtt. det er noe folk respekterer. noe annet kan være vanskelig for dem å forstå. men hvis du sier du blir syk av kjøtt etter så lang tid som veggis-vil de respektere det.tror jeg.

Skrevet

skjønner godt at du er vegetarianer, det burde vi alle være i grunn. jeg spiser nesten ikke kjøtt, men blir man bedt bort på middag er det jo oftest kjøtt på menyen.

det blir kanskje kjipt for de som ber deg og lage noe ekstra til deg. de føler vel gjerne at det må være noe godt og vanlige kjøttspisere har dårlig fantasi når det gjelder veggis-mat.

du kan jo når du er hos bestemora di spise for å glede henne, men jeg synes at hvis det byr deg imot både med smak og prinsipper,så skal du la det være.

du kan si du faktisk blir dårlig av kjøtt. det er noe folk respekterer. noe annet kan være vanskelig for dem å forstå. men hvis du sier du blir syk av kjøtt etter så lang tid som veggis-vil de respektere det.tror jeg.

Skrevet

Surrebøtta:)

"For ordens skyld vil jeg legge til at jeg sånn i prinsippet ikke hadde hatt noe i mot å spise f.eks håndskutt elg;)"

For det første: Du er heldig som har en bestemor, OG jeg forstår hennes synspunkt.

Du vingler frem og tilbake, og virker ikke sikker selv engang. Du vil, men får det ikke riktig til.

Tanken er der, men slik du beskriver det hele nå, virker du stupid, eller susete?

Hverken din bestemor, eller dine foreldre hadde vært skeptiske til deg, hvis de visste hvor de hadde deg - har jeg rett?

Din bror kommer til å bli hvit/grå hvis han ikke vet hva han driver med.

Jeg skal ikke gå nærmere inn på hva jeg har sett, men det holdt.

Gjest ikke sign
Skrevet

Det synes jeg også, men folk tar det der litt ille opp. Og det synes jeg er pussig, og jeg lurer på hvorfor..

Jeg insisterer ikke på veggisrestauranter, men går hvorsom helst. Jeg misjonerer ikke. Dog allikevel, sure miner. Det forbauser meg svært..

Men det er sikkert kjipt for familien ja som har brukt tid på å lage god mat, og så vil noen ikke ha...

Skrevet

Jeg var vegetarianer i tre år, men det ble til slutt vanskelig fordi resten av familien spiste kjøtt (bodde hjemme da). Har aldri vært noe særlig begeistret for koteletter osv.

Jeg så på Rikets Tilstand om hvordan Gilde behandlet grisene, samme dag kuttet jeg ut kjøtt. Har en venninne som er vegetarianer så hun jublet over beslutningen min.

Min grunn var at jeg syntes så forferdelig synd på grisene, og bare tanken på å spise dem, gjorde meg kvalm.

Etter tre år gikk jeg over til å være en såkalt "selektiv vegetarianer" som en venn og jeg fant på. På besøk og andre steder der det kun ble servert kjøtt, spiste jeg det.

Nå spiser jeg for det meste alt kjøtt igjen, men jeg vurderer å kutte ned på det igjen.

Skrevet

Det er en gang sånn at folk har det med å reagere negativt på det som er uvanlig. Muligens skyldes det også uvitenhet.

Men det kan jo også være at de ikke tar deg høytidelig. Når du i det ene øyeblikket er veggis og så senere spiser kjøtt ;-)

laguna1365380434
Skrevet

Surrebøtta:)

"For ordens skyld vil jeg legge til at jeg sånn i prinsippet ikke hadde hatt noe i mot å spise f.eks håndskutt elg;)"

For det første: Du er heldig som har en bestemor, OG jeg forstår hennes synspunkt.

Du vingler frem og tilbake, og virker ikke sikker selv engang. Du vil, men får det ikke riktig til.

Tanken er der, men slik du beskriver det hele nå, virker du stupid, eller susete?

Hverken din bestemor, eller dine foreldre hadde vært skeptiske til deg, hvis de visste hvor de hadde deg - har jeg rett?

Din bror kommer til å bli hvit/grå hvis han ikke vet hva han driver med.

Jeg skal ikke gå nærmere inn på hva jeg har sett, men det holdt.

Det virket kanskje rotete;)

Jeg var vegetarianer fra jeg var sånn nittenish, intill for et par år siden..

Grunnen til at jeg begynte å spise kjøtt igjen var delvis økonomi og delvis mangel på skikkelige kokemuligheter, jeg hadde b.la ikke ovn en periode..

Det går ikke ann å leve på fallafel og gulostknekkebrød alene, derfor sklei det ut med kjøttspising..Nå er alt i orden, og jeg tenkte det var på tide å vende tilbake til idealene her;) Men nei, her måter man massiv motstand..

Det var forøvrig på samme måten forrige gang, og det er på samme måte for brutter, om ikke verre, for han er jo enda "særere";)(Han har veldig peiling, så jeg er ikke bekymret for kostholdet hans..:))

Selvsagt er jeg glad for å ha bestemødre og jeg vurderer seriøst å spise kjøttmat for å glede bestemorhjerter..Det er jo ikke for å være vanskelig(imotsettning til enkelte av mine jevnaldrende, som jeg tror er direkte vrangvillige til vegetarianisme i seg selv...Av årsaker som går over hodet på meg..)

Kanskje flåsete sagt det med elgen, men jeg synes faktisk det er langt mer ok å skyte en elg som har bodd hele sitt liv lykkelig i skogen for å ete den, enn å støtte kjøttproduksjonen. De dyrene har ikke særlig til liv..

Folk må gjerne lage skinnjakke og postei av meg når jeg dør også, men jeg ville helst slippe å være spesial oppdrettet til formålet;)

laguna1365380434
Skrevet

Det er akkurat det. Jeg føler meg også superkjip hvis jeg ikke vil ha mat folk har stått og stresset og laget. Til meg..Da får jeg dårlig sammvittighet da også..

Jeg tror jeg kommer til å spise kjøttmat hos bestemutter, men ikke hos folk på min alder som jeg har sagt fra til. Og håper at de etterhvert ikke anser det som rene primadonnanykker, det tror jeg de mener nå..

Skrevet

Jepp, spiser fisk, egg, melk..Bare ikke kjøtt.:o)

Da er du vel ikke vegetarianer! Vegetarianere spiser hverken kjøtt eller fisk. Enten er man vegetarianer eller så er man det ikke.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg var vegetarianer i tre år, men det ble til slutt vanskelig fordi resten av familien spiste kjøtt (bodde hjemme da). Har aldri vært noe særlig begeistret for koteletter osv.

Jeg så på Rikets Tilstand om hvordan Gilde behandlet grisene, samme dag kuttet jeg ut kjøtt. Har en venninne som er vegetarianer så hun jublet over beslutningen min.

Min grunn var at jeg syntes så forferdelig synd på grisene, og bare tanken på å spise dem, gjorde meg kvalm.

Etter tre år gikk jeg over til å være en såkalt "selektiv vegetarianer" som en venn og jeg fant på. På besøk og andre steder der det kun ble servert kjøtt, spiste jeg det.

Nå spiser jeg for det meste alt kjøtt igjen, men jeg vurderer å kutte ned på det igjen.

Det er slett ingen dum ide..Poenget må jo være å begrense kjøttspising, kanskje det er unødvendig å være konsekvent..

Jeg er bare redd det kan bli litt sånn som med festrøyking, om jeg spiser kjøtt hos bestemutter, kan jeg spise hos mutter og så om typen har kjøpt pølse...;)

Men jeg tror jeg kommer til å lande på noe slikt jeg også, da jeg synes det er spesiellt ille at bestemor blir trist av det..

Fint at du er enig med meg i at kjøttindustrien er fryktelig foressten..:o)

laguna1365380434
Skrevet

Det er en gang sånn at folk har det med å reagere negativt på det som er uvanlig. Muligens skyldes det også uvitenhet.

Men det kan jo også være at de ikke tar deg høytidelig. Når du i det ene øyeblikket er veggis og så senere spiser kjøtt ;-)

Jeg vet..Det er teit det der. Folk forlanger konsekvens atferd ja..;)

Det har med å gjøre at jeg var råblakk og uten kokemuligheter en periode, og da var det vanskelig å ikke spise kjøtt. Falaffel kan ikke være middag hver dag..;)

Jeg vet ikke helt heller, for bror har vært vegetarianer siste 15 år og veganer siste 4 av disse og blir fortsatt ikke tatt alvorlig..

laguna1365380434
Skrevet

Da er du vel ikke vegetarianer! Vegetarianere spiser hverken kjøtt eller fisk. Enten er man vegetarianer eller så er man det ikke.

Jeg er ikke så opptatt av hva folk titulerer hva..Jeg vet av mange som ikke regner en som ordentelige veggiser om en spiser løk(du må ikke spørre meg om hvorfor, jeg aner ikke..;))..Derimot er det mange vegetarianere som spiser gulost, og i gulost er det enzymer fra kalvemage(kalven må dø...)

Det er ikke lett å forstå utifra hvilke kriterier folk definerer slike ting alltid, så jeg kan bare gjøre det jeg finner etisk riktig selv..Og det er altså å ikke spise kjøtt, grunnet at jeg betrakter kjøttindustrien som uetisk og svært grusom..

Mulig jeg er grunn, men jeg synes ikke fryktelig synd på fisken;)

laguna1365380434
Skrevet

Men det er sikkert kjipt for familien ja som har brukt tid på å lage god mat, og så vil noen ikke ha...

Det er det som er kjipt, ja, men nå har jeg jo sagt fra på forhånd her altså..

Men jeg synes det er litt kjipt av folk å ikke respektere mine ønsker også. Ingen trenger å lage mat til meg, og jeg spiser jo vafler, fisk, tilbehør, blings og føler meg i grunn ikke så grusomt vanskelig&sær..Jeg prøver jo ikke å misjonere vegetarianisme og har ikke problemer med at andrte spiser kjøtt.

Jeg er litt forundret over at folk tar det ille opp..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...