Gå til innhold

Sære veggiser?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

54

• pip

8

• tigertrollet

7

• shandy

6

Gjest papirtiger

Glad jeg ikke har noen veggis-venner. Bare mas. Hadde jeg hatt slike på besøk hadde jeg henvist de til grønnssaks-skuffen.

Veggis-tingen er en motesak. ALLE skal være det. Går over for de fleste.

Og sære? På folkehøyskolen jeg gikk på var det 14 veggiser, og de fleste av de var noen særinger.

Gjest ChiengMai

Glad jeg ikke har noen veggis-venner. Bare mas. Hadde jeg hatt slike på besøk hadde jeg henvist de til grønnssaks-skuffen.

Og sære? På folkehøyskolen jeg gikk på var det 14 veggiser, og de fleste av de var noen særinger.

Det er da mange som krever ekstra forpleining i matveien av forskjellige grunner. Syns du det er like mye mas med diabetikere eller de med cøliaki? Eller oppfatter man veggiser som masete fordi det er selvvalgt?

Hadde det enda gått på kosthold! Men er det bare fordi du ikke liker "kjøttindustrien", så skjønner jeg at bestemor reagerer. For nå prioriterer du griser du ikke kjenner framfor følelsene til din egen bestemor!

Dessuten: Vet du egentlig så mye om den fæle kjøttindustrien, eller har du bare sett skrekkinnslag på tv?

Annonse

Stå på.

Forklar dine venner og kjære at du ikke klarer å spise kjøtt/fisk lenger, og be dem om å respektere det.

Ta med dine hjemmelagde nøttekarbonader og skryt hemningsløst av bestemors deilige saus.

Så inviterer du venner/familie på vegetarmiddager hos deg.

Gulrotlasagne foreksempel, kjempedigg. Valnøttstek - mmm.

Masse godt! Pasta med pesto, auberginmousse og nøttekarbonader.

La dem ikke tro at du bare eter poteter og saus.

Er du normalvektig, eller for å si det rett ut feit?

Har vært, eller hva? Er det mulig å få et svar fra folk som avviker fra normalt norsk koshold.

Høyde/vekt= takk?

Hehe, jeg vil tro jeg er normalvektig (169, 63 kilo) og denne vekta er faktisk den høyeste jeg noengang har hatt, så nei, feit har jeg aldri vært :P

Stå på.

Forklar dine venner og kjære at du ikke klarer å spise kjøtt/fisk lenger, og be dem om å respektere det.

Ta med dine hjemmelagde nøttekarbonader og skryt hemningsløst av bestemors deilige saus.

Så inviterer du venner/familie på vegetarmiddager hos deg.

Gulrotlasagne foreksempel, kjempedigg. Valnøttstek - mmm.

Masse godt! Pasta med pesto, auberginmousse og nøttekarbonader.

La dem ikke tro at du bare eter poteter og saus.

Spise saus basert på kjøttkraft, når man ikke spiser kjøttet???

Ikke alle sauser er basert på kjøttkraft da. Og ikke alle er like nøye på dette med animalsk fett osv.

Kommer an på hva slags type veggis man er.

Bestemor-sauser (brun saus til kjøtt) er nok i 9 av 10 tilfeller basert på kjøttkraft... :-)

Men hvor "nøye vegetarianer" man er, det er jo selvsagt forskjellig... Bare ville nevne det jeg.

laguna1365380434

Hadde det enda gått på kosthold! Men er det bare fordi du ikke liker "kjøttindustrien", så skjønner jeg at bestemor reagerer. For nå prioriterer du griser du ikke kjenner framfor følelsene til din egen bestemor!

Dessuten: Vet du egentlig så mye om den fæle kjøttindustrien, eller har du bare sett skrekkinnslag på tv?

Jepp jeg vet mye om kjøttindustrien. Nok til å ha kraftige motforestillinger. Det burde faen meg de fleste ha..Bestemutter er unnskyldt for de hun er gammel og ikke skjønner..

Kan du noe om kjøttindustrien?

Burde jeg ha spist kattunger om det gledet andre?

Annonse

laguna1365380434

Du gjør som du vil. Hvis du ikke vil spise kjøtt hos bestemoren din foreslår jeg at du tar opp saken langt unna tiden for måltider. Ikke fortell om den groteske kjøttindustrien idet hun serverer, neinei.

Det er rart at det skal være nødvendig å forsvare et kosthold uten kjøtt. Du er jo ikke syk eller noe og virkelig _trenger_ lassevis med proteiner og jern.

Når det gjelder betegnelsen vegetarianer og veganer er ikke dette beskyttede titler, for å si det sånn. Kall deg med andre ord hva du vil.

Og du trenger selvsagt ikke forsvare noen form for inkonsekvens vedr. kjøtt / ikke kjøtt. Hvorfor i all verden skulle du det?

Jeg droppet kjøtt i noen år selv og opplevde å bli møtt med mye rart. Miljø og venner var frilynte og bevisste mennesker, så de rare reaksjonene kom fortrinnsvis fra andre steder. Som f.eks.:

Hvordan kan det ha seg at du, en vegetarianer, røyker? Drikker du??? Er ikke du vegetarianer, da? Er du ute så sent? Jeg trodde vegetarianere var A-mennesker som la seg tidlig? Banner du - men i all verden, du er jo vegetarianer?

:o)

*lol* Det er akkurat den der jeg får også..

Ved siden av det ser det altså ut til å være høye krav om "konsekvens" hvilket jeg overhodet ikke skjønner meg på.. Som om man trenger å være engasjert i alt om man faktisk er engasjert i noe...(???)

Jeg mener denslags type tankegang er en perfekt ansvarsfraskrivelse, følger man den helt ut blir det nemlig umulig å bry seg om noe, siden det er unulig å bry seg om alt.

Når det gjelder bestemutter er det verre for hun ser ut til å bli oppriktig trist&bekymret..Jeg tror det hadde vært lettere å forklare det om jeg hadde vært lesbisk(!) (selvom jeg ikke tror noe slikt hadde gått hjem heller..;))

Jeg tar det aldri opp rundt måltider og jeg misjonerer det ikke, og jeg begrenser gory detaljer og slikt. Mutter har til og med ringt opp og mint bestemutter på at hun ikke må lage til meg, fordi jeg mener det, men uansett er det karbis eller noe på bordet når jeg kommer opp.

Den er kinkig, jeg driter i grunn i hva uptighte bekjente på egen alder måtte mene, men det er leit at snille gamle bestemødre tar det sånn..

laguna1365380434

Jeg har vært vegetarianer i snart ett år nå. Fælt i begynnelsen (Absinenser! Fikk lyst på kjøttretter jeg ikke engang LIKTE), men så plutselig bare forsvant lysten på kjøtt og voilà.

HVER gang jeg snakker med min mor og vi kommer inn på mat, får jeg høre "skal du ikke kutte ut det tullet snart?"

Samboeren min kutta ut kjøtt samtidig som meg, og familien min er overbevist om at jeg tvang han mens familien hans er overbevist om at han tvang meg, hehe.

Julaften hjemme kommer til å bli interessant når mamma innser at jeg faktisk ikke kommer til å spise ribbe ;D (hun venter enda på at det skal gå over, stakkar)

Da vet du hva jeg snakker om..

Det er jævlig kjedelig at folk faktisk friker ut over sånt sammtidig som jeg synes folk har like lite med det som f.eks mine valg av underbukser..

Jeg vet liksom ikke om jeg må legge ut i det lange og brede og forklare meg, eller rett og slett sette ned foten og ærklære det min privat sak..

laguna1365380434

Oh ja, høner har det virkelig bra i sine store bur. Har hørt at de til og med kan reise seg nå!

Melkekuer lever ikke akkurat i idyll de heller...

Veggis-greia di virker overfladisk.

Det driter jeg faktisk i hva du måtte mene om, for det har forsvinnende lite med saken å gjøre..

Det er da pokker meg ingen lovmessighet i at en som engasjerer seg i noe skal engasjere seg i alt mulig annet også.

At jeg ikke liker kjøttindustrien og synes de behandler dyrene der grusomt betyr faktisk bare det. Det er ikke nedsatt noen lover om at jeg må synes f.eks synd på fisken og. Det er dårlig logikk, det er pjatt og det er teit.

laguna1365380434

*Host host* Tror du melkekyrne har det så mye bedre enn kjøttfeet? Og at verpehønsene har det bedre enn kjøttkyllingene? Med mindre du kjøper egg rett fra bonden og ser hvordan hønsene har det da. :o)

Jeg har ikke sagt noen ting om at jeg vil løse alle verdensproblemene med en gang, har jeg vel? Jeg har sagt jeg ikke vil ha kjøtt, det holder lenge for meg.

Den slags type argumentasjon irriterer meg, det blir litt som å mene at folk ikke kan bry seg om en ting, fordi de ikke kan bry seg om alt.Det er ansvarsfraskrivelse.

Forøvrig kjøper jeg egg fra frittgående høner.

laguna1365380434

Vil absolutt anbefale deg en tur over grensen for å hamstre quorn. Quorn er et kjøtt-substitutt og aldeles nydelig. De har ikke det helt store utvalget på Storlien hvor vi pleier handle, men quornbiter og quornfileter smaker akkurat som kylling og er kjempegodt. Har også kjøpt quornburgere, men disse er jeg ikke så kjempebegeistra for (pluss at burgere stort sett smaker like godt uten selve burgeren uansett:). Finnes også div. ferdigretter (bl.a. lasagne og curry-"kylling" i ris o.l.). Har hittil bare smakt èn kjøttquorn (som ikke er kylling-etterligning eller burger), og den var ikke så.. kjempegod. Ikke ILLE, men ikke nydelig heller.

Uhm.. anyway. www.quorn.com ;)

Og så har de så himla mye godt på helsekosten (men det blir dyrt i lengden). Vegetarschnitzel f.eks.. *sikle* og soyapølser. Og sesam nuggets, fantastisk godt! Guh, nå ble jeg sulten :)

Jammen så bra! Det skal sjekkes! Når jeg bopdde i USA var det mye, mye mer å god vegetarmat å få kjøpt, burgere, crumbles, soyating og you name it! Det er godt!

Forøvrig er det litt snålt å høre at folk ikke tror en kan lage god mat uten kjøtt. Broren min er, som nevnt veganer, og vi hadde nyyydelige middager hverdag når han var her i sommer..:o)

laguna1365380434

Jeg gleder meg til jeg en gang skal lage middag til 10 personer, hvor 1 av gjestene er veggis.

Da skal jeg sette fram 9 biffer, mine perfekte hvitløksgratinerte poteter som ikke veggisen får smake på, og en bolle med gress.

Sånn er det med den saken!

For et fuckings ukristelig tidspunkt og stå opp på.

Men det er jo helt greit! Hvitløksgratinerte poteter er kjempe yummi! Men hadde du giddi å blitt sur på vegetarianeren for de han ikke vil ha biffen?(når han har sagt fra da, sef..)

Det er det jeg synes er så sært..Jeg blir jo ikke sur på folk som ikke vil ha f.eks bloody mary, selvom jeg personlig elsker den drinken.

Jeg synes det er en snål holdning.

laguna1365380434

Kjempefint om flere skal det! Desverre har ikke jeg sett noe til det..

Blir ting automatisk ille om det skulle være moderne foresten?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...