laguna1365380434 Skrevet 21. september 2003 Forfatter Del Skrevet 21. september 2003 "Tøft at du hadde vegetarisk bryluppsmiddag! Stilig! Mangel på øl til tørste er jeg ikke fullt så sikker på..;)" Hehe, nei det var dette med fordommer da ;o) Det er bare sympatisk å ha et par stykker..Men de må være make til mine så klart;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-729666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Joa, det kunne jeg vel gjort, men hva skal man ha i sausen da? Soya melk er vrient å få fatt i.. Melk i matlagning er fryktelig vanskelig å erstatte.. Jeg gjorde det i sommer når brutter var her men det var mye stress, og det fordret veldig kreative løsninger..:-/ Å, nå tenkte jeg ikke på melk i matlaging ;o). Trodde du mente kalk for å forebygge benskjørhet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-729714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Jeg har blitt akkurat som deg! En røykfri helsefreak! Roibush-te, grønn te, vann, ruccola, trankapsler --- der ser du -- kapsler går helt fint (jeg hater tran)!, multivitamin, norske epler, e-vitamin, c-vitaminsjokk, turer i skogen, unngår kjøtt, spiser nøtter - og til og med nok søvn! Om 2 uker skal jeg på fylla. *lol* Jeg kjøpte også den derre bush-teen og spiser nøtter..for ikke å snakke om ..*hvisker*.. frø..:-D Føler du ikke at imaget ditt er litt truet, BB? Jeg vrir meg liksom litt i stolen av den helsefreakbåsen..*rynker på nesa* Prøver liksom å være uskikkelig på andre måter, men hva skal man gjøre liksom? Tror det fyllekula di er et fornuftig usunnt innslag:o)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-729786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BettyBlue Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 *lol* Jeg kjøpte også den derre bush-teen og spiser nøtter..for ikke å snakke om ..*hvisker*.. frø..:-D Føler du ikke at imaget ditt er litt truet, BB? Jeg vrir meg liksom litt i stolen av den helsefreakbåsen..*rynker på nesa* Prøver liksom å være uskikkelig på andre måter, men hva skal man gjøre liksom? Tror det fyllekula di er et fornuftig usunnt innslag:o)) Fra å være tøff skinnjakkerype på fylla hver helg, har jeg nå funnet en linje som gir meg større helsegevinst. *knegg* Kanskje mer voksen, mer fornuftig? Desperat? Næsj, ja, johm, mer opplyst og så liker jeg heldigvis sunn mat godt. Jeg syns roibusjteen er kjempegod, særlig den med appeslin og kanel. Men jeg savner den skinnjakka mi noe jævlig. Den var fra 60-70-tallet (fretex), svart og innsvinga i livet. Jeg ble liksom penere når jeg hadde den på! Men den ble stjælt på en fest. Sukk. Jeg kunne meget selvsagt ha vært skinnjakkerype med helsekost i magen, og et rødvinsglass et par ganger i mnd. Men men.... Hva hva er ditt formål med ditt nye, sunne liv? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-730014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 For meg må andre spise eller ikke spise det de ønsker. Men jeg skjønner ikke helt hva som driver slike som deg til å ikke spise kjøtt. Jeg klarer ikke helt å fatte hvorfor. Jeg har aldri likt ytterpunkter i noe som helst. Dette synes jeg er ett ytterpunkt. Jeg tror ikke det er helt sundt heller jeg, fordi det er alltids stoffer i mat man trenger. Så det å ikke spise kjøtt i det hele tatt tviler jeg faktisk på er helt av det sunne. Uten at jeg har noe greie på det da. Jeg tror heller ikke det er sundt å bare spise kjøtt heller. Det er jo ikke "farlig" eller usundt å spise kjøtt av og til, så hvorfor da så "fantatisk"? Det er dette jeg ikke forstår, skjønner du, så oppklar dette for meg:-) Hvorfor ikke har ett mer avbalansert syn på det? F.eks at du aldri spiser kjøtt hjemme, men spiser hvis du blir bedt bort på middag? Eller strider dette mot ett eller annet for deg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-730070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vincent Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Du er en liten luring du... men jeg .. jeg er veggis.. sånn sett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-730302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 For meg må andre spise eller ikke spise det de ønsker. Men jeg skjønner ikke helt hva som driver slike som deg til å ikke spise kjøtt. Jeg klarer ikke helt å fatte hvorfor. Jeg har aldri likt ytterpunkter i noe som helst. Dette synes jeg er ett ytterpunkt. Jeg tror ikke det er helt sundt heller jeg, fordi det er alltids stoffer i mat man trenger. Så det å ikke spise kjøtt i det hele tatt tviler jeg faktisk på er helt av det sunne. Uten at jeg har noe greie på det da. Jeg tror heller ikke det er sundt å bare spise kjøtt heller. Det er jo ikke "farlig" eller usundt å spise kjøtt av og til, så hvorfor da så "fantatisk"? Det er dette jeg ikke forstår, skjønner du, så oppklar dette for meg:-) Hvorfor ikke har ett mer avbalansert syn på det? F.eks at du aldri spiser kjøtt hjemme, men spiser hvis du blir bedt bort på middag? Eller strider dette mot ett eller annet for deg? Det er ikke skadelig å være vegetarianer, snarere tvert i mot... Vi spiser jo alt for mye kjøtt! Er du veganer er det jo viktig å sørge for variert og riktig kost i større grad, men sånn helsemessig sett trenger ikke vegetarianerne å holde tunga noe rettere i munnen enn kjøttspiserne.. Nå er det ikke av helsemessige årsaker jeg ønsker å kutte ut kjøttspisingen, det er kun fordi jeg jeg har veldig i mot måten dyr blir behandlet på i kjøtt&slakteri bransjen. Hadde jeg kunnet kjøpe kjøtt som ikke hadde blitt produsert på en måte som ikke så til de grader overser grusomheter og lidelse hos dyr hadde jeg heller ikke hatt noe i mot å spise det.. En elg som blir skutt og havner på middagsbordet, det synes jeg er en ærlig sak. Men en ulykkelig gris som har levd hele livet sitt pint og plaget på for liten plass og som deretter har blitt avlivet i angst og smerte, den har jeg ikke lyst til å spise, for jeg har ikke lyst til at disse menneskene skal ha min støtte.. Jeg mener ikke å fremstå som ekstrem, og jeg er litt forbauset over at folk finner det provoserende eller ekstremt. Folk får spise hva de vil hos meg, jeg vil bare ikke ha:) Jeg har tenkt "deltids" tanken, for å skåne gamle bestemoe o.l, som ikke skjønner i det hele tatt. Men er redd for at det blir litt sånn som det gjerne blir med festrøyking, de to første helgene går det fint, så røyker man plutselig daglig;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-730355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pip Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 OK: Her er argumentene dine; For en rettferdig fordeling av godene i verden må folk i i-land trappe ned kjøttspisingen betraktelig. Det betyr ikke at vi må kutte kjøtt helt, men vi må spise mye mindre. Kroppen vår har godt av mere grønt, mindre kjøtt. Ellers kjører jeg på denne måten: Jeg spiser kjøtt som blir gitt meg, (om den ikke byr meg helt imot, noe en god del gjør, men huset er heldigvis befolket av geitekjøtt og økosau, samt rein og slikt), men jeg lager ikke kjøttmat til meg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-730404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pip Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=660 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-730407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=660 Takker!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-730454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 OK: Her er argumentene dine; For en rettferdig fordeling av godene i verden må folk i i-land trappe ned kjøttspisingen betraktelig. Det betyr ikke at vi må kutte kjøtt helt, men vi må spise mye mindre. Kroppen vår har godt av mere grønt, mindre kjøtt. Ellers kjører jeg på denne måten: Jeg spiser kjøtt som blir gitt meg, (om den ikke byr meg helt imot, noe en god del gjør, men huset er heldigvis befolket av geitekjøtt og økosau, samt rein og slikt), men jeg lager ikke kjøttmat til meg selv. ) Jepp det er begge sv. gode argumenter..Det beklagelige er at mange velger å ikke tro på noen av dem..:-o Jeg liker den linja du skisserer. Den må jo medføre minst karma;) En er snill og grei middagsgjest, samtidig som en skjøtter sin overbevisning til daglig.. Men om jeg velger den skal det være selektivt urvalg. Oppegående folk på min alder skal ikke få diktere mitt kosthold, selvom jeg sikkert kan ta en karbis for å glede bestemutter. De burde takle at ikke alle vil ha kjøttmat, synes jeg.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-730459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Fra å være tøff skinnjakkerype på fylla hver helg, har jeg nå funnet en linje som gir meg større helsegevinst. *knegg* Kanskje mer voksen, mer fornuftig? Desperat? Næsj, ja, johm, mer opplyst og så liker jeg heldigvis sunn mat godt. Jeg syns roibusjteen er kjempegod, særlig den med appeslin og kanel. Men jeg savner den skinnjakka mi noe jævlig. Den var fra 60-70-tallet (fretex), svart og innsvinga i livet. Jeg ble liksom penere når jeg hadde den på! Men den ble stjælt på en fest. Sukk. Jeg kunne meget selvsagt ha vært skinnjakkerype med helsekost i magen, og et rødvinsglass et par ganger i mnd. Men men.... Hva hva er ditt formål med ditt nye, sunne liv? Formålet? Et bedre liv og bevare den helsen jeg har. Har trent i mange år, men kostholdet har vært nedprioritert og uinteressant før nå. Pga sykdom har matlysten vært fraværende og jeg har slitt med å holde vekta. Startet dagen med røyk, kaffe og "dop" -og det gir ikke akkurat mer matlyst. Spiste 1-2 ganger om dagen, og det gikk stort sett på brødskiver med syltetøy. Interessen for mat var fraværende i mange år:) Nå som jeg har det bedre har jeg fått overskudd til først å slutte å røyke (kaffen fulgte med røyken) og nå er kostholdet for tur:-) Jeg er strålende fornøyd med at jeg merker hvor godt "maskineriet" funker med å spise 4 ganger om dagen, med gjennomtenkt kosthold!)) Åsså så godt som mye av maten kan være! Har investert i konsultasjoner hos ernæringsfysiolog/helhetsterapeut som virkelig har vært verdt pengene! Så selv om jeg ikke plasserer meg selv i en ultrasunn-helsefreakboks, så trives jeg kjempegodt nå:-)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-730551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pip Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 ) Jepp det er begge sv. gode argumenter..Det beklagelige er at mange velger å ikke tro på noen av dem..:-o Jeg liker den linja du skisserer. Den må jo medføre minst karma;) En er snill og grei middagsgjest, samtidig som en skjøtter sin overbevisning til daglig.. Men om jeg velger den skal det være selektivt urvalg. Oppegående folk på min alder skal ikke få diktere mitt kosthold, selvom jeg sikkert kan ta en karbis for å glede bestemutter. De burde takle at ikke alle vil ha kjøttmat, synes jeg.. Nuh. Selvfølgelig burde de det. Og jeg fatter ikke hva slags folk du vanker med som ikke har såpass mange veggisvenner at det er en hverdagslig sak. Men jeg har jo lurt på disse vennene dine før også, har jeg ikke? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-730565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BettyBlue Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Formålet? Et bedre liv og bevare den helsen jeg har. Har trent i mange år, men kostholdet har vært nedprioritert og uinteressant før nå. Pga sykdom har matlysten vært fraværende og jeg har slitt med å holde vekta. Startet dagen med røyk, kaffe og "dop" -og det gir ikke akkurat mer matlyst. Spiste 1-2 ganger om dagen, og det gikk stort sett på brødskiver med syltetøy. Interessen for mat var fraværende i mange år:) Nå som jeg har det bedre har jeg fått overskudd til først å slutte å røyke (kaffen fulgte med røyken) og nå er kostholdet for tur:-) Jeg er strålende fornøyd med at jeg merker hvor godt "maskineriet" funker med å spise 4 ganger om dagen, med gjennomtenkt kosthold!)) Åsså så godt som mye av maten kan være! Har investert i konsultasjoner hos ernæringsfysiolog/helhetsterapeut som virkelig har vært verdt pengene! Så selv om jeg ikke plasserer meg selv i en ultrasunn-helsefreakboks, så trives jeg kjempegodt nå:-)) Kult at det kan gå opp et lys for en på den måten!! Er det lenge siden du fikk hund, forresten? Var det også med i planen? Og nå er du frisk, or? Røyker du ikkeno lenger? Jeg skal ta meg et glass rødvin nå (!) og lurte på om jeg også skal ta en sig, siden min splitter nye samboer faktisk har sigaretter. Men nei, trokke det. Men om to uker derimot, er det flatfylla med venninner, gin & røyk! Ok, jeg har blitt mye bedre i luftveiene etter jeg slutta å røyke - selv om jeg røyka bare 2-7 sig om dagen. Pleide å få heavy'e luftveisinfeskjoner 4-5 ganger/år - DET ER BORTE nå! Nix forkjøla mere!! Mulig det er tranen og c-vitaminsjokk også, men det er artig forskjell! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-730630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Kult at det kan gå opp et lys for en på den måten!! Er det lenge siden du fikk hund, forresten? Var det også med i planen? Og nå er du frisk, or? Røyker du ikkeno lenger? Jeg skal ta meg et glass rødvin nå (!) og lurte på om jeg også skal ta en sig, siden min splitter nye samboer faktisk har sigaretter. Men nei, trokke det. Men om to uker derimot, er det flatfylla med venninner, gin & røyk! Ok, jeg har blitt mye bedre i luftveiene etter jeg slutta å røyke - selv om jeg røyka bare 2-7 sig om dagen. Pleide å få heavy'e luftveisinfeskjoner 4-5 ganger/år - DET ER BORTE nå! Nix forkjøla mere!! Mulig det er tranen og c-vitaminsjokk også, men det er artig forskjell! Joa, jeg har røyket noen ganger. Øh..det er vel de gangene jeg har drukket alkohol når jeg tenker meg om samt et par ganger etter sex.. Vitner det om et svakt sinn eller evne til å nyte livet? ;o) *flirer* Har hatt denne hunden i seks år. Etter at jeg ble skadet var jeg først fôrvert på en hund som bevisst var for å trene meg opp. Det å gå tur er nødvendig trening så, ja, hunden er et ledd i det. Men jeg koser meg fælt med det stabeistet av en sjarmerende bartefrøken jeg har da:-) Nei, er bare delvis tilbake i jobb. Kommer ikke til å bli 100% frisk igjen. Sånn har det blitt og det må bare bearbeides at livet ikke alltid blir sånn som man trodde det skulle bli.. Samtidig må jeg si at duverden som jeg har utviklet meg som menneske! "If it doesn't kill you it only makes you stronger" vettø.. Og nå som jeg har det mye bedre kan jeg glede meg over småting som jeg før ikke så:-) Huff, som du skjønner så har jeg blitt fryktelig dyyyp og takknemlig (kanskje litt mye)..:-) Så bra at luftveiene er fornøyd med røykekutten! Det må være kjempedeilig:-) *s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-730696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Det er ikke skadelig å være vegetarianer, snarere tvert i mot... Vi spiser jo alt for mye kjøtt! Er du veganer er det jo viktig å sørge for variert og riktig kost i større grad, men sånn helsemessig sett trenger ikke vegetarianerne å holde tunga noe rettere i munnen enn kjøttspiserne.. Nå er det ikke av helsemessige årsaker jeg ønsker å kutte ut kjøttspisingen, det er kun fordi jeg jeg har veldig i mot måten dyr blir behandlet på i kjøtt&slakteri bransjen. Hadde jeg kunnet kjøpe kjøtt som ikke hadde blitt produsert på en måte som ikke så til de grader overser grusomheter og lidelse hos dyr hadde jeg heller ikke hatt noe i mot å spise det.. En elg som blir skutt og havner på middagsbordet, det synes jeg er en ærlig sak. Men en ulykkelig gris som har levd hele livet sitt pint og plaget på for liten plass og som deretter har blitt avlivet i angst og smerte, den har jeg ikke lyst til å spise, for jeg har ikke lyst til at disse menneskene skal ha min støtte.. Jeg mener ikke å fremstå som ekstrem, og jeg er litt forbauset over at folk finner det provoserende eller ekstremt. Folk får spise hva de vil hos meg, jeg vil bare ikke ha:) Jeg har tenkt "deltids" tanken, for å skåne gamle bestemoe o.l, som ikke skjønner i det hele tatt. Men er redd for at det blir litt sånn som det gjerne blir med festrøyking, de to første helgene går det fint, så røyker man plutselig daglig;) Hei igjen:-) Nå er det ikke slik at alle dyr som f.eks kuer og griser lever dårlig. De aller fleste har det veldig bra i ett fjøs. Det finnes vannskjøtsel det er det heller ingen tvil om, men det å gå rundt å tro at alle husdyr har det dårlig, det stemmer ikke. Da tror jeg det er få fjøs du har sett. Derfor skjønner jeg fortsatt ikke argumentet ditt. Jeg tror du ganske raskt hadde forandret tankegang hvis du tok deg jobb hos en husdyr bonde en sommer:-) Dyrene blir heller ikke avlivet på en mindre human måte hos en slakter enn ved jakt. Kanskje er dyret litt mer redd de siste minuttene fordi det kan skjønne at noe er på gang. Men selve avlivningen går raskt for seg. Faren for skadeskudd er også minimal i forhold til jakt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/120290-s%C3%A6re-veggiser/page/7/#findComment-730857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.