Gå til innhold

Sosialt tilbakestående???

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år og har sosiale problemer. Har alltid vært en veldig sosial person, med masse venner og stor omgangskrets. Har endelig etter mange år med psykiske problemer kommet meg på fote igjen, med samboer, ett barn og igang med utdanning. Men etter ett par år hjemme og jeg skal nå ut i hverdagen med skole, bekjente osv føler jeg at jeg ikke fungerer i det sosiale livet. Ordene blir knappe, ting blir bare dumt når jeg prater, og jeg føler at folk ser på meg som en snål og underlig person. Dette er veldig tungt, jrg føler at jeg ikke mestrer det å være med andre folk. Inni hodet vet jeg hva jeg skal si og hvordan jeg skal oppføre meg, men så blir det i realiteten bare klossete. Jeg sewr på meg selv som en antisosial idiot, og vegrer meg ofte for å treffe folk pga dette. Jeg vil så gjerne, men greier det ikke. Hvordan kan en få trent opp sine sosiale ferdigheter, og hva er grunnen til at enkelte mennesker har problemer med å mestre dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120353-sosialt-tilbakest%C3%A5ende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Men ER du virkelig "sosialt iept", eller bare føler du deg slik?

Hvis det bare er slik at du er "ute av trening", så gjelder deg bare å få litt trening. Akkurat som alle andre aktiviteter.

Men jeg tipper at du ikke er "dårlig sosialt", men heller mangler selvtillit til å tro at andre også mener at du er en "grei og kjekk person".

Med vennlig hilsen

Hei,

Men ER du virkelig "sosialt iept", eller bare føler du deg slik?

Hvis det bare er slik at du er "ute av trening", så gjelder deg bare å få litt trening. Akkurat som alle andre aktiviteter.

Men jeg tipper at du ikke er "dårlig sosialt", men heller mangler selvtillit til å tro at andre også mener at du er en "grei og kjekk person".

Med vennlig hilsen

Jeg begynner og lure litt på meg selv om jeg kanskje alltid har vært sånn smårar, men ikke har skjønt det selv før nå.... Men nå er det kanskje slik at slike folk IKKE skjønner slikt selv...??? Jeg håper kanskje som du sier at jeg kan trene meg opp litt etterhvert.... Selvbilde har alltid vært litt dårlig, spesielt når problemer dukker opp. Men dine ord fikk meg til å smile da, og tenke litt positivt på det. Håp må det vel kanskjke være for den som er rar også... :)

Tusen takk for svaret ditt!!!

Klem

Jeg begynner og lure litt på meg selv om jeg kanskje alltid har vært sånn smårar, men ikke har skjønt det selv før nå.... Men nå er det kanskje slik at slike folk IKKE skjønner slikt selv...??? Jeg håper kanskje som du sier at jeg kan trene meg opp litt etterhvert.... Selvbilde har alltid vært litt dårlig, spesielt når problemer dukker opp. Men dine ord fikk meg til å smile da, og tenke litt positivt på det. Håp må det vel kanskjke være for den som er rar også... :)

Tusen takk for svaret ditt!!!

Klem

Hei,

Jeg tror ikke du er "sosialt tilbakestående", men at du bare føler det. Tror at de som kjenner deg synes du er helt OK å være sammen med. Tror ikke du trenger "trene på det", men kanskje heller øve deg på å tro at du er et hyggelig menneske å være sammen med! (Ihvertfall når du ikke har med deg motorsagen! :-) )

Ta til deg alle komplimentene folk kommer med, og lær deg å avvise flere av evt. "sure kommentarer" med at kanskje det er de (og ikke deg) det er noe i veien med.

*klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...