Gå til innhold

Er det en skade, en sykdom, revmatisk eller bare tull??? (Langt)


Gjest Aina E

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E

(Har også lagt dette innunder allmennmed. i håp om at noen kan hjelpe...)

Hva i huleste er det slags sykdom som kan gi disse symptomene…?

Revmatisk sykdom er blitt nevnt, bl.a. fibromyalgi som kiropraktoren sa han var nesten sikker på at jeg hadde.

Jeg føler at det blir så sinnssykt mye nå og ingen finner et fnugg på en eneste blodprøve. Det eneste som gjenstår å prøve, er å henvise meg til revmatolog, men dette virker det som om legen stiller seg litt på bakbeina mot. Bl.a. mente han at dersom jeg ble bedre av en kortisonkur, var det ingen vits å henvise meg… Det er i så fall min 3dje kur uten at vi vet årsaken. Dessuten er det KUN kortison og sydenoppholdet mitt i mai som har hjulpet meg de siste 4 årene.

Jeg føler at jeg blir sett på som en hypokonder! T.o.m. familien har problemer med å ta meg seriøst, fordi ingen kan stille noen diagnose, derfor virker det som om jeg bare går og klager og syter og kommer ingen vei. Jeg blir sett på som lat og at jeg ikke tar jobben seriøst nok. Problemet er bare det at det ikke er en kjeft som skjønner hvordan jeg egentlig har det…

Jeg nevner alt her i korte trekk og håper en lege eller noen andre kan si meg mer. Det er jo ikke sikkert at alle plagene har en sammenheng, men noe av det kan vel forbindes og kanskje føre litt nærmere en konklusjon???

Jeg har også snakket litt med folk i familien som har noe de kalte ”bindevevssykdommer” (Hva nå enn det er?) Uansett kjenner jeg meg litt igjen og tenkte kanskje det var relevant...? (80% av kvinnene i familien på farssiden har en eller annen form for revmatisme eller bindevevssykdom).

This is it:

- Hovedproblemet: Smerter i korsrygg, alle muskler, spes. muskulatur rundt rygg og nakke. Stivhet i alle muskler. Hodepine. (Hver dag!) Stølheten er verst om morgenen og korsryggen er verst om kvelden.

- Jeg har en ”hypermobil” korsrygg. Spondilolystese er blitt nevnt, men ikke diagnostisert.

- Jeg er øm bare en ”tar” på meg. Dunker jeg forsiktig borti noe, kjennes det ut som om jeg får et kraftig slag og smerten banker i mange minutter etterpå.

- Jeg har alltid mye vann i kroppen. Til tider hjelper det med vanndrivende, men bare for kort tid av gangen, så eser jeg ut igjen.

- Når jeg legger på meg, virker det som om huden ikke trekker seg tilbake igjen. Jeg er full av strekkmerker fra leggene og opp til puppene. Spesielt etter graviditeten. Huden er skikkelig slapp (magen spesielt!) enkelte steder (Jeg mener ikke sånn som normalt etter graviditeter, men skikkelig, altså!)

- Har veldig ofte halsbrann! Kan ikke engang spise agurk før det brenner i halsen. Kaffe kan jeg bare glemme med mindre jeg drikker den med 60% melk.

- Det merkeligste av alt: Hvis jeg dunker meg (ikke slår meg, altså) får jeg blåmerker med en gang! I det siste har jeg t.o.m. begynt å få småprikkete bloduttredelser i huden bare jeg klør meg! Dette skjer stort sett der huden er litt tynn, men jeg klør meg jo ikke så hardt, akkurat…

- Jeg eier ikke overskudd. Skulle så gjerne trent, men når ungene er i seng slokner jeg som regel på sofaen helt utmattet. Jeg sover så tungt at jeg ikke kan huske mer enn et par drømmer de siste årene. Det er nesten ikke mulig å vekke meg, selv om jeg faktisk sover bortimot 6-10 timer pr. natt.

- Det ”knitrer og knaser” når jeg reiser meg etter å ha sittet en stund.

- Kortison hjelper, men jeg blir dårlig igjen kort tid etter at kuren er avsluttet.

Ja, jeg håper noen som kanskje har det på samme måte kan si meg noe, evt. om en lege kan uttale seg??

Jeg skal på nytt til legen i morra (fredag), så hurtige svar er ikke å forakte! Det kunne vært artig å antydet noe for han, siden han virker som han ikke har den fjerneste ide om hva han skal gjøre…

På forhånd tusen takk, mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest John Gunnar Oppheim

Hei!

Utfra din beskrivelse så kjenner jeg meg igjen i alt sammen. Forløpet til plagene dine kan ha flere ulike grunner, men i hovesak dreier plagene dine seg sannsynligvis om belastningsskader i bindevevet, hvilesmerter og utfra dette marerittet; negative mentale reaksjoner.

Situasjonen din er vanskelig og psykisk knalltøff. Men den kan bedres, og med tiden til hjelp tror jeg at du kan bli helt frisk igjen. Men det er en aktiv prosess som du må ta kontroll over. Se hjemmesiden min for mer angående revmatisme, belastningsskader, overtrening og mer.

http://home.enitel.no/trening/

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...