Gå til innhold

Dommersamtaler med barn

Anbefalte innlegg

Nå nærmer rettsaken omsider seg, og eksen min krever omsorgen for alle ungene fordi han påstår at jeg er uegnet.

Han har krevd dommersamtale med både 10- og 12-åringen, og har fått mulighet til å komme med spørsmål som han vil at dommer skal stille dem. DET kommer han selvsagt til å utnytte for det det er verdt.

12-åringen er helt og fullt i farens hule hånd. Etter en lang sommer hos far og nydama, skyr han meg nærmest som pesten og forteller alle vennene sine hvor skrekkelig jeg har vært mot faren i alle år. Han legger ansvaret for samlivsbruddet på meg og kan fortelle om flere "selvopplevde" episoder (der jeg har utagert på forskjellig vis) helt tilbake til treårsalderen.

Mitt spørsmål er: Hvor mye "teller" uttalelsene hans for utfallet? Jeg har allerede sagt fra at han kan få velge hvem han vil bo hos, og uansett så burde vel ungene slippe å uttale seg om mer enn akkurat dette? Synes det er ufint hvis de skal føle at de gir etslags vitnemål for eller imot mor/far. De har allerede hatt mer enn nok!!

Av samme grunn vegrer jeg meg for å benytte anledningen til å komme med spørsmål selv, synes ikke det er riktig å dra dem inn på denne måten.

Vær så snill og svar meg dere, er ikke i tvil om at eldstemann kommer til å tegne et mildt sagt ufordelaktig bilde av meg. Og hvis dette får betydning, kan jeg for alt jeg vet ende opp alene... :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/120679-dommersamtaler-med-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen egen erfaring med dette, men du kjenner kanskje til forumet på www.f2f.no? Der vil nok treffe flere med erfaring fra rettsaker. Riktignok mest menn, men de kan helt sikkert hjelpe deg og komme med tips.

Lykke til! Håper dere finner en løsning som blir bra for alle. Synd at det måtte ende med rettsak, der er det sjelden noen vinnere.

Håper det!

Men de siste seks månedene har lært meg at man ikke skal ta noe for gitt..

Nei, det er fælt, når noen andre har makt over skjebnen din.

Du må føle utrolig bitterhet ovenfor mannen din også. Om det ikke går i din favør nå, forstår sikkert sønnen din mer, når han blir eldre. Synd at eksen din ikke ser dette...

Håper alt ordner seg til det beste for dere. Lykke til :-)

Ungene skal vel være alene med dommeren? Jeg hadde sånt møte, bare sorenskriveren og meg. Det var ikke så mye pes. Hvor vil du bo, og hvorfor? Mamma, fordi hun driver å skal ta livet sitt. Jeg fikk det som jeg ville. Nå har jo fattern begynt å selvmorde også, men nå er jeg blitt immun. Bare husk å fore bikkja godt først, ellers vet du hva den begynner å gnage på. Så snakker vi ikke mere om det.

Uansett, så føler man seg som en dritt når man må ta side for en av foreldrene. Spesiellt når man bare er 12. Og spesiellt når den som "taper" gir deg ei breiside.

Annonse

Ungene skal vel være alene med dommeren? Jeg hadde sånt møte, bare sorenskriveren og meg. Det var ikke så mye pes. Hvor vil du bo, og hvorfor? Mamma, fordi hun driver å skal ta livet sitt. Jeg fikk det som jeg ville. Nå har jo fattern begynt å selvmorde også, men nå er jeg blitt immun. Bare husk å fore bikkja godt først, ellers vet du hva den begynner å gnage på. Så snakker vi ikke mere om det.

Uansett, så føler man seg som en dritt når man må ta side for en av foreldrene. Spesiellt når man bare er 12. Og spesiellt når den som "taper" gir deg ei breiside.

De skal nok være alene, ja, men vi foreldrene har som sagt fått anledning til å levere dommeren spørsmål som vi ønsker stilt.

Jeg vet ikke hva jeg evt. skal spørre om, og jeg synes dessuten de burde slippe å svare på mer enn hvem de vil bo hos.

De skal nok være alene, ja, men vi foreldrene har som sagt fått anledning til å levere dommeren spørsmål som vi ønsker stilt.

Jeg vet ikke hva jeg evt. skal spørre om, og jeg synes dessuten de burde slippe å svare på mer enn hvem de vil bo hos.

Det synes jeg også. Dommere gjør dette hele tiden, så de ser nok i gjennom "forsøk" på dette og hint. Hva barna sier selv tror jeg tillegges stor vekt. Spesiellt for 12 åringen. Ungene er viktigst. Uansett.

Den av foreldrene som "taper" bærer et spesiellt stort avsvar. Viktig også å tenke på, en avgjørelse som taes nå, gjelder nå. Livet endrer seg kontinuerlig, og for meg betø det at jeg 2 år senere bodde hos min far. Bare sånn det ble.

Jeg har ikke peling på din sak, men uansett, Lykke til!

Så trist! det er faktisk ikke en umulig tanke at barn kan få det bra og bedre hos pappa'en - tenk godt igjennom hva du selv føler og mener. Jeg syns det er så fælt at ungene dine skal måtte velge at jeg blir helt kvalm. - Hoff, klarer dere ikke å få til en prøveordning?

Husk at dere også kan skifte på det, for å finne ut hvor det er greiest for ungene, -og da må du være ÆRLIG og ikke bare tanke at ungene har det best hos mor, - basta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...