Gå til innhold

måltider


Gjest lailaK

Anbefalte innlegg

Min sønn på 2 måneder spiser og spise og spiser... Det har han gjort siden han kom til verden. Hører andre snakker om ett eller to nattmåltid, hos oss er det minst 6-7. Han har knapt ligget i sin egen seng (bare skriking, og jeg vil ikke miste de minuttene med søvn) Når kan man begynne å redusere litt? Hvordan gjør man det? På dagen er det på samme måten, puppen henger ute hele tiden, jeg har ikke gjort stort annet i 2 måneder enn å amme. Likevel skriker han etter mer, og mer enn en gang har vi måttet gi ham litt på flaske (erstatning). Det er mulig det er mer melk, men jeg blir helt sinnsyk av å amme så mye. Trenger en liten pause i løpet av dagen. Han legger fint på seg, men jeg får ham ikke til å interessere seg for noe annet enn melk.

Har ikke lyst til å sutte å amme heller, både av innlysende årsaker, men også fordi det er et styr å kke flaske etc hele tiden.

Jeg har jo fulgt rådet om å la ham spise når han vil, men nå er jeg sliten. Hvordan kan man få til litt mer rytme på måltidene, få færre av dem. Slik det er nå er jo hele døgnet et eneste stort måltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære lailaK.

Ja dette høres veldig krevende ut. Du sier han legger på seg, men hvor mye er det ca i uken? Jeg spør om dette for å kunne vurdere hvorfor han vil så ofte til brystet. Brystet er jo ikke bare mat, men også kos og nærhet. Hva skjer når du legger ham til brystet, suger han lenge effektivt og hvor lenge hører du at han svelger? Enkelte mødre opplever at de ammer hele tiden, men ved observering ser jeg at barnet kun tar noen tak og deretter sovner. Ved et slikt sugemønster som er lite effektivt så vil barnet hyppig etterspørre brystet.

Har barnet ditt en meget effektiv suging med en vektoppgang på godt over 200 gram i uken så vet vi at han får mer enn nok og da kan du prøve å forlenge periodene mellom ammingen ved at du eller pappaen kun gir ham kroppskontakt og eventuelt prøve med narresmokk. Er ikke vekten mer enn hva man minimum må forvente seg, ca 120 gram i uken så betyr det at han ikke spiser særlig effektivt siden han må die så ofte for å oppnå denne vekten. Stimuler ham da under hvert måltid ved å kle av ham , bytt hyppig fra det ene brystet til det andre og stimuler til suging når han slutter å suge ved å gni inni hender eller under føttene. Kom gjerne tilbake hit med tillegsinformasjon så du kanskje kan få et mer konkret råd.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære lailaK.

Ja dette høres veldig krevende ut. Du sier han legger på seg, men hvor mye er det ca i uken? Jeg spør om dette for å kunne vurdere hvorfor han vil så ofte til brystet. Brystet er jo ikke bare mat, men også kos og nærhet. Hva skjer når du legger ham til brystet, suger han lenge effektivt og hvor lenge hører du at han svelger? Enkelte mødre opplever at de ammer hele tiden, men ved observering ser jeg at barnet kun tar noen tak og deretter sovner. Ved et slikt sugemønster som er lite effektivt så vil barnet hyppig etterspørre brystet.

Har barnet ditt en meget effektiv suging med en vektoppgang på godt over 200 gram i uken så vet vi at han får mer enn nok og da kan du prøve å forlenge periodene mellom ammingen ved at du eller pappaen kun gir ham kroppskontakt og eventuelt prøve med narresmokk. Er ikke vekten mer enn hva man minimum må forvente seg, ca 120 gram i uken så betyr det at han ikke spiser særlig effektivt siden han må die så ofte for å oppnå denne vekten. Stimuler ham da under hvert måltid ved å kle av ham , bytt hyppig fra det ene brystet til det andre og stimuler til suging når han slutter å suge ved å gni inni hender eller under føttene. Kom gjerne tilbake hit med tillegsinformasjon så du kanskje kan få et mer konkret råd.

Lykke til.

Jeg skjønner godt at du blir sliten, jeg hadde det slik i ca 3 mnd. selv......

Hvis det er noen trøst ble det gradvis bedre hos oss ved ca 12 ukers alderen.

Du kan jo gi litt tillegg en periode på kvelden. Det betyr ikke at du trenger å slutte med ammingen.

Jeg gav en flaske tillegg i noen uker og da stabiliserte det seg fint hos oss iallefall.

Noen trenger lenger tid for å produsere nok melk og er man sliten er det vanskelig å øke produksjonen !

Gi pupp først og tilby tillegg umiddelbart etter.

Noen barn vokser voldsomt de første mnd. og kanskje det er slik med din gutt også ?

Jeg håper du får god støtte og veiledning på helsestasjonen !?

Lykke til og vit at det blir roligere dager/netter etterhvert !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære lailaK.

Ja dette høres veldig krevende ut. Du sier han legger på seg, men hvor mye er det ca i uken? Jeg spør om dette for å kunne vurdere hvorfor han vil så ofte til brystet. Brystet er jo ikke bare mat, men også kos og nærhet. Hva skjer når du legger ham til brystet, suger han lenge effektivt og hvor lenge hører du at han svelger? Enkelte mødre opplever at de ammer hele tiden, men ved observering ser jeg at barnet kun tar noen tak og deretter sovner. Ved et slikt sugemønster som er lite effektivt så vil barnet hyppig etterspørre brystet.

Har barnet ditt en meget effektiv suging med en vektoppgang på godt over 200 gram i uken så vet vi at han får mer enn nok og da kan du prøve å forlenge periodene mellom ammingen ved at du eller pappaen kun gir ham kroppskontakt og eventuelt prøve med narresmokk. Er ikke vekten mer enn hva man minimum må forvente seg, ca 120 gram i uken så betyr det at han ikke spiser særlig effektivt siden han må die så ofte for å oppnå denne vekten. Stimuler ham da under hvert måltid ved å kle av ham , bytt hyppig fra det ene brystet til det andre og stimuler til suging når han slutter å suge ved å gni inni hender eller under føttene. Kom gjerne tilbake hit med tillegsinformasjon så du kanskje kan få et mer konkret råd.

Lykke til.

Han har oftest øynene vidåpne, og suger som om han ikke har fått mat på lenge. Holder på et sted mellom 10-20 minutter på hvert bryst. Det hender nok han sovner, men det er sjelden. Jeg tregner ikke å stimulere ham til å suge.

Han har lagt på seg 2-300 g i uka de siste ukene, har ikke ved ham denne uka men det er ikngen grunn til å tro noe annet. (Skal veie ham over helga)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har oftest øynene vidåpne, og suger som om han ikke har fått mat på lenge. Holder på et sted mellom 10-20 minutter på hvert bryst. Det hender nok han sovner, men det er sjelden. Jeg tregner ikke å stimulere ham til å suge.

Han har lagt på seg 2-300 g i uka de siste ukene, har ikke ved ham denne uka men det er ikngen grunn til å tro noe annet. (Skal veie ham over helga)

Ups, feil nick...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...