Gå til innhold

Søker råd - hentereise med søsken

Anbefalte innlegg

Hei

Vil noen dele med oss erfaringer med hentereise med søsken (adoptert). Vi ser at ventetiden på Kina er gått ned og tankene kommer da vi forventer å skulle hente barn nr. 2 til våren. Vår datter også fra kina vil da være litt over 3 år. Mine tanker surrer rundt spørsmålet - skal gullungen være med å hente lillesøster(bror) eller skal vi sørge for pass hjemme. Jeg vil så gerne ha henne med for det vil sikkert ikke være lett for henne å være hjemme uten oss, og forstå hvor vi er og hvorfor. Vi er redd hun vil føle seg forlatt, selv om hun vil ha det trygt og godt herhjemme med besteforeldrene.Men å ha en 3-åring med på reise kan sikkert også by på mange utfordringer, lange reiser, og midt i "vil ikke alderen", vil gå selv, vil ikke sitte i vogn, osv., hva hvis vi blir syke, nattevåk ogsv. lite søvn....Tankene er mange.

Vi håper på gode råd :-)

Fortsetter under...

Gjest fru grønn

Har ingen erfaring med dette selv, men gjorde meg noen tanker om våre reisefeller som reiste med søsken til Kina.

Noen hadde med en slektning som kunne ta seg av søskenet, noen hadde ikke. Det virket så forferdelig slitsomt å dra alene, uten en som kunne være en støtte til søskenet. Dette uansett alder.

Så hvis det er økonomisk mulig for dere, er mitt råd å ta med bestemor, venninne eller onkel. Lykke til på turen uansett!

Vi hadde med storesøster på 3 år da vi hentet lillesøster på 1 år i Kina. Jeg har skrevet en artikkel med argumenter for og imot å ta med søsken på hentereise, pluss hva som var vår erfaring.

Her er linken:

http://www.aurorasenter.no/ahg/Adopsjon_sosken_hentereise_hoved.htm

Tror ikke det finnes noe fasitsvar i dette spørsmålet. Dere må finne ut hva som er riktig nettopp for dere. Følg hjertet. Lykke til med valget!

Vi hadde med storesøster på 3 år da vi hentet lillesøster på 1 år i Kina. Jeg har skrevet en artikkel med argumenter for og imot å ta med søsken på hentereise, pluss hva som var vår erfaring.

Her er linken:

Tror ikke det finnes noe fasitsvar i dette spørsmålet. Dere må finne ut hva som er riktig nettopp for dere. Følg hjertet. Lykke til med valget!

Her er historien om da vi fikk lillesøster:

http://www.aurorasenter.no/ahg/Adopsjon_Hente_lillesoster.htm

God tur til Kina for å hente gullunge nr to!

Her er linken:

Storesøster var 4 år da vi hentet lillesøster.

Her er historien om da vi fikk lillesøster:

http://www.aurorasenter.no/ahg/Adopsjon_Hente_lillesoster.htm

God tur til Kina for å hente gullunge nr to!

Tusen takk for svar.

Og ikke minst for mange gode råd og tanker når det gjelder dette.

Og forresten

Jeg var i 3 uker i Guilin i Guanxi med jobben i 1993. En fantastisk by. Var dere der?

Jeg har mange gode minner derfra og fine bilder

Hilsen

Xiao Tao

et navn jeg fikk i Guilin :-)

Annonse

Vi hadde med storesøster og det gikk helt greit, men hun var 5 1/2 år og det er jo litt eldre enn 3 år.

Tror du må se ann litt hvordan storesøster er ved tildelingstidspunktet, du trenger jo ikke bestemme deg før da. Hvis hun takler stress, omstillinger, mye reising, sitting i buss/bil lenge osv. dårlig ville jeg nok latt henne være hjemme.

Men hvis hun er en type som man kan ha med overalt og alt egentlig pleier å være greit ville jeg hatt henne med.

Selvom hun kanskje vil være litt liten til å huske veldig mye av turen når hun blir eldre så har dere jo bilder av henne og lillesøster/bror hvor hun er med og jeg tror dette vil være utrolig stort for henne.

Lykke til med valget, uansett hva dere måtte velge.

Hei!

Vi var på hentereise til Kina i desember i fjor, og hadde med storebror som da var 4 1/2 år. Vi hadde tidlig bestemt oss for at han skulle få være med. Både fordi vi syntes det ble lenge å være borte fra hverandre, og fordi vi tror at barna har godt av å tilpasse seg hverandre fra første stund.

Jeg skal ikke nekte for at det noen dager var slitsomt (med et til tider tett program), men vi fikk innsatsen tilbake mange ganger da vi så hvor lett tilknytningen for lillesøster gikk. De fant tonen med en gang, og storebror var rørende stolt og omsorgsfull.

Vi var f.eks. med på alle utflukter, men en av oss gikk alltid tilbake til bussen med storebror hvis han "gikk lei".

Det går jo bra å droppe noen severdigheter også...eller dele litt på dere?

Vi var friske og raske hele turen så vi var jo heldige sånn sett, men har dere mulighet til å ha med en tante/onkel/bestemor/-far som storesøster føler seg trygg hos, er dere bedre sikret.

Vi ville uansett gjort det samme igjen, for uttellingen var myyyye større enn innsatsen!

God tur,- samme hva dere velger...

Klem fra

Vi forventer også å reise i løpet av våren og antar at vi må ha med vår eldste. Hun vil da være 3 år og noen måneder. Jeg vet at det blir tøft, men ser ikke at noen kan passe henne her hjemme. Har heller ingen som har meldt seg frivillig til å være med.

Jeg håper veldig at blir andre barn på hentereisen slik at hun kan få selskap - noen å leke med.

Når er dere registrert i Kina og hvilken formidler bruker dere?

Gjest kinamamsen

Da jeg hentet lillesøster i 2000 var storesøster på 4 år igjen hjemme. Hun var en uke hos mormor og bestefar og resten av tiden sammen med pappa'n. Jeg reiste sammen med en venninne på hentereisen den gang, så det falt seg naturlig at hun da var hjemme. Det fungerte helt fint for oss, selv om jeg til tider savnet henne forferdelig så visste jeg at hun hadde det kjempefint hjemme. Hun er en meget aktiv frøken så jeg tror at livet på hotell, off.kontorer, restauranter og sight-seeing hadde blitt uutholdelig for henne; den gangen. Jeg vil gjerne ta henne med tilbake på en reise som er mere tilpasset for henne senere, men den gang følte jeg at vi gjorde det som var det beste for henne/oss, og det fungerte faktisk fint.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...