Gå til innhold

Kaffe før trening


tokolosh

Anbefalte innlegg

Har hørt at å drikke en kaffe-kopp ca. en time før treningen hjelper skikkelig på forbrenningen.. stemmer dette, er det eventuelt noen "bakside" av å følge en sånn teori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt sett så vil koffein bidra til økt energi på trening og økt forbrenning. Ikke for å sette griller i hodet på deg, men ofte blir kombinasjonen koffeinpiller/efedrin/aspirin brukt som et "slankemiddel" blant bodybuildere (hobby- såvel som amatør). Efedrin er faktisk en astmamedisin som kan kjøpes på apoteket, men jeg ville ikke anbefalt å eksperimentere for mye (dessuten må du ha resept).

Uansett: en kopp sterk kaffe til frokost for eksempel (hvis du trener på morgenen) er bare bra :) - men husk at du gjerne skal ha noen timers mellomrom mellom inntak av koffein og kreatin (hvis du bruker kreatin da)...

Berg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sammendrag fra "Excercise Physiology" (Katch, Katch, McArdle):

* Koffein absorberes raskt, og når toppkonsentrasjon i blodet etter ca 1 time.

* Inntak av kaffe 1 time før trening kan medføre økt utholdenhet og tilsynelatende bedre arbeidskapasitet. Dette skyldes sannsynligvis en smertedempende effekt, samt at terskelen for motorisk fyring (hvor mye impulser som må til før muskelen reagerer) senkes.

* Fettforbrenningen øker, og glykogenlagrene spares.

* Maks styrke vil ikke øke, men submax styrke før uttretting blir høyere.

* Ved høyt inntak og hard aktivitet har koffein ergogen effekt.

* Ved vanemessig inntak eller individuell toleranse vil ikke koffein alltid ha effekt på utholdenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

kaffe inneholder koffein som får kroppen til å øke sin utskillelse av adrenalin. Koffein øker utholdenheten og forbrenningen. Det er verdt å merke seg at kroppen bygger opp toeranse mot dette stoffet, og garvede kaffedrikkere blir derfor "immune". Drikker du ikke kaffe, vil du kunne få god virkning av et par krus en times tid før trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett så vil koffein bidra til økt energi på trening og økt forbrenning. Ikke for å sette griller i hodet på deg, men ofte blir kombinasjonen koffeinpiller/efedrin/aspirin brukt som et "slankemiddel" blant bodybuildere (hobby- såvel som amatør). Efedrin er faktisk en astmamedisin som kan kjøpes på apoteket, men jeg ville ikke anbefalt å eksperimentere for mye (dessuten må du ha resept).

Uansett: en kopp sterk kaffe til frokost for eksempel (hvis du trener på morgenen) er bare bra :) - men husk at du gjerne skal ha noen timers mellomrom mellom inntak av koffein og kreatin (hvis du bruker kreatin da)...

Berg :)

Heisann!

Jeg ble litt nysgjerrig på det her jeg! Jeg er ei jente på 17 år. Jeg trener fotball, men akkuret nå har vi "pause" til etter nytt år. DErfor trener jeg på egenhånd. Prøver å trene annenhver dag. I tilegg har jeg så mye lekser at jeg nesten ikke får tid og at jeg får dårlig overskudd. Jeg er ofte trett når jeg skal gjøre lekser, så da tenkte jeg at jeg kunne begynne å drikke kaffe og ta to fluer i en smekk, men er det så lurt egentlig? Jeg har lyst til å bli litt tynnere og så trener jeg jo for å få bedre utholdenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...