Gå til innhold

Vi trenger hjelp med kvelds/nattammingen


gurvin

Anbefalte innlegg

Julie på litt over 5 mnd har nå begynt å forlange puppen hver time på kvelden/natten. Tidligere gikk det 3-4 timer mellom hver gang, så gikk det ned til 2 timer, og nå våkner hun hver time(!) og vil ikke roe seg av annet enn puppen. Jeg trenger vel ikke si at dette er slitsomt. Må innrømme at jeg noen ganger tar henne opp i sengen vår på natten og sovner mens jeg ammer og da sover både hun og jeg godt, men hun bruker da meg som smokk og det er jo ingen god vane (-: Jeg har en liten misstanke om at hun våkner så ofte fordi hun savner meg, nærheten og puppen...

På dagen derimot kan hun gå 4 timer eller mer mellom hvert måltid og er strålende fornøyd med det. Hun får melk til alle måltider, samt grøt på formiddag og kveld og litt mosede grønnsaker til middag, så teoretisk sett skulle hun være mett nok til å klare å sove i flere timer.

Hun veide 6950 g da hun var 4 1/2 mnd, og ligger dermed helt på kurven sin.

Hvordan skal vi får henne til å sove lenger mellom hvert måltid. Detaljert "oppskrift" ønskes sårt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjäre gurvin.

Desverre finnes det ingen lettvint oppskrift på det at hun gjerne vil die ofte om natten.

Du sier at du noen ganger tar henne oppi sengen din og da sover dere begge godt. Er dette en umulig lösning? Hvem kan dette bli et problem for? Deg eller omgivelsene? Et lite barn blir ikke bortskjemt på närhet og kjärlighet, men det er krevende. På den annen side så varer ikke denne perioden så lenge. Den andre varianten er at du eller pappaen bare roer henne ned om natten uten at hun får komme opp av sengen, for å dröye måltidene. Det er selvfölgelig du som må velge hvilken lösning som er naturlig for deg.Hun får absolutt nok mat, men det höres ut som om hun er kommet inn i den vanen at hun gjerne vil ha närhet ofte. Barn har et veldig lett sövnmönster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mulighet til det (og ikke alt har gjort det) er det kanskje på tide å legge henne på eget rom? Tiril fikk eget rom da hun var 3 mnd 1 dag og nettene ble mye lettere. Ikke at de var vanskelige fra før heller, men det gikk ned fra 2 - 3 måltider til 1 og av og til 2, da er det siste helt på morgenkvisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjäre gurvin.

Desverre finnes det ingen lettvint oppskrift på det at hun gjerne vil die ofte om natten.

Du sier at du noen ganger tar henne oppi sengen din og da sover dere begge godt. Er dette en umulig lösning? Hvem kan dette bli et problem for? Deg eller omgivelsene? Et lite barn blir ikke bortskjemt på närhet og kjärlighet, men det er krevende. På den annen side så varer ikke denne perioden så lenge. Den andre varianten er at du eller pappaen bare roer henne ned om natten uten at hun får komme opp av sengen, for å dröye måltidene. Det er selvfölgelig du som må velge hvilken lösning som er naturlig for deg.Hun får absolutt nok mat, men det höres ut som om hun er kommet inn i den vanen at hun gjerne vil ha närhet ofte. Barn har et veldig lett sövnmönster.

Emma (7 mnd.) våkner også om natten for pupp. Jeg ammer henne liggende og sovner ganske raskt selv. Når jeg våkner, etter en time eller to, legger jeg henne over i hennes egen seng. Jeg har kommet til at dette er den beste løsningen for oss, siden jeg da får sovet ganske bra også - og det er jo veldig koselig også da...synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la pappaen trøste henne når hun begynner å gråte. Da kjenner hun ikke lukten av deg og den deilige melken.

Men da må sengen hennes flyttes et stykke bort fra din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...