Gå til innhold

Naboen min igjen!


laguna1365380434

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Pokker altså, jeg aner ikke hva jeg kan gjøre med naboen og bikkjene hans..

Jeg har skrevet om dette tidligere, men jeg får ikke til noen løsning.

Hundene til naboen åt nærmest opp katten min rett etter at jeg flyttet inn:-o..Det var trist, og det var dyrt..Jeg betalte hele dyrlegeregningen, og den var høy, naboen betalte ikke en krone. Nuvel, dette skulle etterhvert være vann under broen, MEN:

Vi lagde selvsagt en avtale for å forhindre nye ulykker. Den gikk ut på at katten luftes etter kl 9 om kvelden, da skal siste kveldstur være gått. Jeg lot naboen bestemme klokkeslettet og følte meg i det hele tatt rimelig og grei..(selvom jeg faktisk synes etter 9 er snaut..)

Tingen er at nabofaen driter i avtalen og lufter møkkabikkkjene når som helst, uten å ta det minste ansvar..

Jeg har møtt på dem både 9.30 og 1.30 m. hunder. Det er kjempefarlig, og det er bare flaks som gjør at katten ikke har blitt drept eller har kommet til skade ved disse annledningene.

De skadet ham grovt den gangen de fikk tak i ham!(mange sting i halen, osv, osv..:-()

Naboen sier bare at det ikke er saå lett å beregne når hundene vil ut, og at det ikke skal gjenta seg, men det gjør det jo..Jeg blir helt stressa, og katten mjauer og vil ut, men jeg tør ikke å slippe ham ut p.ga naboene og deres mangelfulle evne til å holde avtaler..

Forøvrig går disse svære beistene uten bånd både i trappe oppgangen og i bakhagen(hvilket hadde vært greit for meg om det da ikke hadde vært for hensynet til pus så klart..)

Er det noe jeg kan gjøre? Har jeg noen som helst rett på min side?

Eller må jeg bare fortsette å minne naboen på avtalen vår? (det fungerer jo ikke!)

Jeg blir så SUR!

Noen som har et tips eller tre til meg? I såfall blir jeg veldig glad! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1365380434

    28

  • punkyB

    8

  • Gemini

    7

  • Prozak

    7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Er hundene løse, siden de får tak i katte din? Det er jo ulovlig...

Er det det? Er det båndtvang over alt? Også i trappeoppgangen og bakhagen?

DET er i såfall veldig kjekt å vite, de er nemlig løse begge steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det? Er det båndtvang over alt? Også i trappeoppgangen og bakhagen?

DET er i såfall veldig kjekt å vite, de er nemlig løse begge steder..

Jeg hadde kanskje skrevet et brev til borettslaget/sameiet der dere bor. Kanskje det finnes regler for dyrehold der - og de kan uansett henvise hundeeierne om å ha bikkjene i bånd.

Ufattelig talentløst av de å ikke ta litt mer hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg hadde kanskje skrevet et brev til borettslaget/sameiet der dere bor. Kanskje det finnes regler for dyrehold der - og de kan uansett henvise hundeeierne om å ha bikkjene i bånd.

Ufattelig talentløst av de å ikke ta litt mer hensyn.

Både jeg og naboen bare leier, og jeg har tenkt tanken å ringe huseier for å få i stand en type avtale der han kan være en slags autoritet.

Men det vet jeg jo ikke om han vil/har tid til..Om jeg kan bry ham med liksom..(?) I kontrakten står det bare at det er tilatt med dyr, men ingen videre regler..

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, skulle ønske naboen kunne være litte grann rimelig her, jeg gjør alt jeg kan for å ha en hyggelig tone og lage fungerende avtaler og han gir bare faen..Grrr!

Hvor vanskelig kan det egentlig væøre å huske å lufte hundene før ni? Det er til og med deres klokkeslett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og naboen bare leier, og jeg har tenkt tanken å ringe huseier for å få i stand en type avtale der han kan være en slags autoritet.

Men det vet jeg jo ikke om han vil/har tid til..Om jeg kan bry ham med liksom..(?) I kontrakten står det bare at det er tilatt med dyr, men ingen videre regler..

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, skulle ønske naboen kunne være litte grann rimelig her, jeg gjør alt jeg kan for å ha en hyggelig tone og lage fungerende avtaler og han gir bare faen..Grrr!

Hvor vanskelig kan det egentlig væøre å huske å lufte hundene før ni? Det er til og med deres klokkeslett!

DU kan jo lage et brev og evnt. be de du leier av sende det videre til borettslaget.

I den kontrakten du nevner så er det den dere har med huseieren ang. leiligheten? For det finnes jo borettslagsregler også.

Hadde jeg bodd der selv så hadde jeg satt pris på om hundene gikk i bånd også - så det er jo kanskje andre som har irritert seg / blitt redde.

Men dere kan jo holde katta inne også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laguna1365380434

DU kan jo lage et brev og evnt. be de du leier av sende det videre til borettslaget.

I den kontrakten du nevner så er det den dere har med huseieren ang. leiligheten? For det finnes jo borettslagsregler også.

Hadde jeg bodd der selv så hadde jeg satt pris på om hundene gikk i bånd også - så det er jo kanskje andre som har irritert seg / blitt redde.

Men dere kan jo holde katta inne også ?

Jeg kan selvsagt forfatte et brev, men jeg skjønner ikke helt hvem jeg kan rette det til..

*dum*

Kontrakten er bare en standard husleiekontrakt mellom meg og huseier, om det finnes noe overordnet reglement/borettslag har jeg aldri hørt om det(tror ikke det finnes her). Det eneste vi har å forholde oss til er standard leiereglement, uten nærmere spesifikasjoner for husdyrhold en at det er greit.

Jeg kunne holdt katten inne om det ikke var for at han er tilvendt utegåer. Da blir det litt dyremishandling å sperre ham inne hele døgnet.

Jeg sa i fra om pus ved innflyttning og har overholdt alle mine plikter og avtaler og latt naboen bvestemme når det passer best for ham at pus kan være ute. Jeg blir helt opprådd over holdningene hans..

Finnes det noen generelle regler jeg om husdyrhold, båndtvang o.l for steder som ikke har sine egne regler, som jeg kan henvise til? Det hadde vært flott..

Det er flere som reagerer på de hundene, de er svære beist av noen dyr, men jeg tror nok ikke de er farlige for andre enn katter..

Men har ikke hundeeier også ansvar (i allefall moralsk) for at hundene deres ikke skader andres dyr også, ikke bare folk?

Jeg hadde i allefall gjort mitt ytterste for at mine dyr ikke skulle være til skade for verken folk eller fe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvsagt forfatte et brev, men jeg skjønner ikke helt hvem jeg kan rette det til..

*dum*

Kontrakten er bare en standard husleiekontrakt mellom meg og huseier, om det finnes noe overordnet reglement/borettslag har jeg aldri hørt om det(tror ikke det finnes her). Det eneste vi har å forholde oss til er standard leiereglement, uten nærmere spesifikasjoner for husdyrhold en at det er greit.

Jeg kunne holdt katten inne om det ikke var for at han er tilvendt utegåer. Da blir det litt dyremishandling å sperre ham inne hele døgnet.

Jeg sa i fra om pus ved innflyttning og har overholdt alle mine plikter og avtaler og latt naboen bvestemme når det passer best for ham at pus kan være ute. Jeg blir helt opprådd over holdningene hans..

Finnes det noen generelle regler jeg om husdyrhold, båndtvang o.l for steder som ikke har sine egne regler, som jeg kan henvise til? Det hadde vært flott..

Det er flere som reagerer på de hundene, de er svære beist av noen dyr, men jeg tror nok ikke de er farlige for andre enn katter..

Men har ikke hundeeier også ansvar (i allefall moralsk) for at hundene deres ikke skader andres dyr også, ikke bare folk?

Jeg hadde i allefall gjort mitt ytterste for at mine dyr ikke skulle være til skade for verken folk eller fe..

Leiligheten er sanns. en del av et borettslag/sameie - og da er det et styre - og det finnes vedtekter som sier div. om ordensregler , som regel noe om hundehold osv. som skal gjelde for alle som bor i det borettslaget. Så du må gå via de du leier av - for de vet jo forh. hvem som er i styret.

Det første du kan spørre om er jo om det står noe om dyr i disse vedtektene. Men så lenge ikke hundeeieren bryr seg så må det jo skriftlig klage til.

Hvis da styret kommer fram til at han må ta mer hensyn så kan han bli kastet ut hvis ikke han retter seg etter det.

Selvsagt skal man ta hensyn til andre dyr også - jeg tenkte bare hvis det flere som var plaget så hadde dere mer 'futt' i klagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Leiligheten er sanns. en del av et borettslag/sameie - og da er det et styre - og det finnes vedtekter som sier div. om ordensregler , som regel noe om hundehold osv. som skal gjelde for alle som bor i det borettslaget. Så du må gå via de du leier av - for de vet jo forh. hvem som er i styret.

Det første du kan spørre om er jo om det står noe om dyr i disse vedtektene. Men så lenge ikke hundeeieren bryr seg så må det jo skriftlig klage til.

Hvis da styret kommer fram til at han må ta mer hensyn så kan han bli kastet ut hvis ikke han retter seg etter det.

Selvsagt skal man ta hensyn til andre dyr også - jeg tenkte bare hvis det flere som var plaget så hadde dere mer 'futt' i klagen.

Takk skal du ha!:o)

Jeg skal ringe landlord og få greie på hvorvidt det finnes et styre..Og få med noen på et brev..Det er flere katter her i hvertfall og jeg regner med at de eierne er like lei av tingenes tilstand som meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvsagt forfatte et brev, men jeg skjønner ikke helt hvem jeg kan rette det til..

*dum*

Kontrakten er bare en standard husleiekontrakt mellom meg og huseier, om det finnes noe overordnet reglement/borettslag har jeg aldri hørt om det(tror ikke det finnes her). Det eneste vi har å forholde oss til er standard leiereglement, uten nærmere spesifikasjoner for husdyrhold en at det er greit.

Jeg kunne holdt katten inne om det ikke var for at han er tilvendt utegåer. Da blir det litt dyremishandling å sperre ham inne hele døgnet.

Jeg sa i fra om pus ved innflyttning og har overholdt alle mine plikter og avtaler og latt naboen bvestemme når det passer best for ham at pus kan være ute. Jeg blir helt opprådd over holdningene hans..

Finnes det noen generelle regler jeg om husdyrhold, båndtvang o.l for steder som ikke har sine egne regler, som jeg kan henvise til? Det hadde vært flott..

Det er flere som reagerer på de hundene, de er svære beist av noen dyr, men jeg tror nok ikke de er farlige for andre enn katter..

Men har ikke hundeeier også ansvar (i allefall moralsk) for at hundene deres ikke skader andres dyr også, ikke bare folk?

Jeg hadde i allefall gjort mitt ytterste for at mine dyr ikke skulle være til skade for verken folk eller fe..

Er dette blokkleilighet eller enebolig/rekkehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig går disse svære beistene uten bånd både i trappe oppgangen og i bakhagen

Trodde ikke det var lov å ha hunder løse når de tydeligvis sjenerer andre? Er det ikke båndtvang da? Sjekk loven om båndtvang du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det? Er det båndtvang over alt? Også i trappeoppgangen og bakhagen?

DET er i såfall veldig kjekt å vite, de er nemlig løse begge steder..

Det er båndtvang på hunder hele året overalt hvor folk ferdes. Dette er vel egentlig uten unntak. Det er kun få steder i praksis hvor man har lov å ha hunder løse i vinterhalvåret.

Skjønner at du vil beholde en god tone, men hvis disse naboene dine gang på gang driter i avtalen deres, så gjør du ingenting galt hvis du truer med å anmelde det.

"....................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan selvsagt forfatte et brev, men jeg skjønner ikke helt hvem jeg kan rette det til..

*dum*

Kontrakten er bare en standard husleiekontrakt mellom meg og huseier, om det finnes noe overordnet reglement/borettslag har jeg aldri hørt om det(tror ikke det finnes her). Det eneste vi har å forholde oss til er standard leiereglement, uten nærmere spesifikasjoner for husdyrhold en at det er greit.

Jeg kunne holdt katten inne om det ikke var for at han er tilvendt utegåer. Da blir det litt dyremishandling å sperre ham inne hele døgnet.

Jeg sa i fra om pus ved innflyttning og har overholdt alle mine plikter og avtaler og latt naboen bvestemme når det passer best for ham at pus kan være ute. Jeg blir helt opprådd over holdningene hans..

Finnes det noen generelle regler jeg om husdyrhold, båndtvang o.l for steder som ikke har sine egne regler, som jeg kan henvise til? Det hadde vært flott..

Det er flere som reagerer på de hundene, de er svære beist av noen dyr, men jeg tror nok ikke de er farlige for andre enn katter..

Men har ikke hundeeier også ansvar (i allefall moralsk) for at hundene deres ikke skader andres dyr også, ikke bare folk?

Jeg hadde i allefall gjort mitt ytterste for at mine dyr ikke skulle være til skade for verken folk eller fe..

"Men har ikke hundeeier også ansvar (i allefall moralsk) for at hundene deres ikke skader andres dyr også, ikke bare folk?"

Jo, det har de. Det er så strengt at selv om katten din skulle forville seg inn på eiendommen til en hundeeier og bli drept, så har hundeeieren hele ansvaret.

"....................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skralle

Er det det? Er det båndtvang over alt? Også i trappeoppgangen og bakhagen?

DET er i såfall veldig kjekt å vite, de er nemlig løse begge steder..

Jeg er dritredd bikkjer!! Hadde jeg møtt to løse bikkjer i en trang trappegang vet jeg ikke hvordan jeg hadde reagert.

Takk og lov at det er båndtvang, _overalt_!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er båndtvang på hunder hele året overalt hvor folk ferdes. Dette er vel egentlig uten unntak. Det er kun få steder i praksis hvor man har lov å ha hunder løse i vinterhalvåret.

Skjønner at du vil beholde en god tone, men hvis disse naboene dine gang på gang driter i avtalen deres, så gjør du ingenting galt hvis du truer med å anmelde det.

"....................."

Det er IKKE generell båndtvang overalt i landet hvor folk ferdes. Båndtvangen i hundeloven er i prinsippet til for å beskytte beitedyr og vilt.

Se §6 her:

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#6

Den enkelte kommune kan imidlertid bestemme strengere regler for båndtvang og hundehold for sin kommune. Jeg tror at dette er tilfelle bl.a. i Oslo, og at det er litt av grunnen til at enkelte stadig påstår at det er "båndtvang overalt og hele året".

Ring kommunen din og spør hva som er gjeldende regler, dersom de ikke har info om det på kommunens nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Forøvrig går disse svære beistene uten bånd både i trappe oppgangen og i bakhagen

Trodde ikke det var lov å ha hunder løse når de tydeligvis sjenerer andre? Er det ikke båndtvang da? Sjekk loven om båndtvang du.

Det skal sjekkes..Håper det rett og slett er forbudt, så jeg kan slenge det i bordet..:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg er dritredd bikkjer!! Hadde jeg møtt to løse bikkjer i en trang trappegang vet jeg ikke hvordan jeg hadde reagert.

Takk og lov at det er båndtvang, _overalt_!

Ja, jeg synes det er hensynsløst..Nå plages ikke jeg av hunder i seg selv, med eller uten bånd, men det er jo velkjent at mange er redde..

Og når både han og jeg vet av bitter erfaring at de er livsfarlige for katten.. Så grrr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...