leben Skrevet 4. oktober 2003 Skrevet 4. oktober 2003 Jeg tar en årlig sjekk hos min lege og jeg får en liste med verdiene av de forskjellige prøvene. En ting er at jeg får litt forskjellige prøver hver gang, en annen ting er at de forkortelsene jeg får, sier meg ingen ting. Det var fint om legen kunne sende meg en oversikt over hva forkortelsene betyr og med angivelse av hva som er normalverdiene. De forkortelsene jeg har fått i brevet fra min lege, er følgende: HB, HCT, ERYT, MCV, MCH, MCHC, TRC, LEUKO, FE, TRANS, JERNM, FERR, URAT, ASAT, ALAT, GT OG AFOS. På forhånd takk for svar. 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. oktober 2003 Skrevet 5. oktober 2003 De 8 første er mål på blodceller og væske-nivå i blodet. De 4 neste er mål for jernlageret. Urat er urinsyre, resten er lever og galleveisprøver. Normalverdiene varierer litt med hvilket laboratorium som er brukt. Det er helt normalt med litt variasjon fra gang til gang. Legen din bør kontakte deg om noe er galt; det høres litt rart ut å sende ut blodprøvesvar uten forklaring og kommentar. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.