Gå til innhold

Jeg må pumpe....


Lillian B

Anbefalte innlegg

fordi jeg har født ei jente med total leppe/kjeve/ganespalte. Hun får da ikke til vakuum, og klarer ikke å suge. Selv om hun spiser mye, har hun ikke lagt mye på seg (ca 100 g i uka). Det jeg lurer på er når jeg pumper, så kommer jo "tørstedrikkmelka" først. Mener å huske at det er den siste melka i puppen som er mest næringsrik...

Kan det være at jeg ikke pumper ut denne??? Med en 1 1/2 åring og en 7 uker i huset, har jeg ikke all verdens tid til å sitte å pumpe, og jeg stresser litt for tida, redd for å miste melka. Vil det å pumpe seg 3-4 ganger i døgnet være nok til å opprettholde melkeproduksjonen?

Vil det hjelpe å legge ungen til brystet for å sutte (hun klarer jo å "bite/klemme" i puppen, selv om det ikke blir ordentlig suging). Vil melkeproduksjonen bli påvirket positivt av det (vi gjør det jo nå og, for kosens skyld).

Til sist, kan jeg oppbevare brystpumpa i kjøleskap mellom hver pumping, slik at jeg ikke trenger å sterilisere den etter hver gang, men kanskje 1 gang i døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Lillian B. For å opprettholde en god melkeproduksjon er det mange som må pumpe rundt 6 ganger i døgnet. Det er en klar fordel å dobbeltpumpe da dette gir økt prolaktin-nivå i blodet, akkurat som hos tvillingmødre som ammer sine barn samtidig. I tillegg reduseres pumpetiden. Den vanlige pumpen kan ved hjelp av et Y-stykke dobbeltkobles til vanlige pumpeglass. Det er positivt at datteren din får kose seg ved brystet og dette kan også hjelpe på utdrivningrefleksen når du skal starte pumpingen. Behovet for morsmelk i løpet av et døgn ligger på rundt 750 ml for et barn på din datters alder.Fettinnholdet i melken forandrer seg i løpet av tømmingen av brystet og stiger etterhvert som mere melk pumpes. Fersk morsmelks holdbarhet er 48 timer i kjøleskap. 24 timer for opptint morsmelk. Alle deler som kommer i kontakt med morsmelk skal skylles en gang daglig før de legges i en kjele med kaldt vann og kokes i 3 minutter. Alternativt kan delene legges i oppvaskmaskin og vaskes med fullt standardprogram. Etter hvert bruk skal alle deler som kommer i kontakt med morsmelk, vaskes i lunkent vann med et mildt vaskemiddel og så skyldes i rent vann. Lykke til videre med pumpingen, du gjør en kjempejobbb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håndmelket meg 4 ganger i døgnet, og det var nok for å holde produksjonen oppe. Da "skviste" jeg meg virkelig til siste dråpe.

Da datteren min var 6 måneder, gikk jeg ned til 3 ganger i døgnet. Og da gikk produksjonen gradvis nedover selv om jeg alltid tømte meg fullstendig. 2 måneder senere var det så lite igjen at jeg kunne slutte på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å dobbeltpumpe ! Jeg bruker en manuell og en elektrisk, men du kan få leid sterkere elektriske pumper slik at du kan dobbeltpumpe med den.

Pumpetiden halveres jo og det betyr mye !

Jeg måtte pumpe ofte i starten for å få opp produksjonen, men gikk gradvis nedover til 5-6 pumpinger i døgnet.

Lykke til med innsatsen din !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...