Gå til innhold

Orker snart ikke mer

Anbefalte innlegg

jente801365380585

Både samboeren min og jeg sliter med det psykiske. Han noe mer enn meg. Han har fått en del hjelp før, men de fant ut at han ikke hadde nok problemer til at det var nødvendig med psykolog/psykiater(hva er forskjellen?) Men det er tydeligvis noe som ikke stemmer. Han blir ofte sur/nedfor uten grunn, tenker og grubler mye, ofte utover natta. De siste månedene har det blitt verre syns jeg. Det kan være ganske slitsomt til tider. Selv har jeg vært igjennom en del vondt, og sliter mye inni meg. Noe han er klar over. Jeg syns jeg har stilt opp mye for han og støtta han gjennom to år nå. Men jeg hadde trengt litt tilbake. Hver gang jeg sliter og er nedfor, blir han det også, istedenfor å hjelpe meg opp derfra! Hva skal jeg gjøre og hvor kan jeg henvende meg? Veit liksom ikke hva jeg skal spørre om, siden han allerede har vært i systemet og har fått "avslag"? Vi sliter hverandre ut snart hvis vi ikke får hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122266-orker-snart-ikke-mer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hershel1365380410

Vet ikke hvor han har fått avslag. Men dersom han går gjennom fastlegen sin kan han nok søke på nytt. Det viktige er at det er _han_ som ønsker det og at han er motivert for terapi.

Huff, jeg forstår at du har det vondt!

Jeg synes det er rart at typen din har fått avslag på hjelp. Alle har rett til hjelp når man sliter! Dessverre kan du møte på mange rare folk når det gjelder psykiatrien/leger. Men det viktigste er ikke å gi opp. Gå til fastlegen din og få en henvisning til en psykolog eller en psykiater. Forskjellen på disse, som jeg har forstått er at en psykiater har legeutdanning i motsetning til en psykolog. En psykiater har derfor rett til å gi medisiner til sine pasienter. En psykiater har kanskje mer erfaring om kroppen og ikke bare psyken, noe som kan være greit ettersom det psykiske og fysiske gjerne går hånd i hånd.

jeg tror at grunnen til at typen din ikke kan være der for deg når du sliter, er fordi han rett og slett har mer enn nok med sitt. Gi han litt tid. Hvis han får hjelp til å takle sine problemer, skal du nok se at han etterhvert kommer til å kunne hjelpe deg mer. Har du hjelp til å rydde opp i dine problemer? Hvis ikke er det kanskje lurt at dere får en psykolog/psykiater hver. Jeg tror det finnes samtaleterapi for par også, om det er ønskelig. I alle fall kan behandleren din dra inn typen din for å forklare hvordan du har det (greit med en kvalifisert person til slikt!).

Stå på, det nytter! Terapi kan være en utrolig god ting!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122266-orker-snart-ikke-mer/#findComment-740253
Del på andre sider

Kizza1365380506

Forskjellen på psykolog/psykiater. Det er skrevet mye om dette før så du kan bruke søk funksjonen på det. Men kort fortalt kan psykiater lege og kan skrive ut medisin til deg. Han konsentrerer seg om det kroppslige. En psykolog har sin utdannelse fra universitetet og må arbeide sammen med fastlegen din om medisin. H*n ser mer på hvordan omgivelsene, tidliger traumer etc. virker inn på psyken din.

Det er vanskelig når en sliter å klare å takle partnerens problemer også. Jeg er den i vår familie som er psyk, men min mann er for tiden den som har problemer i familien. Det er tøft til tider og jeg ser at jeg går rett inn i alvorlige depresj. når det blir for mye for meg. Hadde han vært psyk også vet jeg ikke hvordan jeg kunne ha taklet det, og jeg er tross alt den sterkeste av oss.

Har du tenkt på om dere kunne gått til psyk. sammen. Vet ikke om det er mulig. Det høres i allefall ut som om partneren din trenger hjelp. Kanskje han fikk feil hjelp sist.

Iallefall, lykke til og håper dere finner ut av det. Det er slitsomt, det vet jeg iallefall.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122266-orker-snart-ikke-mer/#findComment-740254
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...