snø Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Hei, Håper ingen vil skyte meg for at jeg legger ut denne linken. Jeg har virkelig vurdert lenge for eller i mot om jeg skulle legge den ut her, men så endte jeg som dere ser med å legge den ut. Jeg kom over den da jeg leste på adoptera.nu. Den viser til en undersøkelse som er gjort i Sverige mht barn adoptert fra Østeuropa. Jeg regner med at dette må være en seriøs undersøkelse, da undersøkelsen er publisert på FAS-foreningen i Sverige sin hjemmesiden. http://www.fasforeningen.nu/bilder/halsodata.pdf NB! Jeg legger ikke ut denne linken for å stigmatisere de som er adoptert fra Østeuropa, altså! Undersøkelsen er kun gjort på barn adoptert fra østeuropa, og man vet selvfølgelig ikke hvilke resultat som ville kommet fram om man undersøkte barn fra adoptert fra andre land. Feks debatteres det en del på adoptera.nu hvorvidt biologiske mødre i Sør-Korea drikker mye alkohol under svangerskapet, og vi vet jo at alkohol og narkotika ikke er uvanlig i Colombia heller. Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/122556-svensk-studie-av-barn-fra-%C3%B8steuropa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frø Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg skjønner at du kviet deg for å komme med så negative meldinger om østeuropeiske adopsjoner, men jeg er glad du gjorde det. Jeg synes det er bra at seriøs og ulik informasjon kommer frem, slik at ikke noe forties og gjør det bortimot håpløst å gjøre noe med. Adopsjons organisasjonene i mottaker landene kan jo derved forsøke å stille krav til eks. lege oppfølging i giverlandene når vi vet hvilke problemer barna har. La oss hverken være fordømmende eller stigmatiserende her på adopsjons forumet, men benytte oss av at her har vi en mulighet til å kommunisere sammen på et sakelig nivå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/122556-svensk-studie-av-barn-fra-%C3%B8steuropa/#findComment-742274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nok en gang lei Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Det er fantastisk med undersøkelser - men det er viktig at de utføres etter gode statistiske metoder og har et godt formål. Hadde vært hyggelig om du eller andre fant andre studier fra andre deler av verden like interessant. Men - det er vel kanskje ikke mulig pga at det er vanskelig å få riktige og stolbare opplysninger om barnas bakgrunn og biologisk opphav ?? Sannsynligheten er stor for at biologisk opphav fra andre deler av verden har tilsvarende prosentvise faktorer som danner grunnlag for arv og anlegg, helse ol. for de barna. Stigmatisere - det er nettopp det du gjør ved dette. Har du noengang lurt på å finne noen positivt i din søken ifht adopterte barn ?? Kanskje en ide !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/122556-svensk-studie-av-barn-fra-%C3%B8steuropa/#findComment-742878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Det er fantastisk med undersøkelser - men det er viktig at de utføres etter gode statistiske metoder og har et godt formål. Hadde vært hyggelig om du eller andre fant andre studier fra andre deler av verden like interessant. Men - det er vel kanskje ikke mulig pga at det er vanskelig å få riktige og stolbare opplysninger om barnas bakgrunn og biologisk opphav ?? Sannsynligheten er stor for at biologisk opphav fra andre deler av verden har tilsvarende prosentvise faktorer som danner grunnlag for arv og anlegg, helse ol. for de barna. Stigmatisere - det er nettopp det du gjør ved dette. Har du noengang lurt på å finne noen positivt i din søken ifht adopterte barn ?? Kanskje en ide !! Hei! Jeg syns iallefall ikke det er noen god løsning å gå i skyttergravene. Det er godt mulig at du har rett, at forskjellen på land i Øst-Europa og andre land det adopteres fra er at bakgrunnen til barna, på godt og vondt, er bedre dokumentert i Øst-Europa, og at ting dermed uberettiget ser verre ut enn andre land. Det vet ikke jeg nok om. Og hvis det er sånn, skal du egentlig være glad for at man blir bedre "forberedt" på mulige problemer når man adopterer fra Øst-Europa enn fra andre steder. Men HVIS det nå skulle være sånn at noen barn har en høyere sjanse enn andre barn enn å råke utfor bestemte problemer, da blir det veldig lite konstruktivt å bare nekte for at det er saken, da er det vel mye bedre å vite dette, og forholde seg til de mulige utfordringer dette kan gi. Som sagt, jeg vet ikke nok om denne undersøkelsen. Det jeg ser, er at den *kun* handler om barn fra en del av verden, det er altså ikke noen som sier at barn fra andre deler enn de som er nevnt her på noen måter er "bedre." Det sier heller ikke den som postet det opprinnelige innlegget. Jeg kan aldri tenke meg at hensikten med å legge ut link til undersøkelsen var å "kvalitetsgradere" barn og slå seg på brystet og si at "mitt barn er bedre enn ditt for det kommer fra et annet land." Herregud, det er barn vi snakker om, ikke golden retrievere!! Jeg syns at undersøkelsen må være interessant for de som har eller skal adoptere barn fra Øst-Europa, og at det skal være høyt nok under taket her til at den skulle kunne postet uten at det blir sett på som et "angrep" mot barn derfra. MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/122556-svensk-studie-av-barn-fra-%C3%B8steuropa/#findComment-743034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 11. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2003 Det er fantastisk med undersøkelser - men det er viktig at de utføres etter gode statistiske metoder og har et godt formål. Hadde vært hyggelig om du eller andre fant andre studier fra andre deler av verden like interessant. Men - det er vel kanskje ikke mulig pga at det er vanskelig å få riktige og stolbare opplysninger om barnas bakgrunn og biologisk opphav ?? Sannsynligheten er stor for at biologisk opphav fra andre deler av verden har tilsvarende prosentvise faktorer som danner grunnlag for arv og anlegg, helse ol. for de barna. Stigmatisere - det er nettopp det du gjør ved dette. Har du noengang lurt på å finne noen positivt i din søken ifht adopterte barn ?? Kanskje en ide !! Hei, det var nettopp slike reaksjoner som din som gjorde at jeg nølte lenge med å legge inn linken. Men jeg valgte altså å gjøre det, og jeg står for at jeg gjorde det - derfor gjorde jeg det under eget nick. Du skriver: "Det er fantastisk med undersøkelser - men det er viktig at de utføres etter gode statistiske metoder og har et godt formål." Jeg aner ingen ting om hvilke statistiske metoder som er brukt her, men jeg regner med at iom at det er en seriøs forening som publiserer, så er det en seriøs undersøkelse. Og jeg tror også at "formålet" er godt - nemlig å opplyse og på den måte forebygge ved at de som har problemer blir tatt på alvor. "Hadde vært hyggelig om du eller andre fant andre studier fra andre deler av verden like interessant. " Jeg kan love deg at jeg finner _alle_ undersøkelser om adopterte og adopsjon nøyaktig like interessante. Nei forresten, undersøkelser om adopterte og adopsjon fra Colombia ville jeg selfølgelig mene var mest interessant av alt. Det virker som om du tror at noen er ute etter å "ta" de som velger å adoptere fra østeuropa, som om vi mener at adopsjon derfra er "mindreverdig" og at vi derfor må finne ting å rakke ned på. Når det gjelder meg tar du i alle fall veldig, veldig feil! Og nei, jeg tror ikke folk som adopterer fra østeuropa adopterer derfra utelukkende for å få et lyst barn. For jeg regner med at de er like opplyste som meg, og vet at det like gjerne kan komme lysebrune barn med kullsorte krøller derfra som andre steder. Og barn fra Romania er feks ofte like mørke som barn fra Colombia. "Men - det er vel kanskje ikke mulig pga at det er vanskelig å få riktige og stolbare opplysninger om barnas bakgrunn og biologisk opphav ??" For noen land er det kanskje slik, men for feks Colombia, som vi adopterer fra, er det langt fra slik. Fra de private barnehjemmen feks får man all informasjon de har - og det er ofte veldig mye. Jeg har ingen ide om hvorfor det ikke er gjort tilsvarende undersøkelser på dette. Jeg hadde syntes det var veldig interessant! "Sannsynligheten er stor for at biologisk opphav fra andre deler av verden har tilsvarende prosentvise faktorer som danner grunnlag for arv og anlegg, helse ol. for de barna." Og det understreket jeg i innlegget mitt også, gjorde jeg ikke??? "Stigmatisere - det er nettopp det du gjør ved dette." Vel det er jeg dypt uenig i! Det kan ikke være slik at vi ikke kan ta opp problemer i frykt for å stigmatisere! Det er ikke sånn at om vi lar være å snakke om problemene, så forsvinner de! Det blir ikke færre adopterte barn med problemer, om vi tier stille om dem! Det eneste vi oppnår med å tie, er at det blir vanskeligere for de som sliter å få hjelp og forståelse, vil jeg tro! Undersøkelsen jeg la ut link til konkluderte med at alle barn adoptert fra østeurope burde følges opp for å se om de har problemer - og det er jo kjempebra! Gjøres det kan de få hjelp så tidlig så mulig, og jeg vil anta at jo tidligere barna får hjelp, jo bedre er det for dem?!?!?! "Har du noengang lurt på å finne noen positivt i din søken ifht adopterte barn ??" Jeg forstår du er frustrert, og at det er derfor du skyter langt over mål her... Men jeg må få lov til å gjenta - problemene forsvinner ikke fordi om man slutter å snakke om dem! Man kan selfølgelig lulle seg inn i en verden der det er null problemer knyttet til adopsjon og det å være adoptert, men da kommer man etter all sannsynligvis til å gå på en alvorlig smell før eller siden! Adopsjon er selfølgelig i all hovedsak positivt, både for oss som adopterer og våre barn. Men vi må ikke glemme at bak hver adopsjon ligger det _minst_ en personlig tragedie! Når man adopterer så må man være klar over at man får et barn som kan bære på uendelig mye "baggasje", på godt og vondt. Som også Kylling skrev om i sitt innlegg. Jeg har skrevet min del av "lykke-innlegg" her, men vi er i gang med neste adopsjon, og vet ikke hva framtiden vil bringe for oss. Det eneste jeg vet er at selv om jeg er klar over at vi kan få et barn som vil slite med problemer som de som ble skissert på den siden jeg la link til, så hinderer det oss ikke i å ville adoptere igjen. Jeg synes at i stedet for å irritere deg over at det er gjort undersøkelser som viser at noen barn fra østeuropa har problemer, så bør du være glad for at det er fokus på dette, slik at barna kan få nødvendig oppfølging og hjelp! Og jeg mener at alle barn er like mye verd, uavhengig av hudfarge og uavhengig av "baggasje". Bare så det skal være sagt! Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/122556-svensk-studie-av-barn-fra-%C3%B8steuropa/#findComment-743105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Hei, det var nettopp slike reaksjoner som din som gjorde at jeg nølte lenge med å legge inn linken. Men jeg valgte altså å gjøre det, og jeg står for at jeg gjorde det - derfor gjorde jeg det under eget nick. Du skriver: "Det er fantastisk med undersøkelser - men det er viktig at de utføres etter gode statistiske metoder og har et godt formål." Jeg aner ingen ting om hvilke statistiske metoder som er brukt her, men jeg regner med at iom at det er en seriøs forening som publiserer, så er det en seriøs undersøkelse. Og jeg tror også at "formålet" er godt - nemlig å opplyse og på den måte forebygge ved at de som har problemer blir tatt på alvor. "Hadde vært hyggelig om du eller andre fant andre studier fra andre deler av verden like interessant. " Jeg kan love deg at jeg finner _alle_ undersøkelser om adopterte og adopsjon nøyaktig like interessante. Nei forresten, undersøkelser om adopterte og adopsjon fra Colombia ville jeg selfølgelig mene var mest interessant av alt. Det virker som om du tror at noen er ute etter å "ta" de som velger å adoptere fra østeuropa, som om vi mener at adopsjon derfra er "mindreverdig" og at vi derfor må finne ting å rakke ned på. Når det gjelder meg tar du i alle fall veldig, veldig feil! Og nei, jeg tror ikke folk som adopterer fra østeuropa adopterer derfra utelukkende for å få et lyst barn. For jeg regner med at de er like opplyste som meg, og vet at det like gjerne kan komme lysebrune barn med kullsorte krøller derfra som andre steder. Og barn fra Romania er feks ofte like mørke som barn fra Colombia. "Men - det er vel kanskje ikke mulig pga at det er vanskelig å få riktige og stolbare opplysninger om barnas bakgrunn og biologisk opphav ??" For noen land er det kanskje slik, men for feks Colombia, som vi adopterer fra, er det langt fra slik. Fra de private barnehjemmen feks får man all informasjon de har - og det er ofte veldig mye. Jeg har ingen ide om hvorfor det ikke er gjort tilsvarende undersøkelser på dette. Jeg hadde syntes det var veldig interessant! "Sannsynligheten er stor for at biologisk opphav fra andre deler av verden har tilsvarende prosentvise faktorer som danner grunnlag for arv og anlegg, helse ol. for de barna." Og det understreket jeg i innlegget mitt også, gjorde jeg ikke??? "Stigmatisere - det er nettopp det du gjør ved dette." Vel det er jeg dypt uenig i! Det kan ikke være slik at vi ikke kan ta opp problemer i frykt for å stigmatisere! Det er ikke sånn at om vi lar være å snakke om problemene, så forsvinner de! Det blir ikke færre adopterte barn med problemer, om vi tier stille om dem! Det eneste vi oppnår med å tie, er at det blir vanskeligere for de som sliter å få hjelp og forståelse, vil jeg tro! Undersøkelsen jeg la ut link til konkluderte med at alle barn adoptert fra østeurope burde følges opp for å se om de har problemer - og det er jo kjempebra! Gjøres det kan de få hjelp så tidlig så mulig, og jeg vil anta at jo tidligere barna får hjelp, jo bedre er det for dem?!?!?! "Har du noengang lurt på å finne noen positivt i din søken ifht adopterte barn ??" Jeg forstår du er frustrert, og at det er derfor du skyter langt over mål her... Men jeg må få lov til å gjenta - problemene forsvinner ikke fordi om man slutter å snakke om dem! Man kan selfølgelig lulle seg inn i en verden der det er null problemer knyttet til adopsjon og det å være adoptert, men da kommer man etter all sannsynligvis til å gå på en alvorlig smell før eller siden! Adopsjon er selfølgelig i all hovedsak positivt, både for oss som adopterer og våre barn. Men vi må ikke glemme at bak hver adopsjon ligger det _minst_ en personlig tragedie! Når man adopterer så må man være klar over at man får et barn som kan bære på uendelig mye "baggasje", på godt og vondt. Som også Kylling skrev om i sitt innlegg. Jeg har skrevet min del av "lykke-innlegg" her, men vi er i gang med neste adopsjon, og vet ikke hva framtiden vil bringe for oss. Det eneste jeg vet er at selv om jeg er klar over at vi kan få et barn som vil slite med problemer som de som ble skissert på den siden jeg la link til, så hinderer det oss ikke i å ville adoptere igjen. Jeg synes at i stedet for å irritere deg over at det er gjort undersøkelser som viser at noen barn fra østeuropa har problemer, så bør du være glad for at det er fokus på dette, slik at barna kan få nødvendig oppfølging og hjelp! Og jeg mener at alle barn er like mye verd, uavhengig av hudfarge og uavhengig av "baggasje". Bare så det skal være sagt! Beste hilsen fra Jeg synes dette var godt svart, snø. Og bare så det er sagt, jeg har aldri mistenkt deg for å ønske å stigmatisere noen som helst. Det tror jeg hjertet ditt er for stort til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/122556-svensk-studie-av-barn-fra-%C3%B8steuropa/#findComment-743242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.