Gå til innhold

Er det lov å spørre om...

Anbefalte innlegg

Gjest uten nick akkurat nå...

Holder på å søke meg ny jobb, og har fått innkalling til intervju.

I den forbindelse skal jeg svare på et konfidensielt skjema (derfor skriver jeg uten nick i dag) hvor jeg bla.skal beskrive min familiesituasjon.

De spør om sivilstand, antall barn og om jeg har planer om forandring i familiesituasjonen. Det vil jo m.a.o. si at de spør om jeg skal ha flere barn og svaralterntivene er kun "ja" eller "nei"!

Vi har to barn, men utelukker ikke at vi går i gang med en adopsjon til. Har jo ikke lyst til å starte et evt. arbeidsforhold med å "lyve", men jeg synes det er litt drøyt å bli spurt om noe så personlig.

Jeg er så i tvil,- for jeg har jo lyst på jobben!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122621-er-det-lov-%C3%A5-sp%C3%B8rre-om/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med forbehold om at jeg ikke har noe på Adopsjonsforum å gjøre:

Det er lov å endre planer. At man ikke på et tidspunkt har planer om å få et barn til, betyr ikke at man aldri kan komme til å ha det. En adopsjonsprosess tar såpass lang tid at jeg synes du kan svare "nei" når den ikke er startet ennå. Du lover ikke dermed å aldri starte den.

Gjest mamman til Anna

Å ha planer om forandring i familiesituasjonen og å ikke utelukke, er jo to forskjellige ting.

Dessuten tar en adopsjons prosess lengre tid enn 9 mnd, så uansett får din nye arbeidsgiver bedre tid enn vanlig til å eventuellt omstille bedriften på at en medarbeider går ut i permisjon for en tid.

Jeg synes ikke at du lyver så lenge du ikke har konkrete planer om å starte adopsjonsprosessen i morgen.

Som kvinne synes jeg det er litt betenkelig at de spør om slikt, men slik er arbeidlivet.

Gjest uten nick akkurat nå...

Dette var vel egentlig en bekreftelse på hva jeg føler selv. Har ikke planer om oppstart av en ny adopsjon akkurat i dag, men om noen mnd. fram i tid kan det kanskje hende?

Takk for svar og god helg til dere alle!

Fra en som er ganske aktiv her inne, men velger å være...

Gjest frekt av arbeidsgiver!

Dette var vel egentlig en bekreftelse på hva jeg føler selv. Har ikke planer om oppstart av en ny adopsjon akkurat i dag, men om noen mnd. fram i tid kan det kanskje hende?

Takk for svar og god helg til dere alle!

Fra en som er ganske aktiv her inne, men velger å være...

Jeg havnet opp i en lignende situasjon som deg for ikke så lenge siden, der jeg på intervjuet blir spurt om vi har planer om å adoptere flere barn? Jeg ble helt paff og svarte som sant var at, ja vi er i gang igjen, men det tar nok kanskje 1,5 til 2 år før vi får barnet...

I ettertid har jeg nevnt denne situasjonen til noen venner, som ALLE synes at dette har virkelig ikke arbeidsgiver noe med!!!

Det hører med til historien at jeg fikk jobben, men det er kun et vikariat frem til jul, og nå er jeg kjempespendt på om jeg får forlenget vikariatet, eller om de tenker at hun skal jo ha barn om 1 - 1,5 års tid!!!

Uansett synes jeg at dette var...

Annonse

Blir kjempe provosert når jeg hører slikt!!!!!!!!!!!!!!

Hvis det er ja/nei spørsmål må du bare skrive nei!

Jeg ble så sinna en gang, og sa i fra.

Jeg sa:...." hadde jeg hatt tre eller fire barn, kan det alltid komme nummer fem og seks. Dere har aldrig noen garanti for slikt, da må dere bare ansette jenter!"

mvh Mette

mil1365380270

"Stortinget har nylig vedtatt endringer i likestillingsloven som innebærer et skjerpet vern for gravide. Arbeidsgiver kan ikke legge vekt på graviditet ved ansettelse. Dersom arbeidsgiver i et jobbintervju får slike opplysninger skal de ikke virke inn på avgjørelsen om hvem som får jobben."

Men - de har lov til å spørre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...