Gå til innhold

Barn med "problemer"

Anbefalte innlegg

Hei

Ang. om barna herfra eller derfra har ditt eller datt av problemer.

Når det gjelder dette syns jeg vi skal snu på våre tanker. Hvilke barn er det som mest trenger å vokse opp i et resurssterkt hjem? Hvilke barn vil ikke klare seg på et barnehjem?

Jo det er de som eventuelt har et medfødt eller annet problem.

At foreldrene som gir fra seg barn har sosiale eller medisinske problemer er vel helt naturlig og ikke overaskende. Å gi fra seg et barn gjør man jo bare når man må. Og at barn kan ta skade av institusjoner og omsorgskifter vet vi jo.

Vi må ikke bli helt blinde og å jage på det "friske" barnet. Å adoptere er IKKE det samme som å føde selv. Å adoptere er noe man kan gjøre for at noen barn trenger foreldre.

At enkelte problemer eller diagnoser er overhyppig blandt adopterte generellt er ingen overraskelse. Det er en selvfølgelighet. Man blir vel ikke mindre lykkelig eller glad i barnet sitt fordet om barnet har skoleproblemer eller annet. Målet for alle foreldre skal og bør være fornøyde og lykkelige barn med god selvtillit, og det kan alle oppnå uansett utgangspunkt.

Ikke vær så redde for problemene. Husk har barnet ditt et problem ville dette vært der fortsatt selv om ikke barnet ble adoptert. Barnet ville da ikke få familie og riktig hjelp og mest sansynlig klare seg svært dårlig.

Husk livet er ikke en konkuranse om å være mest vellykket i forhold til prestasjoner og evner. Mange skoleflinke høytpresterende mennesker er svært ulykkelige.

Når målet vårt er lykkelige barn og mennesker så er det så mye vi som foreldre kan gjøre for å fremme dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122638-barn-med-problemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bare si at du har mange gode poeng i innlegget ditt, Kylling :-)

Meningen med mitt innlegg var langt fra å advare mot å adoptere fra østeruropa.

Beste hilsen fra

Ingen fare oppfattet det ikke slik.

Jeg mener med dette å si at vi bør forberede oss alle sammen uansett land på at det kan være "noe", men at det ikke er verdens undergang. De aller fleste barn med kjærlig stimulering og riktig hjelp vil klare seg kjempebra alikevel. Så lenge målet ikke er toppkarakterer, men en god selvfølelse og god sosial fungering.(et lykkelig menneske)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122638-barn-med-problemer/#findComment-742506
Del på andre sider

Hei Kylling. Du skriver; 'Barnet ville da ikke få familie og riktig hjelp og mest sansynlig klare seg svært dårlig.'

Det ville forundre meg om ikke et annet par fikk dette barnet (?)

ALternativet til å bli adoptert er å bli boende på barnehjem for de fleste barna.

Det finnes barn det ikke blir funnet foreldre til.Mitt poeng er at man når man adopterer i noe større grad enn når man føder selv må regne med endel ekstra.Og at det er viktig at vi er forberedt til og regner med at det er en mulighet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122638-barn-med-problemer/#findComment-742672
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...