Gå til innhold

Takk til de som advarte mot "lykkepillene"

Anbefalte innlegg

Gjest Sorte Gryte

Jeg vil gjerne benytte denne anledningen til å rette en stor takk til alle som har fortalt om sine erfaringer med SSRI og bivirkninger. På bakgrunn av disse opplysningene (samt felleskatalogen) tok jeg avgjørelsen om å takke nei til SSRI, og unngikk med dette antagelig en haug med kjipe bivirkninger. 5 måneder senere gikk depresjonen faktisk over av seg selv, og idag har jeg det aldeles glimrende!

Nå skal ikke jeg komme her og si at SSRI nødvendigvis er en dårlig løsning, men for Guds skyld - tenk dere om før dere sier ja til å prøve dette, og sjekk felleskatalogen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122711-takk-til-de-som-advarte-mot-lykkepillene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trrrish

Jeg har absolutt ingen bivirkninger av lykkepillen (fontex)

bruker ogsaa anti psykotika og stemningsstabiliserende, men har fortsatt ikke bivirkninger.

Det er bedre aa faa medisiner enn aa leve i et helvete.

Men bra for deg at depresjonen gikk over da. Haaper det varer.

Gjest annette

Jeg har absolutt ingen bivirkninger av lykkepillen (fontex)

bruker ogsaa anti psykotika og stemningsstabiliserende, men har fortsatt ikke bivirkninger.

Det er bedre aa faa medisiner enn aa leve i et helvete.

Men bra for deg at depresjonen gikk over da. Haaper det varer.

Det er bra at depresjonen gikk over hos deg,men for enkelte gjør den ikke det.Jeg har gått på Lykkepillen i 5 år nå + stemningsstabilserende,og har ingen bivirkninger med de.Så det varierer nok fra person til person

Gjest Sorte Gryte

Det er bra at depresjonen gikk over hos deg,men for enkelte gjør den ikke det.Jeg har gått på Lykkepillen i 5 år nå + stemningsstabilserende,og har ingen bivirkninger med de.Så det varierer nok fra person til person

Selvfølgelig varierer det. Poenget mitt her er at det er viktig å sette fokus på at man faktisk utsetter seg for en viss risiko ved å begynne med slike medisiner. Det er et ubestridelig faktum at det har blitt registrert svært mange, og til dels også alvorlige bivirkninger i forbindelse med bruk av disse medisinene - og det er det viktig at alle som skal begynne med SSRI veit om! Når man skal ta en slik avgjørelse er det ganske vesentlig at man kjenner til både fordelene og ulempene. Men min erfaring er at legen ikke nødvendigvis er så flink til å informere om sistnevnte...

Gjest trrrish

Selvfølgelig varierer det. Poenget mitt her er at det er viktig å sette fokus på at man faktisk utsetter seg for en viss risiko ved å begynne med slike medisiner. Det er et ubestridelig faktum at det har blitt registrert svært mange, og til dels også alvorlige bivirkninger i forbindelse med bruk av disse medisinene - og det er det viktig at alle som skal begynne med SSRI veit om! Når man skal ta en slik avgjørelse er det ganske vesentlig at man kjenner til både fordelene og ulempene. Men min erfaring er at legen ikke nødvendigvis er så flink til å informere om sistnevnte...

Da jeg fikk Fontex første gang fortalte legen at de fleste ville oppleve litt kvalme i begynnelsen. Jeg opplevde bittelitt kvalme i begynnelsen, ikke noe å bry seg om. For noen er nok kvalmen verre. De flese får faktisk ikke større bivirkninger enn kvalme...! Kanskje er det noen skrekkeksempler på bivirkninger, men tror ikke det er svært representativt....

Da jeg begynte på Lamictal fortalte legen at jeg måtte være obs på om jeg ble hoven i halsen og fikk utslett. Isåfall måtte jeg slutte med medisinen. Jeg fikk ikke hoven hals og ikke noe utslett, så jeg kunne fortsette på den. Jeg var innlagt da, og jeg ble spurt flere ganger av pleierne om jeg merket noen bivirkninger.

Så min erfaring er at legene er flinke til å informere om bivirkninger.

(endelig virker æ ø å igjen!)

"Poenget mitt her er at det er viktig å sette fokus på at man faktisk utsetter seg for en viss risiko ved å begynne med slike medisiner."

Jeg tror det er viktig å se den andre siden av saken også. Medisinene kan redde liv og gjøre at folk kan fungere normalt i hverdagen.

Ikke alle får plagsomme bivirkninger heller.

For deg var det kanskje riktig å ikke velge medisiner, men for en annen kan det bety valget mellom liv og død.

Annonse

Alle medisiner har bivirkninger, ikke bare SSRI! Jeg skjønner ikke hvorfor det skal fokuseres så mye på akkurat disse medisinene når det gjelder bivirkniger(ikke fra deg, men generelt altså).

Det vil alltid være noen få som reagerer med alvorlig bivirkniger på en medisin, men det kan man jo aldri vite på forhånd. Det blir jo helt feil å fokusere på disse menneskene sånn at de som trenger medisinen ikke tør å ta den.

Jeg måtte bare få ut litt tanker rundt tema. Du har vært heldig som har kommet ut av depresjonen uten medisiner.

De fleste depresjoner "skal" vel egentlig gå over av seg selv, men det er veldig mange som ikke gjør det.

Hilsen fra

Gjest zoloft-bruker

Husk at "lykkepiller" brukes av mange for andre ting enn depresjoner.

Tvangstanker/handlinger f.eks.

Fint at du slapp å bruke dem, og det er alltid lurt å tenke seg godt om før man tar medisiner, selv paracet.

Men noen ganger må man velge mellom "onder"

Jeg har god hjelp og støtte av zoloft. Vil ikke advare noen mot medisiner,bare oppfordre alle til å gjøre et gjennomtenkt valg.

Gjest Sorte Gryte

"Poenget mitt her er at det er viktig å sette fokus på at man faktisk utsetter seg for en viss risiko ved å begynne med slike medisiner."

Jeg tror det er viktig å se den andre siden av saken også. Medisinene kan redde liv og gjøre at folk kan fungere normalt i hverdagen.

For deg var det kanskje riktig å ikke velge medisiner, men for en annen kan det bety valget mellom liv og død.

Ja, det er nettopp det jeg forsøker å formidle her - nettopp at saken har to sider. Og for å være ærlig, Soleil, så har jeg ikke inntrykk av at det fokuseres overdrevent mye på medaljens bakside her. Iallefall ikke på dette forumet. Snarere tvert imot...

I mange tilfeller kan det dessuten tenkes at det finnes en annen vei ut av elendigheten. Av og til burde man kanskje prøve det først? Det er det uansett pasienten selv som bør avgjøre - etter å ha fått tilstrekkelig med informasjon om både fordeler og potensielle ulemper. Mitt inntrykk er at det dessverre fokuseres altfor ensidig på fordelene, uten at farene blir nevnt i særlig grad.

Og hvis vi setter det litt på spissen: Hva skjer så? Jo, da kommer det horder av SSRI-skadde pasienter og klager sin nød fordi de plutselig har fått mange NYE problemer som følge av medisinbruken...

PS: Jada, jeg er klar over at ikke alle opplever plagsomme eller alvorlige bivirkninger. Men det er tydeligvis mange nok som gjør det, derfor dette innlegget.

Kizza1365380506

Jeg er en av dem som ikke har andre bivirkninger enn at jeg har større appetitt og legger på meg. Ble trøtt og lei av det og sluttet med "lykkepillen" etter 6 mnd. Så gikk det 6 mnd til og jeg gikk rett i depr. igjen. Så jeg har valgt å begynne med den på nye. Det er ikke alltid bedre å vente, av og til må man velge noe man i utgangspunktet er imot.

Men for all del, kjempefint at du klarte å komme deg ut av uføre uten. All honnorør til deg. :o)

Mvh

Enig med deg,soleil!

Det er mange som reelt sett ikke har noe valg mht bruk av medisiner eller ikke dersom de overhodet skal kunne klare hverdagen. Det er minst like "farlig" å være overdrevent skeptisk til medisiner som det motsatte.

Annonse

Gjest gamle mørke sky

Tja, finnes det en pille som hjelper når man ser gamle mørke skyer i horisonten? ;-)

Standardisert ekstrakt av hvitløk og vievann, hjelper mot onde ånder og demoner. Men selvfølgelig ikke mot

Evil determinator

alias

selvoppfyllende profetier

alias

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...