Gå til innhold

Problemer under mating


Jadugar

Anbefalte innlegg

Vi har en datter på drøyt 4 måneder. Hun får morsmelkerstatning på flaske til alle måltider. For noen uker siden begynte hun å "krapylere" (nytt verb) en del til nesten hvert måltid. Dette gir seg utslag i at hun begynner å skrike og spenne seg voldsomt når hun har flasken i munnen. Vi må så ta flasken ut, hvorpå hun blir like sint fordi flasken ikke lenger er der. Hun roer seg med en gang hun får flasken i munnen igjen, for så å spenne seg igjen etter noen sekunder.

Det er riktignok ikke så mye av dette nå som i begynnelsen, men det er fortsatt såpass ofte at vi ønsker å forsøke å gjøre noe med det.

Vi trodde en stund at dette var fordi hun rett og slett fikk for mye melk i munnen/halsen på en gang, som et resultat av at hun har blitt sterkere og flinkere til å suge. Vi byttet så til smokker med mindre hull, og dette førte til en umiddelbar bedring. Men det ble ikke bra. Vi prøvde med enda mindre hull, men da ble det så tungt og vanskelig å få ut melk at hun ble sur og grinete fordi hun ikke fikk nok.

Er det andre ting vi kan være på utkikk etter? Det hjelper forøvrig ikke å rape henne underveis. Hun er like rebelsk etter rapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn har jeg hatt det med begge mine to, bare at det gjaldt når jeg ammet. Jeg har kommet til at det har vært verst når det har vært en stund siden siste avføring. Regner med at sugingen påvirker et eller annet i endetarmen, slik at det blir smertefullt å spise?? Etter at de har hatt avføring har det gått greit å amme. Nå er jeg ikke helt sikker på at jeg har mitt på det tørre her, men iallefall en mulig teori.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Jadugar,

Jeg synes at du bør sjekke munnen, det kan være trøske som en annen mor foreslå. Se etter hvitt belegg. Jeg har dessverre ingen andre forslag da du allerede har prøvd å bytte smokker. Barnet er snart 6 måneder. Det er mulig å begynne med å drikke av kopp og flaske er ikke nødvendig til alle måltider og etterhvert ikke nødvendig i det hele tatt. I tillegg er det naturlig å begynne med mer fast føde. Jeg håper dere får bedring av situasjonen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...