Gå til innhold

Rivotril eller Valium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig forkjellen på disse? Trodde det var ganske stor forskjell jeg, siden rivotril er en epilepsi-medisin, men så leste jeg et annet sted at de tilhører samme gruppe beroligende medisiner. Stemmer det?

Bare lurer, for jeg tåler ikke valium så godt, men de gangene jeg har fått rivotril på sykehus så har det fungert bra. Hvis det er samme innholdet så er jo det litt merkelig da..Jeg sliter med så mye angst for tiden, så nå hadde jeg virkelig trengt noe angstdempende en tid.

Har inntrykk av at bipolare ofte får rivotril isteden for andre beroligende medikamenter (kan hende jeg tar feil). Har det noen sammenheng med at det er epilepsi medisin, og at andre slike medisiner kan stabilisere bipolar lidelse? Bare lurer..

Videoannonse
Annonse
Gjest Windsong
Skrevet

Innholdsstoffet i Valium og Rivotril er forskjellige, men tilhører begge benzodiazepin-gruppen. Av en eller annen grunn som jeg ikke helt skjønner er Rivotril registrert som epilepsimedisin, selv om den har en god angstdempende effekt. Mener også å ha hørt at den skal ha en viss stemningsstabiliserende effekt. Forskjellen på de to tror jeg er at Rivotrilen har lengre halveringstid, slik at den virker lengre. Så vidt meg bekjent er det også noe mindre vanedannende enn Valium - uten at jeg skal påberope meg å være sikker på det.

Både Rivotril og Valium har en krampehemmende effekt.

Min personlige erfaring er at Rivotril er det beste valget. Dette fordi den roer meg ned uten å gjøre meg så trøtt og enda mer nedstemt. Ellers ser jeg ingen grunn til at en ikke skal kunne bruke Rivotril mot angst fremfor Valium om en føler det som best. Dette er i overenstemmelse med hva min psykiater mener om saken.

Man må prøve seg fram for å finne ut hva som er det beste valget. Diskuter med legen din om du kunne fått Rivotril i stedet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...