Gå til innhold

Hvilke grunner er godkjente for å adoptere barn?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilke grunner man må ha for å få adoptere barn. Er det ikke nok at man ønsker seg barn? Må man ha grunner utover dette? Hva om jeg ikke ønsker å bruke kroppen min for å sette barn til verden og mener at å adoptere et barn er like bra som å føde dem selv?

Fortsetter under...

Hei.

Jeg er adoptert, og min mor ville ikke sette flere unger inn i denne verden, når hun viste at det var utallige unger til adopsjon. Grunnene kan ikke være like for alle.Enkelte vil ikke sette unger til verden, andre vil så gjerne det, men kan ikke, det må være opp til hver enkelt å begrunne grunnen til å ville adoptere.....

Jeg er ikke fagperson, men jeg mener det legges vekt på følgende:

- Man må oppriktig ønske seg barn (det godtas for eksempel ikke at man vil adoptere som en form for 'hjelpearbeid' eller 'barmhjertighetshandling').

- Man må oppriktig mene at det å adoptere er en like god måte å få barn på som det å få egenfødte barn (det skal ikke være en 'nødløsning').

- Man må være villig til - og ha kapasitet til - å kunne møte eventuelle spesielle utfordringer som kan følge med enkelte adoptivbarn bla pga vanskelig fortid.

- Man må være gift og ha et stabilt parforhold. Enkelte land godtar også enslige adoptanter. Det stilles ekstra strenge krav til enslige søkere, bla til godt nettverk.

- Man må ha en stabil økonomi (man må ikke være rik).

Det er det jeg kommer på i farten. Andre får supplere hvis noe mangler.

Jeg er ikke fagperson, men jeg mener det legges vekt på følgende:

- Man må oppriktig ønske seg barn (det godtas for eksempel ikke at man vil adoptere som en form for 'hjelpearbeid' eller 'barmhjertighetshandling').

- Man må oppriktig mene at det å adoptere er en like god måte å få barn på som det å få egenfødte barn (det skal ikke være en 'nødløsning').

- Man må være villig til - og ha kapasitet til - å kunne møte eventuelle spesielle utfordringer som kan følge med enkelte adoptivbarn bla pga vanskelig fortid.

- Man må være gift og ha et stabilt parforhold. Enkelte land godtar også enslige adoptanter. Det stilles ekstra strenge krav til enslige søkere, bla til godt nettverk.

- Man må ha en stabil økonomi (man må ikke være rik).

Det er det jeg kommer på i farten. Andre får supplere hvis noe mangler.

Hvis man adopterer fra et land der barna har en annen hudfarge, må man være villig til å møte eventuelle ekstra utfordringer som kan oppstå ved at barnet kan bli utsatt for rasisme, erting eller mobbing pga sin hudfarge.

Hvis man adopterer fra et land der barna har en annen hudfarge, må man være villig til å møte eventuelle ekstra utfordringer som kan oppstå ved at barnet kan bli utsatt for rasisme, erting eller mobbing pga sin hudfarge.

- Man må selvfølgelig også ha fysisk og psykisk helse som gjør det mulig å ta vare på et barn på en god måte.

Kroniske sykdommer blir vurdert spesielt i forhold til om de går utover muligheten til å ta seg av/stelle barn. Og har man feks hatt kreft, mener jeg det er en karantenetid på 5 år før man kan søke om å adoptere.

Hvis søkere har eller har hatt psykiske problemer, blir det naturlig nok også vurdert om dette virker negativt inn på omsorgsevnen.

I slike saker må det vel brukes mye skjønn, og jeg vil tro at det kan oppstå en del uenighet. En del ankesaker går vel på slikt.

- Og så blir rullebladet sjekket. Man må levere utfyllende politiattest.

- De ulike giverlandene har også ulike krav til adoptivforeldre. Det kan for eksempel gå på alder, antall års ekteskap, og religiøs tro. Jeg mener også at det er noen land som krever at man ikke må kunne føde barn selv, og at man ikke må ha egenfødte barn fra før.

Håper dette ga deg svar på noe av det du lurte på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...