Gå til innhold

Hvis BUFA sier nei...(langt)

Anbefalte innlegg

I dag har jeg hørt om to eksempler på mennesker som ikke har blitt godkjent for adopsjon. Det ene var en person som etter mange spørsmål og stort press, etter personens oppfatning, til slutt sa at h*n kunne skjønne at foreldre i enkelte tilfelle kunne miste besinnelsen og slå barnet sitt. Dette er etter sigende verdens snilleste menneske.

Det andre var et eksempel med en prest som mente at de fikk nei, fordi barnevernet syntes det var "vel sært" for et adoptivbarn å vokse opp i et "prestehjem", og dessuten med en kunstner som forelder nr. to.

Kan dette stemme ? Får man noen forklaring hvis man "stryker" hos BUFA ?

Prester er vi ikke, og vi vil nok aldri slå gullungen, men jeg kunne sagt noe liknende - at barn virkelig kan presse alt vi har av tålmodighet og rasjonalitet, og at jeg KAN forstå at det kan glippe for noen....De fleste av oss som har barn kan vel virkelig synes at ungene presser tålmodigheten vår til det ytterste, eller ?

Jeg er ikke redd vi skal "ryke" på akkurat dette, men det er sikkert nok av andre ting å ta oss på, og forsnakkelser vi kan komme med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/122834-hvis-bufa-sier-neilangt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bulgogi

Det skal svært mye til for ikke å bli godkjent, og mye mer enn det du nevner. Klart at folk som ikke blir godkjente prøver og pynte på sannheten og få det til å høres ut som om det er BUFA det er noe galt med. De som skriver sosialrapporter er ikke ute etter å "ta" noen. De vil sikre at barn får de aller beste oppvekstvilkår, og dersom de senser at det er noen tvilsomme holdninger ute og går vil de nok presse søkerne ekstra for å utdype dette.

Her tror jeg det handler mye om sosialarbeiderens evne til å sette seg inn i andre menneskers tenkemåte og å være raus i fht. evt. forsnakkelser.

Begge tilfellene du nevner høres horrible ut, dersom deres begrunnelser stemmer. Og avslaget må, hvis det ikke ligger andre ting bak, bunne i en svært dårlig sosialrapport, som ikke har maktet å beskrive søkerne godt nok.

Vi kjenner prestepar som er godkjente adoptivsøkere og andre prestepar som er foreldre til flere adoptivbarn. Så at akkurat _det_ skulle diskvalifisere, tror jeg neppe er tilfelle.

Selv har vi i samtalene med sosialkontor/ barnevern snakket åpent om barns evne til å teste tålmodigheten, egen "kort" lunte osv. uten at det har gitt negative konsekvenser for evt. godkjenning. Det er her saksbehandlerens evne til å se helheten i bildet og å beskrive søkerne som hele mennesker, kommer inn.

Forøvrig vet jeg ikkehvorvidt man får en begrunnelse ved avslag fra BUFA. Man burde nok det.

Hilsener fra

Hei litchi. For det første vil jeg si; tro ikke på riktig alt du hører. For det andre; det er høyst oppegående mennesker som er saksbehandlere i BUFA. For det tredje; ikke bekymre deg :-)

Hvor søker dere adopsjon ifra?

Heisann !

Fra Kina, fordi vår egenfødte har en bestevenn som er adoptert derfra, fordi prosessen virker ryddig og passer alderen vår, og fordi Kina virker så spennende !

Men vi er nettopp begynt - regner med at søknaden går til barnevernet i begynnelsen av november.

Prøver å slappe av, men jeg synes det er litt ekkelt at nesten hele første halvdel av prosessen dreier seg om å bli godkjent - først om 8 måneder eller så vet vi om vi får lov til å adoptere i det hele tatt. I

Annonse

kjenner noen som er nabo med noen som kjenner noen som er adoptert, og du vil ikke tro hva slags tåpelige og ukorrekte ting du kan få høre om adopsjon på denne måten, framstilt som krystallklare sannheter, for "hun sa jo det!" (Altså naboen til naboen til søstra til noen som har adoptert.)Skjønner du?

... :-D

indiamamma1365380520

Er veldig opptatt av BUFA for tiden, man er jo seg selv nærmest. Er det noen flere som vet hvorfor man evnt. ikke blir godkjent av BUFA, og får man evnt. en begrunnelse? Er LITT stressa om dagen!

Har forstått det slik at medisinske problemer KAN være årsak til avslag fra BUFA.Hørte om en som hadde diabetes som fikk avslag,men som klaget og ble godkjent etterpå......

Ønsker dere forøvrig lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...