Gå til innhold

Operasjon??

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12

Hei.

Er det noen av dere som har fått vurdert muligheten med urostomi ( dvs kateter )?

Jeg får innsatt ett kateter av legen min når jeg skal ut på lengre turer, dette er litt ubehagelig, men veldig praktisk. Jeg har en blæresykdom, noe som gjør at jeg må tømme blæra meget ofte, viss ikke tømmer den seg selv ( urin i blæra=smerter ).

Jeg har tenkt tanken med å få kontinent urostomi ( fjerner blæra og "lager" en ny, som du selv tømmer med kateter i en liten åpning nedert på magen ).

Er det andre som har tenkt denne tanken? Er jo mye bivirkninger med noe slikt, men kan jo i noen tilfeller bedre livskvaliteten.

Noen med erfaringer??

Vil også si at det er kjempe bra med slike forum hvor man kan finne likesinnende som faktisk forstår hva dette går ut på!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123171-operasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira12

Vet du hvor stort hullet blir og hvor på magen det blir plassert? Jeg har tenkt litt på det pga kronisk urinveisinfeksjon.

Er litt usikker. Hvis du søker på kontinent urostomi, kan det hende du vil finne litt informasjon. Det beste rådet jeg kan gi er og snakke med legen din, det er vel de som sitter med mest kunnskap, skulle en tro.

Dette er etter som jeg har forstått, et ganske drastisk steg og ta, men i mitt tilfelle er jeg snart så desperat at jeg gjør hva som helst.

Andre som har tanker om dette med operasjon hvor man fjerner blæren helt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123171-operasjon/#findComment-750209
Del på andre sider

Gjest InkonEspen :-)

Hei Shira12

Hyggelig å se deg igjen, selv om jeg regner med du ønsker at du slapp å komme hit i det hele tatt (årsaken til at du er her). Å måtte leve med smerter slik du må er virkelig en påkjenning.

Når det er sagt så er jeg enig med deg at det er fint med fora som dette når man har problemer som våre.

Angående operasjonen din så skal jeg være forsiktig å komme med råd - ikke er jeg lege og ikke lever jeg med en blære som gir smerter som det du har.

Det høres drastisk ut og operasjoner er jo alltid risikofylte på en eller annen måte.

Det blir en avveining av hva som i lengden vil være verst. Hvis smertene dine ikke vil forsvinne og de alltid vil være der, mens en operasjon kan fjerne dem helt og gjøre hverdagen din bedre, så er det jo mye som taler for å operere.

Men et entydig svar er vanskelig å finne.

Dette er nok spørsmål du tumler med og jeg har dessverre ikke de beste råd å komme med.

Skrev mest for å sende deg tanker og støtte i en vanskelig situasjon, og ønske deg alt godt.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123171-operasjon/#findComment-753381
Del på andre sider

Gjest Shira12

Hei Shira12

Hyggelig å se deg igjen, selv om jeg regner med du ønsker at du slapp å komme hit i det hele tatt (årsaken til at du er her). Å måtte leve med smerter slik du må er virkelig en påkjenning.

Når det er sagt så er jeg enig med deg at det er fint med fora som dette når man har problemer som våre.

Angående operasjonen din så skal jeg være forsiktig å komme med råd - ikke er jeg lege og ikke lever jeg med en blære som gir smerter som det du har.

Det høres drastisk ut og operasjoner er jo alltid risikofylte på en eller annen måte.

Det blir en avveining av hva som i lengden vil være verst. Hvis smertene dine ikke vil forsvinne og de alltid vil være der, mens en operasjon kan fjerne dem helt og gjøre hverdagen din bedre, så er det jo mye som taler for å operere.

Men et entydig svar er vanskelig å finne.

Dette er nok spørsmål du tumler med og jeg har dessverre ikke de beste råd å komme med.

Skrev mest for å sende deg tanker og støtte i en vanskelig situasjon, og ønske deg alt godt.

Vennlig hilsen

Hei!

Det er alltid godt og kunne få støtte av andre! Iallefall når vi har slike problemer som kan være vanskelig og snakke om. Men jeg må faktisk si at jeg bare har fått positive tilbakemelding når jeg har tatt opp temaet med kjente. Det er jo faktisk mange fler enn hva vi tror som har slike plager.

Men heldigvis finnes det hjelpemidler, og jeg har klart og komme meg mye mer ut ved hjelp av dem! Da klarer jeg og slappe litt mer av og fokusere på ting jeg liker!

Hvordan takler du dette med å komme seg ut? Er du med på de aktiviteter du har lyst til?

Jeg merker på meg selv at jeg ser på det som umulig i begynnelsen, men når tanken får "modnet" litt, hender det at jeg tenker at det får bære eller briste, jeg vil iallefall prøve!

Har du hvert inne på tanken operasjon?

Jeg venter på henvisning til et annet sykehus enn det jeg bruker nå. Urologen min sier at han vil ha en vurdering av en annen lege på et større sykehus, før vi setter oss ned og skal diskutere løpet videre. Så jeg kommer til og ta opp temaet når jeg får time ( men det er laaange ventelister! ) Jeg er kjempe heldig som har en lege som jeg har god kontakt med, og kan ringe til når jeg lurer på ting. han skriver også ut blå resepter til meg, og etter slik jeg har forstått det, er ikke alle leger like flink med det.

Er du utredet hos urolog?

Takk for at det er noen og prate med! Ser frem til flere diskusjoner med deg!

Ha en fin helg!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123171-operasjon/#findComment-753418
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det er alltid godt og kunne få støtte av andre! Iallefall når vi har slike problemer som kan være vanskelig og snakke om. Men jeg må faktisk si at jeg bare har fått positive tilbakemelding når jeg har tatt opp temaet med kjente. Det er jo faktisk mange fler enn hva vi tror som har slike plager.

Men heldigvis finnes det hjelpemidler, og jeg har klart og komme meg mye mer ut ved hjelp av dem! Da klarer jeg og slappe litt mer av og fokusere på ting jeg liker!

Hvordan takler du dette med å komme seg ut? Er du med på de aktiviteter du har lyst til?

Jeg merker på meg selv at jeg ser på det som umulig i begynnelsen, men når tanken får "modnet" litt, hender det at jeg tenker at det får bære eller briste, jeg vil iallefall prøve!

Har du hvert inne på tanken operasjon?

Jeg venter på henvisning til et annet sykehus enn det jeg bruker nå. Urologen min sier at han vil ha en vurdering av en annen lege på et større sykehus, før vi setter oss ned og skal diskutere løpet videre. Så jeg kommer til og ta opp temaet når jeg får time ( men det er laaange ventelister! ) Jeg er kjempe heldig som har en lege som jeg har god kontakt med, og kan ringe til når jeg lurer på ting. han skriver også ut blå resepter til meg, og etter slik jeg har forstått det, er ikke alle leger like flink med det.

Er du utredet hos urolog?

Takk for at det er noen og prate med! Ser frem til flere diskusjoner med deg!

Ha en fin helg!!

Hei Shira

Takk for hyggelig tilbakemelding - trivelig å høre fra deg.

Når det gjelder det å komme seg ut så har jeg vel taklet det omtrent som du. Synes det var vanskelig å gjøre ting i begynnelsen, men oppdaget jo etterhvert både at det fantes gode hjelpemidler og at verden ikke gikk under selv om jeg ikke kunne holde tett :-)

Jeg har hastverksinkontinens og rekker sjelden toalettet før det kommer. Og som oftest tømmer blæren seg helt. Føler dessuten ofte trang med derav følgende lekkasje.

Jeg fikk for flere år siden undersøkt urinveiene, med røntgen av hele systemet og det hele, uten at det ble funnet en konkret årsak til min inkontinens. Har brukt medisin men den hadde en del bivirkninger som jeg for min del fant å være mer plagsomme enn å bruke gode hjelpemidler. Når jeg heller ikke ble tett, var valget for meg enkelt.

Hastverksinkontinens blir så vidt jeg vet sjelden gjenstand for operasjon. Ikke har jeg følt trang til det heller. Min inkontinens gir jo ikke smerter og jeg har lært meg å forholde meg til den uten å la livet stoppe opp av den grunn.

Når det er sagt så må jeg jo innrømme at jeg er nokså sjenert når det gjelder å fortelle om at jeg tisser på meg og bruker bleier. Mens jeg på den ene siden ikke synes det er problematisk som sådan og gjør stort sett det jeg har lyst til, blir jeg på den annen side fort sjenert når det kommer til å kanskje skulle fortelle om det. Veldig få vet om det og jeg er vel mest redd for hva andre skal synes om det enn at jeg selv synes det er så fælt.

Og du har jo rett - det er fler enn de fleste aner som har inkontinens i en eller annen form og vi burde nok heller vært mer åpne om det. Tror nok allikvel at det for mange blir veldig privat og intimt, og dermed vanskelig å prate om.

Mens her er vi mange i samme situasjon og det føles mer naturlig og ikke så rart. Noe som er en av grunnene til at jeg også finner et sted som dette til å være både nyttig og hyggelig :-)

Ha en fin helg du og.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/123171-operasjon/#findComment-753849
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...